Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cpu fläkt låter konstigt


Joman

Rekommendera Poster

Hej! När jag gör tunga job med min dator som tex: renderar en video så låter min cpu fläkt konstigt.

 

 

När du lyssnar på ljudklippet, notera att det är jag som låter i början och i slutet. Ljudet kommer ibland

Inspelning (6).mp3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Är det verkligen CPU-fläkten som låter illa, eller är det hårddisken som börjar att ge med sig?

Oavsett se till att du tar backup på viktiga saker (backup skall man alltid göra - och ofta).

  • Vad har du för dator: fabrikat och modellbeteckning?

Är det en stationär dator så plocka av sidopanelen eller kåpan runt, starta upp datorn sedan och lyssna runt med örat intill och försök avgöra exakt var oljudet kommer i från (ta gärna en ny inspelning och bifoga) och ev. vilken fläkt som spökar, för det kan också vara en av chassifläktarna?

Det går att köpa ny sådan och kostar inte mycket - förutsatt att det verkligen är denna som låter.

Är det CPU-fläkten så byter man i regel ut hela kylpaketet om det är orginal från tillverkaren och passar samtidigt på att installera en bättre CPU kylare, men även där går det ofta att byta enbart fläkten.

 

Du kan också temporärt koppla bort strömsladden till fläkten, en åt gången och sätta tillbaks igen och sedan ta nästa.

Under en kort period så kommer inte datorn att ta skada - men gör detta med datorn avstängd och sedan startar du upp igen och testar nästa.

Och gärna då direkt gå in i BIOS Setup meny så du slipper att Windows laddas och startas medan du felsöker (från denna setup meny går det bra att bara stänga av datorn)!

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...