Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Muspekaren fryser på stationär dator


K Olagus

Rekommendera Poster

Jag är inte så bra på datorer, återställning som jag fick felmeddelande på. Jag skall läsa det som skrivs ovan, får se om jag klarar ut det. 

Annars är det bara att fråga på :)

Men det är bra om vi vet vad du redan har prövat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • Svars 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Annars är det bara att fråga på :)

Men det är bra om vi vet vad du redan har prövat.

Jag har varit upptagen med en massa saker, har fortfarande problem på min stationära dator med frysning som gör att jag tvingas tvångsomstarta. Jag är väldigt nonchalant som inte bevakar trådar jag själv har startat, ber om ursäkt. Jag återkommer efter felsökning, så fort jag hinner. Kan nog ta någon vecka.

Med vänlig hälsning

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Fortfarande har jag problem på min dator med frysningar. Dvs muspekaren stannar upp och då kan jag inte göra något som helst. Jag ser inget mönster i detta. Kanske mer frekvent när jag har jobbat längre, filflyttning....Endast en gång har den stannat. Annars är det jag själv som väljer att lägga ner för att det blir för tröttsamt att stanna upp och inte få fullfölja mitt jobb.

OBS: Jag har bytt ut möss och jag har bytt portar och jag har följt alla rekommendationer kring hur man hanterar möss. Drivrutiner har jag inne som funkar.

 

Vad har jag: En bra bildbehandlingsdator med Windows 7 Pro. Byggd 2011 av Inet.  Moderkort Asus Sabertooth X58 socket 1366,  Processor Intel Core i7 930, Nätaggregatet  Corsair HX 650W, Minnen  Adata 3 st 2GB (finns 6 platser på mk), grafikkort Gigabyte Nvidia GeForce 9800 GT (passivkylt), allt monterat i ett bra chassi  Antec P 183 med många fläktar. (Datorn blir aldrig för varm).

Vidare ligger det f.n en Intel ssd-disk på 480GB. Den är en klon på en motsvarande fast mindre Intel ssd (240). Det finns ytterligare två kloner, en Corsair på 240 GB och en mekanisk disk som jag inte minns namn och storlek, Har hunnit testa den mindre Intel-disken och med samma resultat. Muspekaren fryser.

 

Vad göra: Funderar nu på att testa de två andra klonerna och se om de beter sig på samma sätt. Sen skulle jag kanske fundera över att installera om operativet Windows 7 Pro (betald licens, inte OEM) på en av diskarna för att se om problemet kvarstår.

 

Hakar: Jag vill INTE ha Windows 10. Det skulle innebära för stora kostnader i form av byte av skanner, två skrivare, i värsta fall även skärmen.

Och så då alla komponenter som numera knappast går att få tag på för Windows 7 (utom minnen)...

Har hela Photoshopsviten CS5 och vill verkligen inte betala för prenumeration månadsvis eller årsvis. Jag är nöjd med det jag har.

 

Vill helst: Modifiera datorn om så krävs, så att det fortfarande går att använda W7 Pro, PSCS5, kringutrustning.

 

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är hela datorn (Windows) som hänger sig (eftersom tangentbordet inte fungerar) så ger det inget att pröva med olika möss och portar.

 

Du skulle kolla efter testprogram för Samsung-disken. Hittade du något?

Likaså om problemet kvarstod efter att du hade tagit bort den gamla disken på diskkontakt 5.

Det kan nog vara bra om du går igenom tråden noga och rapporterar vad som gäller nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du kör Win7 på en SSD så tror jag inte att problemen är där, eller har jag fattat fel?

 

Enklaste är att köra en memtest, eller bara prova en sticka i taget om du har 2 eller flera i datorn.

Är du osäker på detta så finns det trådar om hur du gör med dina minnen.

 

Men har mina aningar om att nätagget inte är OK, corsair tycker jag är av dålig kvalitet, har skrotat ett 10tal av dessa för några år sen,.

Om du har möjlighet att låna ett annat och testa med, kolla bara att rätt anslutningar finns på det lånade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Citat

 

Hakar: Jag vill INTE ha Windows 10. Det skulle innebära för stora kostnader i form av byte av skanner, två skrivare, i värsta fall även skärmen.

