Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gamla fotografier på projektor


drum_man32

Rekommendera Poster

drum_man32

Hej! Jag ska på ett bröllop i sommar hålla tal till ett bildspel med mycket gamla fotografier från fotoalbum från både 80- och 90-tal. Behöver nu lite tips inför detta.

Det kommer finnas en projektor jag kan jobba med, och undrar för det första hur jag smidigast ska få över gamla foton till digitalt medium. Ska jag skanna in dom eller räcker det att ta kort på dom med mobilkamera och få in på datorn?

 

Undrar utöver detta hur jag smidigast ska styra bildspelet från min bordsplats, om det ens är möjligt? Borde kunna få igång ett automatiskt bildspel där jag har 5-10 sekunder exempelvis på varje bild att prata, så jag bara behöver trycka start och stopp och inte behöva stå framme vid projektorn/scen och trycka hela tiden?

 

Tack så jättemycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du ska absolut scanna in dem, det blir bättre resultat. Om man fotograferar dem kommer du få märkligt reflektioner och skuggor på bilden. Du frågar dock efter smidigaste sättet och inte det bästa, så då vinner ju mobilkameran.

 

När det gäller fjärrstyrning så borde det funka med en trådlös mus som du kör datorn med. Om du tex använder PowerPoint för bildspelet så byter du bild med vanligt musklick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Google har en app som heter fotoskanner. Den är gjord för mobiltelefoner och ska då ta bort olika reflektioner från fotot.

Man håller mobilen över fotot och tar ett kort men håller kvar mobilen. Strax efter åt dyker det upp fyra runda ringar på bilden i skärmen. Då flyttar man mobilen till en ring i taget varpå bilden läses in igen och så till slut får man ett foto som är fotograferar ut fyra olika vinklar. Det lilla jag testat verkar att fungera bra.

Finns för både iPhone o Android.

Sedan precis som Mr Andersson säger så går det utmärkt med en trådlös mus att hålla i handen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drum_man32

Spännande med en sån app för fotoskanning! Och visst vill jag ha en smidig lösning men det får ju inte bli så dålig upplösning så man knappt kan tyda bilden med tanke på att det blir större med en projektor... Kanske är risken med mobil? Använder Samsung Galaxy S7s kamera.

 

Vet ni förresten om projektorer brukar ha USB-anslutning så du kan köra igång ett bildspel direkt via den eller måste man koppla en dator via HDMI och gå sen vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Kameran i S7 är bra och kommer fungera under förutsättning att nämnd app gör som den ska  :)

 

Projektor med USB finns säkert, men kolla då vilka format den klarar av att spela upp, men det normala är att man använder en dator, antingen via HDMI eller VGA. Kolla så att din dator har motsvarande utgång som projektorn har. Vissa skillnader kan konvertera endast med kabel (tex dator med DisplayPort och projektor med HDMI), medan andra kräver en aktiv adapter (tex dator med HDMI till projektor med VGA).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Har själv använt mina mobilfoton utan problem vid projektorvisningar. Min mobil är en Sony Z3 compact

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du skall köra en dator med powerpoint eller liknande så kan du även styra bildspelet från din mobil. Kolla efter microsoftappen:

Office Remote for Android - Men jag tvivlar på att det är smidigare än en trådlös mus som redan är konfigurerad på datorn.

 

När det gäller att plugga in en USB så kan olika projektorer/skärmar hantera sortering och format extremt olika. Om du inte har chansen att testa innan så tror jag en dator med powerpoint eller ditt favoritvisningsprogram ger det mest förutsägbara resultatet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...