Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Mint 18.1 och beg hårdvara (2 av 2 klara)


DePhaz

Rekommendera Poster

Tjo!

 

Har försökt att få rätt på en äldre dator med yngre OS men det gick inget bra. Under tiden jag samlar på mig lite hårdvara så kan jag ju spåna lite här. Kanske kan jag få lite input.

 

OK, vi tar det från början. Jag hade ju lite problem att få till en DVD med Linux Mint 18.1 Serena xfce 32-bit men jag lånade in en DVD brännare till det. Testade skivan i en gammal dator och den fungerade bra. Det gick dock lite trögt då hårdvaran är gammal. 

 

Valde så att installera systemet och det fungerade också bra. Förutom att det dök upp ett par varningar om att "checksum" inte var "valid". Nåväl, installationen gick igenom och allt såg bra ut. Förutom Firefox som kraschar innan den ens hunnit starta. Nå, frågan är uppe på ett annat forum så jag hoppar över det här. Jag kommer heller inte åt någon slags "program central". Det finns någon liknande funktion men när jag angivit mitt lösenord så händer inget mera. Upplever det också som ett problem att bilden "klipper" så mycket vid uppstarten. Någon gång kan väl skärmen bli svart men inte 5-6 gånger på raken. Det är så illa att BIOS (tror jag) meddelar att något "underligt pågår". 

 

Nå, tänkte då att det var lika bra att installera om. Då gav tydligen DVD-romen upp. Väntat men vid absolut fel tillfälle. Hade ingen "på hyllan" utom en gammal brännare som visade sig vara kass. 

 

Så vad är det jag ska kika på i denna röra? Ja, förutom ett bättre begagnat DVD-drev förstås. Kanske behövs det ett bättre grafikkort också. Det finns inte heller "på hyllan" trots att det finns delar här och var. Men beror "klippningarna" i bilden (läs: skärm blinket" på att grafikkortet inte levererar eller på något annat? Och varför saknas vissa funktioner i min installation? Det måste ju vara fel på ISO-filen (spegeln fanns på något amerikanskt universitet, tog inte BitTorrent denna gång). Men det fungerade ju i "live" läget. I vart fall FF. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valde så att installera systemet och det fungerade också bra. Förutom att det dök upp ett par varningar om att "checksum" inte var "valid". Nåväl, installationen gick igenom och allt såg bra ut. Förutom Firefox som kraschar innan den ens hunnit starta.

...

Och varför saknas vissa funktioner i min installation? Det måste ju vara fel på ISO-filen (spegeln fanns på något amerikanskt universitet, tog inte BitTorrent denna gång). Men det fungerade ju i "live" läget. I vart fall FF. 

De där meddelandena om felaktiga checksummor kan leda till att vissa filer inte kopierades till hårddisken, dvs din installation saknar några filer och då kan det bli mycket konstigt. Orsaken till checksummefelen kan vara att DVD-enheten var dålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Testa och bränn DVDn med lägsta möjliga hastighet. Brukar bli mer lättläst då.

Själv hade jag problem med 18.1 när jag efter en dator lagt av försökte få igång en ny dator och få över filerna från den gamla datorn.

Så den nya datorn kör Mint 17.3. Precis som den gamla datorn.

Brukar ladda hem .iso från någon av de tyska universiteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Jag lovade ju att återkomma. Detta sker nu men jag måste meddela att det "gick troll" i projektet.  :angry:

Hade ju fått låna ett par DVD enheter av en kollega (ingen skugga faller över honom, han garanterade inte att sakerna skulle fungera) men av någon anledning så ville de inte läsa alls. Jo, den gamla DVD-romen läste skivan EN gång och det tog väl cirkus 15 minuter. När jag skulle starta installationen så totalvägrade den. Höll på i över en timme och bytte optiska drev hit och dit men det fungerade inte. Gav upp innan jag blev helt vansinnig och skickade över ett meddelande till kollegan att jag behöver lite hjälp. Vi får se hur det går och när han får tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höll på i över en timme och bytte optiska drev hit och dit men det fungerade inte.

Kan tyckas som en lite väl drastisk åtgärd om det är skivan som är felande, och inte enheten?

 

Och är nu checksumman verifierad OK?

 

Din kollega, kan inte han fixa ett USB-minne i stället?

Ett minne som kollegan dessutom kan verifiera att det går att starta upp (sin) dator med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inte så drastisk med tanke på att dessa enheter slits och blir dåliga mrd tiden. Hur förklaras det annats att en DVD kan läsas en gång och sedan inte mera. Jo, det kan vara skivan som falerar men jag körde uteslutningsmetoden.