Och så då alla komponenter som numera knappast går att få tag på för Windows 7 (utom minnen)...

Har hela Photoshopsviten CS5 och vill verkligen inte betala för prenumeration månadsvis eller årsvis. Jag är nöjd med det jag har.

 

 

Du bör inte behöva ha krångel med detta efter uppgradering till Windows 10 - förutom en risk:

Adobe Master Collection CS5 kan få problem med skanning - vilket jag själv upplevt med Adobe MC CS6 och fick då strula en del innan jag lyckades ladda hem en 3:e parts Twain skanner-drivrutin, men i övrigt hade jag inga problem med uppgraderingen från Windows 7 till Windows 10.

Ja en viktig sak jag fick göra och nästan glömde bort: I kontrollpanelen > Program > högerklicka på varje Adobe program och reparera/installera om och utan att mina personliga inställningar ändrades. Men sedan inga problem.
Jag var nyligen hem till en bekant som kör Adobe MC CS4 på Windows 10 och inga problem.

 

Men visst en risk är det som sagt och överhuvudtaget: när man funderar på att uppgradera sin dator från Windows 7 till windows 10 så skall man alltid se till att man har en fungerande backup att kunna återgå till - om saker och ting inte skulle fungera och denna bör göras med ett bra och väl renommerat backup-program. Själv kör jag med Acronis True Image.

 

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia säger:

Eftersom det är hela datorn (Windows) som hänger sig (eftersom tangentbordet inte fungerar) så ger det inget att pröva med olika möss och portar.

 

Du skulle kolla efter testprogram för Samsung-disken. Hittade du något?

Likaså om problemet kvarstod efter att du hade tagit bort den gamla disken på diskkontakt 5.

Det kan nog vara bra om du går igenom tråden noga och rapporterar vad som gäller nu.

Nej, det gör det inte. Jag ville bara påpeka att jag testat möss och portar för att slippa få fler förslag om det. Tangentbordet kan jag inte navigera med. Det sitter på den enda PS2-porten och det gick inte att dubbelkoppla tangentbord och mus med adapter - har testat olika varianter.
Samsungdisken är borttagen och jag har nu två helt nya 4 TB Seagate-diskar. Kvar finns min systemdisk, Intel på 480GB.
Vi kan lämna diskkontakt 5 därhän. Det stämmer inte i Windows med vad det är i verkligheten. Vet inte varför det är så, men just den delen verkar inte vara problemet.

Just nu testar jag en Corsair ssd på 240 GB som inte har varit igång särskilt mycket. Planen är att köra hårt imorgon på de sätt som tidigare orsakat frysningar - dvs. filflyttning fr.a. Men även på slutet stora bildfiler i Photoshop.
Ska försöka gå igenom tråden och titta lite igen, men jag ser att andra kommer med egna frågor, så det blir lite rörigt. Det var därför jag skrev en utförligare summering av problemen.

Återkommer när jag har gått igenom tråden ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Vedex säger:

Eftersom du kör Win7 på en SSD så tror jag inte att problemen är där, eller har jag fattat fel?

 

Enklaste är att köra en memtest, eller bara prova en sticka i taget om du har 2 eller flera i datorn.

Är du osäker på detta så finns det trådar om hur du gör med dina minnen.

 

Men har mina aningar om att nätagget inte är OK, corsair tycker jag är av dålig kvalitet, har skrotat ett 10tal av dessa för några år sen,.

Om du har möjlighet att låna ett annat och testa med, kolla bara att rätt anslutningar finns på det lånade?

Jag har ssd systemdisk ja och Windows ligger på den.  Minnena jag har är 3x2 GB A-data. Ge mig gärna tips på hur jag testar minnena. Det kan vara användbart och skulle kunna testas imorgon, lördag.
Nätaggregatet är det ingen som har misstänkt. Har talat med både Inet som byggde datorn och Tech Troopers. De talar mer om just minnena, moderkortet och RAM-minnen. Helt inställd på att uppgradera, men det kan bli problem eftersom de flesta komponenter inte längre är anpassade för Windows 7Pro. Minnena undantagna.
Möjligheter att låna ett nätaggregat är obefintliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Flyfisherman säger:

 

Du bör inte behöva ha krångel med detta efter uppgradering till Windows 10 - förutom en risk:

Adobe Master Collection CS5 kan få problem med skanning - vilket jag själv upplevt med Adobe MC CS6 och fick då strula en del innan jag lyckades ladda hem en 3:e parts Twain skanner-drivrutin, men i övrigt hade jag inga problem med uppgraderingen från Windows 7 till Windows 10.

