Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Omstart efter strömavbrott


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

 

Vi har haft ett antal strömavbrott i delar av Västerås under en tämligen kort tid, vilket är oroande i sig.

Jag har en av mina datorer går som server, med ett ASUS moderkort (Antingen ett Z87M eller ett P8 Z68M. Vet f n inte efter som jag har ett av dem i någon av två datorer, varav den ena är serverdatorn).

 

Turligen har jag varit hemma under de två senaste strömavbrotten och manuellt kunnat starta om serverdatorn, där jag har min hemsida och en del servicefunktioner för besökande på denna.

Innan jag bytte ut moderkortet på denna dator, hade jag ett som jag i setupen kunde ställa in så att den självstartade när spänningen kom tillbaka i vägguttaget.

Jag letade frenetiskt efter samma utmärkta inställning på det nuvarande moderkortets setup, men kunde ingenting finna om detta !

Är den möjligheten borttagen, och i så fall varför ?

 

Någon som vet ?

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först väljer du Advanced Mode i bios. Sedan menyn Advanced och där APM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Först väljer du Advanced Mode i bios. Sedan menyn Advanced och där APM.

Tack !

Ska kolla detta snarast !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Som ett förtydligande till vertpres svar: APM betyder Advanced Power Management utvecklad av Intel och Microsoft och som flera datortillverkare anammat och som mycket riktigt påpekats återfinns i BIOS Setup.

 

I BIOS finns på bl.a. både Z68 0ch Z97 moderkort möjlighet att välja vad som skall ske efter ett abrubrut strömavbrott.

Tex. skall datorn vara avstängd, skall den påbörja en ny omstart osv. samt hur den skall vara energisnål (på vissa moderna moderkort).
Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...