 

Nej, check summan är i skrivande stund inte verifierad.

 

Min dator tar inte (boot) USB-minnen i sin nuvarande form. Då han sitter på en del komponenter bad jag honom dock att kika efter delar för att uppgradera till en P4-dator. Ett nyare moderkort bör ha rätt sorts BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nej, check summan är i skrivande stund inte verifierad

Då är det ju dumt att fortsätta försöken..

 

 

 

Min dator tar inte (boot) USB-minnen i sin nuvarande form.

Har för mig att du haft(har) problem med det men det är rätt många faktorer som påverkar detta, enligt egna erfarenheter.

Bl.a. just detta med att checksumman måste stämma.

 

Det som skulle göra detta omöjligt är väl om BIOS inte hanterar USB vid uppstart. Ex. att ett USB-anslutet tangentbord inte fungerar för att trycka tangentbordskombination för att komma in i just BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska nu i helgen börja titta på detta projekt igen. Min kollega har en sjuk släkting och har inte haft tid.

 

I vart fall så tog jag ner GtkHash och kollade den kopia som ligger på min laptop. Men vilket är det som är viktigt? Är det MD5, SHA1 eller SHA256. Kan jag posta resultatet här så ni som begriper kan titta på det? (I så fall svarar jag i morgon kväll). Och det är XFCE 32-bit det gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår är det SHA256 som är viktig. OK,återkommer med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade upp den och det stämde precis som jag trodde. Bifogar den för den som inte tror det:

 

44054c7cf5229d697570222608e352f5e247fcb8981683c871cf3c117c576e70

 

Då återstår det att se om jag kan göra ett "boot USB minne" med programmet MintStick (finns under Accessories på min Mint 13 dator). Kommer under långhelgen att plocka lite med en nyare dator och den kommer att ha stöd för USB boot. Kommer eventuellt att titta efter delar till min egen som då kommer att bli uppgraderad. Om jag får tid alltså. Återkommer med mer fakta och rapporter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då återstår det att se om jag kan göra ett "boot USB minne" med programmet MintStick (finns under Accessories på min Mint 13 dator).

 

Ja, den ska fungera bra.

Men skrivning till minnet kan misslyckas (inte göras fullständigt) om det är fel på minnet.

 

Här lite läsning om du orkar  ;) 

 

https://eforum.idg.se/topic/350894-hur-funkar-egentligen-avbildsfiler/

 

https://eforum.idg.se/topic/340707-usb-verktyg-i-linux/

 

https://eforum.idg.se/topic/336679-problem-med-usb-minne/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ändå fråga varför Linux Mint och inte någon av de andra versionerna t ex Linux Fedora? Har inte så mycket erfarenhet själv men har installerat en Linux-version på en 10 år gammal dator och jag hade tur, det var "plug and play"...

 

Jag googlade och fann då någon som skrivit på "Reddit" att:

"Mint:

  • Based on Debian/Ubuntu
  • Uses apt-get for packages
  • Plenty of 3rd-party codecs, drivers, etc out of the box
  • Not necessarily the newest latest and greatest, but lots of community dev work via PPA
  • Anything Debian/Ubuntu based will have tons of support (especially Ubuntu-LTS)

Fedora:

  • Based on RedHat/CentOS
  • Uses Yum for packages
  • More focused on free software; most codecs and nonfree drivers have to come from 3rd-party repos
  • Releases tend to be a bit more cutting-edge than Debian/Ubuntu-based distros
  • RedHat's RPM-based package management is the granddaddy of them all

"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

87993: Meningen var att jag ska sätta ihop en maskin till en kollega som bara kört Windows och jag tycket Mint är väldigt likt. Mint har också alltid fungerat bra för mig i fråga om installation och övrigt. Har provat några andra distar men har alltid haft några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, nu står systemet klart. Dock har det uppkommit ett problem. Nedanstående gäller kollegans dator, inte min egen. Och om vi nu kan köra raka frågor och svar utan en massa ovidkommande synpunkter på version, dist och annat så vore det bra. Jag vill i detta läge inte vara oartig men jag vill bli KLAR!

