Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur radera e-post(brev) permanent? (Gmail)


Mikael63

Rekommendera Poster

Börjar bli irriterad  :angry:

 

Lite bakgrund:

Jag har länge haft Thunderbird som e-postklient.

Har bytt till Evolution, bytte till Geary och sedan bytte jag till Claws-mail vilken jag använder nu.

Detta i Linuxmiljö.

Vidare så har jag olika e-postkonton, bl.a Google/Gmail.

Jag har (delvis)samma konton konfigurerade i mobilen.

Jag har all e-post sparad i olika mappar, med undermappar.

 

 

Under dessa byten så noterade jag att jag har ett stort antal brev, man märker det på att det tar tid att uppdatera mapparna (IMAP).

Jag tror att jag i/med Evolution och Geary raderade en hel del.

Och nu i Claws-mail har jag vid flera tillfällen försökt radera gamla, helt inaktuella brev ex. från ungarnas skoltid osv.

I Claws-mail, eller i någon av de andra klienterna, så är det ju enkelt att sortera på avsändare, datum osv.

 

I alla klienter visas en mapp som avviker lite i färg. Den heter [Gmail] och i den finns bl.a. en mapp som heter Alla mail

post-52940-0-14405800-1493500789_thumb.png

 

Jag antar att den gör så som namnet antyder, att den visar alla mail i en enda lång lista, alltså alla mail som jag har i olika mappar.

När jag då sorterar och raderar i denna lista så kommer mailen tillbaks efter en stund!

Ja, visst, de jag raderar hamnar i Papperskorgen och papperskorgen är en del av Gmail och även mail i den mappen visas i "Alla mail".

 

Men det hjälper inte att jag raderar och sedan tömmer papperskorgen, de dyker likt förbannat upp.

 

Nu tror jag mig ha hittat en aningen krånglig väg att radera:

Jag markerar de jag vill ta bort och trycker Delete.

(Detta alltså i min klient som nu då är Claws-mail men det är troligen inte ett fel med just den klienten då jag upplevt detta med andra klienter.)

Därefter växlar jag till en webbläsare där jag surfat in till Gmail, klickar på en mapp som heter [imap]/trash

Där finns nu de mail jag nyss raderat. Markera dessa och klickar på "soptunnan".

Därefter byter jag mapp till Papperskorgen och där finns nu samma mail. Markerar alla och väljer "Radera permanent".

 

Detta verkar fungera men jag kan inte vänta för länge, tycks det, jag får ta 10-15 åt gången och sedan upprepa det hela.

 

I min klient finns möjligheten att "Flytta till papperskorg" och "Ta bort..."

Båda dessa ger samma resultat som att bara trycka på Delete.

Där finns också möjlighet att "Tömma papperskorg" och "Töm alla papperskorgar".

 

Så hur ska man göra egentligen om man vill ett helt gäng för gott?

Är det bättre att stänga av mobilen medan man gör detta? Varför då egentligen? Är det IMAP så ska väl även raderingar slå igenom?

Det är ju möjligt att jag missat något uppenbart efter att ha testat allt möjligt...

 

Och det kan ju finnas speciallösningar men jag vill ju kunna radera e-post på ett "normalt" sätt även fortsättningsvis... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Hej

Jag vet inte om gmails funktion att spara raderade mail i 30 dagar kan påverka detta. Dvs när du raderar ett mail och lägger det i papperskorgen så ligger det kvar i 30 dagar där innan det försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag vet inte om gmails funktion att spara raderade mail i 30 dagar kan påverka detta. Dvs när du raderar ett mail och lägger det i papperskorgen så ligger det kvar i 30 dagar där innan det försvinner.

 

Jo, men om jag manuellt tömmer Papperskorgen, via min klient, så borde de ju försvinna?

 

Jag testade, enbart i klienten, att ta bort ett brev, antalet brev i "Alla mail" minskade då från 1047 till 1046 och jag hade 1 i Trash.

När jag kollade 10 min senare hade jag åter 1047 i "Alla", 1 i Trash. Efter att ha raderat 1 i Trash så har jag fortfarande 1047 i "Alla".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT

Google vill inte att man ska ta bort mejl utan man ska samla på sig allt så att de kan visa mycket reklam ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bilden i inlägg #1 ser man en mapp, under [Gmail], som heter Papperskorgen.

 

Direkt under "roten" på kontot ser det ut så här:

(bilden är från ett annat konto, men..)

 

post-52940-0-39606400-1493574049.png

Där finns en soptunna och texten Trash.

 

Jag valde Egenskaper för mappen Papperskorgen ovan, ändrade Mapptyp ftån Normalläge till Papperskorg.

 

post-52940-0-50791900-1493574276_thumb.png

 

Efter det ser det ut så här:

 

post-52940-0-93951500-1493574299.png

 

Och mappen Trash har försvunnit från "roten".

 

Nu verkar det gå att ta bort brev, som då hamnar i den "nya" Papperskorgen. Och om jag tömmer den så tycks inte breven återkomma under "Alla mail"

 

Än så länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå det håller i sig än  :thumbsup:

 

Hur ska man då sammanfatta detta?

Försöker mig på ett svar på det:

 

"I sin e-postklient ska man se till att den mapp som heter Papperskorgen under [Gmail] även ska ha "statusen" som just Papperskorg."

 

Detta tycks fungera per automatik när man skapar konton för Hotmail.se, Hotmail.com och Telia.com men alltså inte för Gmail.com.

(jag har två Gmail-konton och det såg likadant ut i båda)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...