Ja en viktig sak jag fick göra och nästan glömde bort: I kontrollpanelen > Program > högerklicka på varje Adobe program och reparera/installera om och utan att mina personliga inställningar ändrades. Men sedan inga problem.
Jag var nyligen hem till en bekant som kör Adobe MC CS4 på Windows 10 och inga problem.

 

Men visst en risk är det som sagt och överhuvudtaget: när man funderar på att uppgradera sin dator från Windows 7 till windows 10 så skall man alltid se till att man har en fungerande backup att kunna återgå till - om saker och ting inte skulle fungera och denna bör göras med ett bra och väl renommerat backup-program. Själv kör jag med Acronis True Image.

 

Med vänlig hälsning

 

 

Jag vill som sagt helst inte alls uppgradera till W10. (Har det på en laptop och ser inga större fördelar med det). Det skulle sannolikt innebära att jag måste skaffa ny kringutrustning (skanner, 2 skrivare, skärm om det vill sig illa). Jag är ytterst sällan uppkopplad med bilddatorn och är inställd på att köra Windows 7 Pro tills uppdateringarna inte längre kommer 2020. (Det är det enda jag hittills har kopplat upp mig för, liksom antivirus osv.)
Jag har x antal kloner och en himla massa image via Acronis, så det oroar mig mindre. Det är väl hårdvara som eventuellt skulle tvinga mig in i W10-träsket som oroar mig. Mycket pengar. Adobes nya påfund med prenumeration kan vi glömma. Det blir många fina komponenter för dom pengarna.

Men tack för tipsen, jag sparar dom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Då du köpt datorn färdigmonterad så vill du säkert inte rota i den heller?

 

Och nätaggbyte uteslutet så får du köra memtest64.

Fungerar bara på 64bits datorer och hoppas att du har det.

 

Ladda ner programmet(ingen installation) och starta det och hoppas att det hittar problemet, om det nu gäller dina minnen.

 

CPU:n kommer nog att gå upp på 100% så det är en bra test med.

 

https://www.techpowerup.com/memtest64/

 

Ha en trevlig helg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Vedex säger:

Ok.

 

Då du köpt datorn färdigmonterad så vill du säkert inte rota i den heller?

 

Och nätaggbyte uteslutet så får du köra memtest64.

Fungerar bara på 64bits datorer och hoppas att du har det.

 

Ladda ner programmet(ingen installation) och starta det och hoppas att det hittar problemet, om det nu gäller dina minnen.

 

CPU:n kommer nog att gå upp på 100% så det är en bra test med.

 

https://www.techpowerup.com/memtest64/

 

Ha en trevlig helg.

Tack för tipset. Kör nu memtest. Det har bara gått en liten stund, men än så länge står det 0 fel. Ser att processorn jobbar bra också.
Rota i datorn...., ja och nej. Datorn är byggd 2011, så det är ju inte längre någon garanti på den. Jag kan byta hårddiskar själv, städa den invändigt. Skulle kanske göra något mer. Det som är lite krångligt med min dator är att grafikkortet - passivkylt - sitter så till på moderkortet att allt är väldigt trångt. Men kanske, kanske klarar jag att byta minnen om det krävs. Hur går man tillväga om man skall testa ett minne i taget när man tar ur dem (de sitter dumt till i förhållande till grafikkortet). Var det så att du kunde rekommendera en guide för detta?

Utesluter förstås inte nätaggregatet, men litade på vad Inet och Tech Troopers sa. Aldrig fel med fler synpunkter, därav frågor här med.

Skall nu köra hårt på den lilla ssd-disken jag just har inne. En Corsair som jag knappt har använt eftersom jag har föredragit Inteldiskarna. Blir det inga frysningar på den, så kan man ju börja fundera på var felet ligger egentligen. Har det kommit in till någon av de två Intel-ssd-diskar som jag sen har haft? En mindre på 240 och nu en på 480.