 

I vart fall, kollegans dator är, sånär som på en optisk enhet, färdigbyggd. Den ser ut som följer:

 

CPU: Intel Core 2 .60GHz

Moderkort: ASUS P5G41-M LE

Minne: kingston KHX6400D2K2/4G

HDD: Finns 2x vilka är formaterade (SATA)

OS till installation: Linux Mint 18.1 Serena 

Media: USB minne modell SanDisk (Har ingen annan typ)

 

I vart fall så kan jag inte starta upp denna dator med någon hårddisk i eftersom booten då går förbi USB minnet (listad på plats 1 som "removeable devie). Utan HDD startar dock datorn utan bekymmer. Men har man kopplat in diskarna under uppstart eller senare så syns de inte i "Diskhanteraren". Kollegan har formaterar enheterna men då de är begagnade så reserverar han sig för att det kan finnas fel. Begriper bara inte varför BIOS struntar i bootordningen då en hårddisk finns på plats. Speciellt inte som hårddisken ligger på tredje plats i listan (På andra plats står det "Apati CD-rom" eller något liknande men det finns ju ingen optisk enhet). 

 

Som sagt, om någon har en kreativ lösning på det här så är det välkommet. Kan fixa en optisk enhet men jag tar inte tag i detta förrän tidigast fredag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Speciellt inte som hårddisken ligger på tredje plats i listan

Om den flyttas till första plats då?

 

HDD: Finns 2x vilka är formaterade (SATA)

OS till installation: Linux Mint 18.1 Serena 

Är disken med operativet kopplat till den första porten dvs. SATA-0 ?

Om inte - se till att så är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den låg på första plats från början men då kom det ett meddelande om DOTMGR saknas (det ser ut som det står just så men någon bokstav kan ha försvunnit utanför bild) och att jag måste trycka Ctrl+Alt+Del för att starta om.

Sata portar finns det 4 och de är märkta 1-4. HDD sitter på Sata 1. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det ha stått BOOTMGR ?

 

Och - nu tror jag att jag fattar :blush:  men det kanske ska klarställas?

När jag läste 

Så, nu står systemet klart.

förutsatte jag att allt var installerat och klart men att datorn inte ville starta upp.

 

Men det är väl så att hårdvaran är klar och ni vill kunna starta upp på USB-minnet för att göra installationen?

Samt att det är DET som inte går när USB-minne plus hårddisk finns.

Men fungerar när USB-minne minus hårddisk finns. (fast det ju då inte finns disk att installera på...)

 

Jag skulle nog i det läget tvinga datorn att starta upp på USB-minnet. Jag kan göra det genom att i uppstarten trycka F12 och då få en lista att boota från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt omöjligt att det står BOOTMGR. Försökte auto justera skärmen men den ville inte i post boot (från boot screen och framåt är allt OK). 

 

Jo, jag kanske uttrycket mig lite klumpigt där, det var naturligtvis bara hårdvaran som är klar. Jodå, om hårddisken sitter i så misslyckas booten men inte om den är bortkopplad. Gör man en "hot swap", alltså pluggar in disken senare, så monteras den inte. 

 

Jag kan testa tipset om F12 i morgon. Jag har inte möjlighet att köra två datorer samtidigt. Återkommer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS! F12 fungerar på min dator. Det kan ju vara annan tangent (F10 tycks vara vanlig), eller en kombination av tangenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visade sig vara en kombination av olika tangenter. Först TAB för "post boot message" och sedan F8 för att få upp en lista där jag kunde välja mellan hårddisk eller USB minne. Därefter var det bara att köra. Installationen av kollegans dator gick bra och när jag monterat en DVD läsare kan han få tillbaka den. YAY! 1 klar, 1 kvar (kollegan har delar men har inte hunnit leta).

 

 

 

 

post-123285-0-35039300-1495964330.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hejsan! Och Glad midsommar! 

 

Nu först fick kollegan tid att titta i sina gömmor så att systemet blev komplett och idag tog jag tag i detta projekt igen.

 

Jo, det är nu uppgraderat till Pentium 4. Visserligen hade jag inget snabbare än 2.00 GHz men det duger. På minnes sidan är det väldigt snålt då ingen av oss hade några saker liggande. Så nu sitter det väl 2X256  MiB på plats. Programmet Sysinfo uppger siffran 493 MiB men det är väl lite olika tolkningar där. Jag får helt enkelt beställa ett par minnen på det "vanliga stället" som säljer begagnad hårdvara. Moderkortet jag fick av kollegan är ett P4B266-L men jag kunde inte hitta någon spec vid en snabb sökning. Gissar dock att maximalt minne är 1 GiB då det brukar vara så. 

 

Operativsystemet som sådant var mycket villigare att samarbeta på nuvarande system än det var innan vilket är glädjande. Testade lite olika saker och kom fram till att jag nog inte behöver installera om. Det tackar vi för och därmed skulle också denna tråd kunna förklaras som löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej DePhaz!

Du markerar själv din tråd som löst genom att markera och klicka på det inlägg som innehåller lösningen (ditt eget inlägg) som "bästa svar".

 

Fortsatt trevlig midsommar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...