Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Elsäkerhet


FUNDERSAMMAN

Rekommendera Poster

FUNDERSAMMAN

Det finns personer som säger  att en anmälan till Elsäkerhetsverket om  elfel är inte leder något till . Några personliga erfarenheter ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina kontakter med Elsäkerhetsverket har varit goda.
Jag har dock inte gjort någon "officiell" anmälan men frågat om en del saker som varit tveksamma, fått svar och informerat anläggningsägaren om detta.

Ibland när man skickat en frågeställning via e-post till Elsäkerhetsverket har de vid några tillfällen valt att ringa och svara.
I något fall har jag tolkat det som att de inte ville "skriva under" på svaret.

Se
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/sa-har-anmaler-du/anmal-brister-i-elanlaggningar-eller-hos-elinstallator/

 

Upptäcker du brister i en elanläggning eller att en elinstallatör inte utför sina elinstallationer på ett korrekt sätt så kan du göra en anmälan om detta till oss på Elsäkerhetsverket.

 

 

Vill du anmäla ett obehörigt elinstallationsarbete, alltså en elinstallation som inte är utförd av en behörig elinstallatör eller en yrkesman under överinseende av en behörig elinstallatör så ska du göra en polisanmälan för brott mot 9 kap 1 § ellagen (1997:857). Vem som helst kan göra en sådan polisanmälan och polismyndigheten är skyldig att ta upp anmälan.  

 

Nyfiken: Är frågan allmän eller är det något specifikt fel du har i åtanke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen direkt erfarenhet om detta, har bara några gånger kontrollerat behörigheten för några "elinstallatörer", men eftersom det kommer ny "förbättrad lagtext" 2017-07-01, så borde det kunna bli lite bättre av den typ av elsäkerhet, som idag inte är lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Jag har under årens lopp haft att göra med Elsäkerhetsverket i olika frågor.

Min personliga erfarenhet är att det har varit väldigt bra när det gäller ömsesidig kontakt och även svar inom "rimlig tid".

 

När det gäller en sak som din tråd handlar om; anmälan:

Ja också detta, men då måste man ha i beaktande: att beroende på vilken typ av anmälan det gäller så krävs i vissa fall en utredningsgrupp och ett svar från sådan får man naturligtvis inte på en kafferast, fullt förståeligt.

Det handlar inte bara om att svara och säga hej.

 

Andra mindre saker i anmälan går givetvis fortare att behandla kedjan och kan ofta prioriteras.

Men vi borde kunna kräva en sorts bekräftelse på att en anmälan är emottagen, alltså inte att vänta på svar.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...