 

Edit:

Började köra Memtest. Det rullade på och jag vände ryggen till en kort stund. Kom tillbaka och ser en ruta med ett felmeddelande på skärmen att Windows hade startat om med blåskärm. Memtest?

Och tack detsamma vad helgen beträffar!

K Olagus

180324 OVÄNTAD AVSTÄNGNING OS VID MEMTEST.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt gärna memtest stå på över natten för det behövs många timmar innan man kan vara säker på att minnena fungerar väl.

 

Nätaggregat åldras med tiden och blir då sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Cecilia säger:

Låt gärna memtest stå på över natten för det behövs många timmar innan man kan vara säker på att minnena fungerar väl.

 

Nätaggregat åldras med tiden och blir då sämre.

Ringde Tech Troopers just och de avrådde från att använda Memtest mer nu m.t.p. händelsen.
Nätaggregat bör väl kunna gå att finna till en Windows 7 pro-dator? Övriga komponenter - utom minnen - sägs vara svåra att få tag i för mitt OS. Allt är numera anpassat för W10, som jag inte vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätaggregat är helt oberoende av vilket operativsystem man har installerat på hårddisken, precis som RAM-minnen och hårddiskar.

 

58 minuter sedan, K Olagus säger:

Började köra Memtest. Det rullade på och jag vände ryggen till en kort stund. Kom tillbaka och ser en ruta med ett felmeddelande på skärmen att Windows hade startat om med blåskärm. Memtest?

Eftersom Windows är igång vid det minnestestprogrammet går det ju inte att säga var problemet ligger.

 

Om datorn har en CD-läsare eller om du har ett USB-minne tillgängligt finns Memtest86+ som man antingen bränner till en CD-skiva eller installerar på ett (tomt) USB-minne och sen startar man datorn från CD:n resp USB-minnet så att inget annat är igång.

http://www.memtest.org/

CD: Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)

USB-minne: Download - Auto-installer for USB Key (Win 9x/2k/xp/7) *NEW!*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

 

25 minuter sedan, K Olagus säger:

Ringde Tech Troopers just och de avrådde från att använda Memtest mer nu m.t.p. händelsen.
Nätaggregat bör väl kunna gå att finna till en Windows 7 pro-dator? Övriga komponenter - utom minnen - sägs vara svåra att få tag i för mitt OS. Allt är numera anpassat för W10, som jag inte vill ha.

Varför då?

Jag tipsar dig om denna minnesguide: Guide - Minnestest

Men jag har svårt att förstå varför minnen skulle krångla för dig, men för att vara på säkra sidan så kör memtest såsom det står i guiden.
Oroa dig inte för att du hört att saker och ting hos dig skall vara särskilt anpassat för specifika operativsystem, det är bara rent nys.

 

Tech Troopers verkar inte ge särskilt bra råd, åtminstone tveksamma.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du kan också köra en snabbare variant som inte bara stresstestar minnena utan även processorn och det är Intels Linpack och det brukar fungera bra även på AMD moderkort.
Då kommer du att få svar inom 20 min. om det är nåt mankemang med antingen minnena, processor eller kanske orsaken är tempen pga. dålig kylning - just detta sista visar sig inom 30 sek. och då skall du stänga av datorn.


I så fall se denna instruktion för Intel Linpack stresstest:

https://eforum.idg.se/topic/351374-datorn-dör-under-spel/?do=findComment&comment=1672977

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Cecilia säger:

Nätaggregat är helt oberoende av vilket operativsystem man har installerat på hårddisken, precis som RAM-minnen och hårddiskar.

 

Eftersom Windows är igång vid det minnestestprogrammet går det ju inte att säga var problemet ligger.

 

Om datorn har en CD-läsare eller om du har ett USB-minne tillgängligt finns Memtest86+ som man antingen bränner till en CD-skiva eller installerar på ett (tomt) USB-minne och sen startar man datorn från CD:n resp USB-minnet så att inget annat är igång.

http://www.memtest.org/

CD: Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)

USB-minne: Download - Auto-installer for USB Key (Win 9x/2k/xp/7) *NEW!*

Tack, återkommer. Har just bytt ssd till en som jag skall lägga in ett rent Windows 7 Pro på nu. Vill testa alla vägar innan jag tar hjälp av en tekniker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Flyfisherman säger:

 

Varför då?

