Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar till flickvännen


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Då jag inte har någon speciell koll på datorhårdvara längre så vill jag ha tips!

Flickvännen ålderstigna laptop är segare än sirap. Den var typ den billigaste som gick att hitta då och kostade väl typ 3 000 kr. Nu vill hon ha en ny. Kraven är 17'3" skärm (det går inte att förhandla om) och att hon ska kunna spela spelen som finns via Facebook utan lagg. Vissa av spelen laggar något otroligt på datorn hon har nu och fläkten går på högvarv för att hålla den sval. Jag vägrar överhuvudtaget att använda hennes dator på grund av sirapskänslan.

Då jag själv precis uppgraderat min stationära dator med ett uppgraderingspaket och SSD-disk så tänker jag att SSD-disk i datorn hon ska ha är ett krav. Hon skickade själv en länk till en dator för 5 500 kr så där ungefär är hon beredd att ligga prismässigt. Denna har jag hittat med SSD-disk på 128 gb: http://www.pricerunner.se/pl/27-3721860/Baerbara-datorer/Lenovo-Ideapad-110-%2880VK003QMX%29-priser

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Bäst är att besöka något elektronikvaruhus för att känna och klämma på datorn. Tangentbord och allt annat kring datorn ska kännas bra innan köp. 

 

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.440041/6-praktiska-tips-sa-testar-du-en-laptop-innan-kopet

 

Om flickvännen sedan vill köpa datorn online p g a billigare pris så är det hennes beslut. 

 

Att fläkten går på högvarv vid användning kan bero på att fläkten är full med damm. Min egen laptop lät som när ett Boeing lyfter innan jag beslöt mig för att dra några gånger med dammsugaren över ventilationshålen. Efter den behandlingen blev datorn tyst. 

 

Segheten kan bero på att hårddisken är gammal och sliten. En ny hårddisk kan få datorn att kännas som ny igen. :-) Släng in en lättare Linuxdist istället för MS Windows. Finns en hel del som påminner om Windows i sitt utförande till exempel Linux Mint. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Skulle en dator med mindre skärm och upplösningen 1920x1080 duga + en yttre 27" med 1920x1080 skärm vara tänkbart ?

Tycker själv 27" är att föredra mot 17".

 

Och vad att en gammal dator känns seg är inget konstigt. Försök att röra dig i ett rum fyllt med kakor 1,5 meter upp från golvet.

 

Vill man hålla farten uppe.

Spara ingen historik i browsern när den stängs av.

Rensa bort bort alla gammal historik i browsern.

Kör över datorn med Super Anti Spyware minst en gång/vecka.

Och ta bort Chrome som nu följer med Super Anti Spyware var sig man vill eller inte(?).

 

Vill man ytterligare speeda upp datorn kör en webbläsare som inte klarar HTML5. Då slipper man att en massa filmer

som slöar ner datorn startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

 

Vill man ytterligare speeda upp datorn kör en webbläsare som inte klarar HTML5. Då slipper man att en massa filmer

som slöar ner datorn startar.

 

???

kanske lite OT, men varför skulle man få in en massa filmer för att man har en webläsare som klarar HTML5?

Jag skulle hellre vilja påstå att man inte ska ha en webläsare som stöder Flash i så fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

???

kanske lite OT, men varför skulle man få in en massa filmer för att man har en webläsare som klarar HTML5?

Jag skulle hellre vilja påstå att man inte ska ha en webläsare som stöder Flash i så fall...

 

Ja så kanske är det med vissa webbläsare. Men dom jag kör kan man ställa in i inställningar att INTE starta Flash automatiskt. Alltid fråga.

Och jag svara inget. Och då startar inte Flash.

Ja vill jag kan jag välja "Denna Gången"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...