Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur aktiverar man "intel rapid start technology"


riga

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vet inte om detta är rätt avdelnig men jag har följande problem.

 

Vid start av PC:n så kommer detta upp" intel rapid start technology är inte aktiverat"

 

Min fråga är, hur aktiverar jag detta (Win 10)

 

 

Tack på förhand Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, är det en ny bärbar modell?

Intel Rapid start är ett sätt på vissa moderna små datorenheter att kunna få en sådan att kunna snabbstartas fr.o.m. man trycker på [på]-knappen tills att Windows är uppe och kör.

http://www.intel.se/content/www/se/sv/architecture-and-technology/responsiveness-technologies.html

 

Funktionen aktiveras i BIOS Setup meny, men kräver samtidigt en drivrutin för att kunna utföras.

Min tanke är att detta kanske är aktiverat i BIOS, medan din maskin antingen saknar rätt drivrutin eller inte att denna har aktiverats?

 

Vilken dator har du?

Fabrikat och modellbeteckning?

Jag rekommenderar att besöka tillverkarens supportsida för hämting och installation av senaste drivrutiner.

Starta om datorn efteråt.

 

Sedan kör Windows update:

Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update > Sök efter uppdateringar > Installera ev. uppdateringar och starta om datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Det är en HP ENVY 17-j033.eo Notebook PC

 

Skall tillägga att det här problemet har inte funnits tidigare.

har varit in och kollat i BIOS i samband med en kloning för att se om CD-rom spelaren var aktiverad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Skickar ett nytt inlägg. Gick inte att skicka en fil i WordPad.

 

 

 

Hur aktiverar man "intel rapid start technology "

Har varit i kontakt med PC för alla men dom hänvisar till HP??

 

Är det någon tekniskt snille som kan hjälpa mig.

Får vid start fram ett meddelande som säger att "intel rapid start technology" inte är aktiverat.

 

Skickar en fil för påseende. Filen är nu Word

 

Tackar på förhand

 

Hasse

Intel Rapid 2.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för dator, förmodar en stationär?

 

Hp 7x00, 8x00 serien?

 

Fungerar allt som har med nätverk att göra?

 

Har du inga utropstecken i enhetshanteraren så kan du stänga av detta i msconfig/uppstart och prova.

 

Hp har oftast alla modeller på sin sida bara man vet vad det är för modell-nr.

 

Finns en etikett på din låda om den finns kvar vilken modell eller ett serie-nr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har startat den här tråden under menyn "Windows 95/98/ME/NT/2000". Inget av dessa Windows fungerar med IRST. 

 

Har du Windows 7 eller 8, aktiverar du funktionen i BIOS. Var kan jag inte säga då jag inte vet hur HP bios ser ut.

 

Har du "Intel Rapid Start Technology Manager" installerad kan du aktivera där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har slagit ihop två trådar startade av samma person om samma sak.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för dator, förmodar en stationär?

 

Hp 7x00, 8x00 serien?

 

Fungerar allt som har med nätverk att göra?

 

Har du inga utropstecken i enhetshanteraren så kan du stänga av detta i msconfig/uppstart och prova.

 

Hp har oftast alla modeller på sin sida bara man vet vad det är för modell-nr.

 

Finns en etikett på din låda om den finns kvar vilken modell eller ett serie-nr.

 

 

Du har startat den här tråden under menyn "Windows 95/98/ME/NT/2000". Inget av dessa Windows fungerar med IRST. 

 

Har du Windows 7 eller 8, aktiverar du funktionen i BIOS. Var kan jag inte säga då jag inte vet hur HP bios ser ut.

 

Har du "Intel Rapid Start Technology Manager" installerad kan du aktivera där.

 

Mer information om datorn finns nu högre upp i tråden sen den har slagits ihop med TS:s äldre tråd om samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer information om datorn finns nu högre upp i tråden sen den har slagits ihop med TS:s äldre tråd om samma sak.

 

OK, tack för det.

 

Det finns ingen uppdatering av Intel rapid start technology för Windows 10 och Intel har inte längre någon support för funktionen. Har du programvaran installerad, så föreslår jag att du avinstallerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det visade sig att detta skiljer sig markant från den IRST som jag skrev om i början av tråden som gällde då för flera år sedan.

Detta är något annat mot gamla versionen, helt klart.

 

Nedladdning från Intel: version: 15.5.0.1051 Date: 4/13/2017: Intel Rapid Storage Technology (Intel® RST) for Windows 10 x64

 

Important note: Before installing this application or requesting technical support from Intel, first contact your system manufacturer. They typically provide software that is specifically configured for your system.

 

Purpose

Installs the Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) driver version 15.5.0.1051 with Intel® Optane™ Memory support.

Contains the standalone Intel Optane Memory pack.

This driver supports RAID 0, 1, 5, and 10. The driver should be installed after the operating system has been installed. F6 and RAID BIOS configurations need to be performed prior to installation of this driver for proper operation. This driver supports NVMe devices.

M.a.o. inget som bör installeras i onödan om man inte vet vad man gör och vill ha igång ett avancerat RAID-system.

Finns kanske heller inget behov? Jag har själv haft IRST installerat på min burk, utan att ha utnyttjat det till fullo, egentligen bara stört mig pga. det tar upp systemresurser och gör uppstarten långsammare, men det var för flera år sedan.

 

Å andra sidan, så är det kraftfullt och finns stöd i BIOS så kan det vara något att fundera på.

Men detta ingår tydligen numera för dom system som stöds: http://www.intel.com/content/www/us/en/support/memory-and-storage/intel-optane-memory/000024018.html

Intel® Optane™ Memory  användar och installationsguide

 

FAQ:

Intel® Optane™ Memory is a system acceleration solution for new 7th Gen Intel® Core™ Processor-based platforms. This solution uses the Intel Optane Technology, based on 3D XPoint™ Memory Media, along with the Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) driver. This new memory media is located between the processor and slower SATA-based storage devices (HDD, SSHD, or SATA SSD). We can store commonly used data and programs closer to the processor so the system can access information more quickly with improved overall system responsiveness.

Intel Optane Memory concatenates memory and storage into one virtual drive visible to the OS with an optimized system interconnect. It uses smart software like Intel RST to accelerate performance and responsiveness of the PC. Intel Optane Memory is called "memory" because it uses a new memory media to store information closer to the processor. It's similar to the function of dynamic random access memory (DRAM).

 

 

  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...