Jag tipsar dig om denna minnesguide: Guide - Minnestest

Men jag har svårt att förstå varför minnen skulle krångla för dig, men för att vara på säkra sidan så kör memtest såsom det står i guiden.
Oroa dig inte för att du hört att saker och ting hos dig skall vara särskilt anpassat för specifika operativsystem, det är bara rent nys.

 

Tech Troopers verkar inte ge särskilt bra råd, åtminstone tveksamma.

Mvh :)

Jag återkommer. Tog ur den aktuella ssd:n och skall nu installera ett rent Windows 7 pro på en annan för att ha gjort det innan jag kontaktar en tekniker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Flyfisherman säger:

Du kan också köra en snabbare variant som inte bara stresstestar minnena utan även processorn och det är Intels Linpack och det brukar fungera bra även på AMD moderkort.
Då kommer du att få svar inom 20 min. om det är nåt mankemang med antingen minnena, processor eller kanske orsaken är tempen pga. dålig kylning - just detta sista visar sig inom 30 sek. och då skall du stänga av datorn.


I så fall se denna instruktion för Intel Linpack stresstest:

https://eforum.idg.se/topic/351374-datorn-dör-under-spel/?do=findComment&comment=1672977

 

 

Jag återkommer. Tog ur den aktuella ssd:n och skall nu installera ett rent Windows 7 pro på en annan för att ha gjort det innan jag kontaktar en tekniker.  

samma svar, men jag får nog nytta av dina och andras inlägg när jag gjort nyinstallation av os.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter nu med ett nyinstallerat Windows 7 Pro (inte reparation utan ren installation) på den mindre av mina två ssd-diskar av märke Intel.
Lite problematiskt att "stresstesta" disken genom bl.a. filflyttning i stor mängd när jag inte har program inne som kan tala om för mig vad jag flyttar. Behövde förena nytta med "nöje" här och flytta det som skulle flyttas mellan två externa diskar. Oftast har ju frysningar inträffat när jag hållit på med sådan - dock inte alltid. På senare tid har det också hänt i Photoshop, men det finns ju inte inne nu. Helt avskalat och ganska rent operativ.

När jag så var på väg att stänga ner för att jag upplevde det som en enorm uppgift att försöka identifiera filer, så tänkte jag att bäst kolla eventuella fel i loggboken. Då dök ett bekant fel upp i "SYSTEM": 

Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk5\DR11.

Jag gick in i Enhetshanteraren och kollade samtliga diskar som nu ligger i burken. Inga gula utropstecken. Kollade egenskaper på systemdisken. Allt ok. Kollade egenskaper på den första av de två nya och stora mekaniska diskarna och då låste sig programmet. Kollade den andra och då hände samma sak. Senare gick det och inga fel syntes där. Men alltså i Loggboken.

Jag har aldrig lyckats utröna vad som är hårddisk 5. Letat både inne i burken och i systemet utan att begripa var/vad.

Säger detta er något, ni som kan mycket mer än jag? Säger en rätt frustrerad
K Olagus

Loggnamn.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎03‎-‎23 på 19:29, Cecilia säger:

Eftersom det är hela datorn (Windows) som hänger sig (eftersom tangentbordet inte fungerar) så ger det inget att pröva med olika möss och portar.

 

Du skulle kolla efter testprogram för Samsung-disken. Hittade du något?

Likaså om problemet kvarstod efter att du hade tagit bort den gamla disken på diskkontakt 5.

Det kan nog vara bra om du går igenom tråden noga och rapporterar vad som gäller nu.

Cecilia, kan du titta på mitt senaste inlägg idag. Nu inträffade det där felet igen som du - antar jag - refererar till.

Mvh

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en annan tråd under de senaste dagarna som hade blivit långsam under starten av Windows, så det är ju inte samma problem, men där hjälpte det att ta bort kabeln till den gamla hårddisken och stoppa tillbaks den, troligen för att det blivit dålig kontakt i endera änden. Så om du inte har lossat kablarna till de mekaniska diskarna i båda ändarna så kan det vara bra att pröva det.

Finns det någon märkning på moderkortet bredvid kontakterna för hårddiskarna, t ex en bokstav + en siffra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Cecilia säger:

Det var en annan tråd under de senaste dagarna som hade blivit långsam under starten av Windows, så det är ju inte samma problem, men där hjälpte det att ta bort kabeln till den gamla hårddisken och stoppa tillbaks den, troligen för att det blivit dålig kontakt i endera änden. Så om du inte har lossat kablarna till de mekaniska diskarna i båda ändarna så kan det vara bra att pröva det.

Finns det någon märkning på moderkortet bredvid kontakterna för hårddiskarna, t ex en bokstav + en siffra?

Hej! 

Har inte hunnit öppna datorn och kolla invändigt och titta om det finns bokstäver och/eller siffror vid portarna för hårddiskarna, men manualen för moderkortet visar att det gör det. Ska givetvis kolla kortet, men behöver hjälp, så jag avvaktar till senare idag. 

Skall försöka ta ur både SATA och strömkablar på moderkortet. Dock med den reservationen att det är MYCKET trångt på kortet p.g.a. att grafikkortet tar så mycket plats på moderkortet att det är jättesvårt att komma åt saker. (Passivkylt grafikkort och flänsarna tar plats.) 

Får återkomma! 

Mvh

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, K Olagus säger:

Har inte hunnit öppna datorn och kolla invändigt och titta om det finns bokstäver och/eller siffror vid portarna för hårddiskarna, men manualen för moderkortet visar att det gör det.

Då kan du kanske se i manualen vilken disk som är ansluten till port 5 (eller 4 eller 6 beroende på om manualen resp Windows kallar första porten för 0 eller 1).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Cecilia säger:

Då kan du kanske se i manualen vilken disk som är ansluten till port 5 (eller 4 eller 6 beroende på om manualen resp Windows kallar första porten för 0 eller 1).

BILD 2244 är ett foto på det vi kunde komma åt.

Beskriver alltså i lite konstig ordning här eftersom jag ville kommentera det som sitter bakom grafikkortet.

 

4/Dvs. grafikkortet sitter framför SATA 1 (DVD-ENHETEN) och SATA 2 (en HDD på 4TB). 

 

1/På den grå delen sitter SATA-6G-1, SATA-6G-2 (på 2:an finns en svart kabel som vi inte vet vart den går - i alla fall inte till någon av diskarna).

 

2/Nästa, ovanför som är svart, sitter SATA 5 och SATA 6 (på SATA 5 sitter en 4TB HDD)-gula kablar.

 

3/Sen kommer ovanför svart, SATA 3 och SATA 4 (på SATA 3 sitter en Intel systemdisk-ssd, SATA 4 tom)-blå kablar.

 

I BIOS ligger ssd-disken (systemdisken) som 1:st drive på 0. Sen ligger en 4TB hdd  2nd drive på P3. Sist ligger en 4TB hdd som 3rd drive på P1. Lyckades inte ladda upp bilder på detta.

 

I Windows diskhanteraren ser det annorlunda ut:

Ssd systemdisk ligger på 0, 4 TB HDD ligger på 1 respektive 2, minneskortsläsaren på 3 (monterad direkt på moderkortet med en USB-kabel).

 

Angående port 5 så sitter alltså en 4TB hdd som är ny och inte används. Men den är kopplad på moderkortet. Dock har detta felmeddelande funnits längre än denna disk suttit där. 

Sommaren 2017 flyttades kablaget - SATA - av en tekniker, men redan innan det har felmeddelandet funnits i Loggboken: "Styrenhetsfel på\Device\Harddisk5\DRII"

 

Har försökt ladda upp fler bilder men misslyckats. 

Vet inte, Cecilia om detta säger dig något. Det är ett problem att det passivkylda grafikkortet stör "utsikten" - och möjligheten att själv göra ingrepp där. Jag laddade upp manualen till mitt grafikkort. På sidan 20-21 kan man se portarna.

Om nu detta som vi har hittat förklarar att muspekaren fryser, då borde det gå att hitta felet...?

Med vänlig hälsning
K Olagus

IMG_2244.JPG

MANUAL_SABERTOOTH.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...