Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel. Hitta närmsta och tidigare fredag.


Bearholg

Rekommendera Poster

Hej!

 

Behöver verkligen hjälp här.  Enligt bilden behöver jag svar på mina frågetecken.

 

Jag har veckodagar i C som varierar. Om ett datum inte infaller en fredag i C behöver jag hitta närmaste fredag bakåt i B, den fredagen får inte vara en helgdag. Är den det behöver jag närmaste arbetsdag innan.

Här har jag använt http://victor.se/bjorn/holidays.php och sedan lagt in helgdagar 3 år framåt i ett annat blad, 'Helgdagar år för år'!C4:E18. 

 

Jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig snabbt. Jag har sökt här inne och hittade en tråd om var tredje fredag skulle visas men den får jag inte rätt på. 

post-139493-0-30928700-1493365799_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=ARBETSDAGAR(C1-VECKODAG(C1;15)+2;-1;'Helgdagar år för år'!$C$4:$E$18)

 

*** föregående fredag ***

Då letar vi faktiskt efter föregående torsdag och plussar på en dag, dvs:

Dagens datum - veckodag (med returtyp15, dvs Fredag=1 till torsdag=7)+1

=C1-VECKODAG(C1;15)+1

Det låter lite knasigt att leta efter torsdagen, men eftersom den här formeln börjar med 1 istället för 0 så blir det så, annars kommer fredagar att = fredag en vecka innan.

Men, om man vill ta hänsyn till lediga dagar måste man använda någonting i stil med ARBETSDAGAR(). Och då är det lättast att först hitta lördagen och sedan backa en arbetsdag

 

*** föregående Lördag (om det inre råkar vara fredag...) ***

 

Dvs du plussar på 2 dagar till föregående torsdag (låter knäppt, men det fungerar...)

 

=C1-VECKODAG(C1;15)+2

Och sen använder du din "start-lördag" för att hitta närmaste arbetsdag före lördagen. Dvs fredag om den är ledig, annars föregående ledig vardag.

 

=ARBETSDAGAR(C1-VECKODAG(C1;15)+2;-1;'Helgdagar år för år'!$C$4:$E$18)

 

 

 

ARBETSDAGAR.INTL används om du tycker att helgen inträffar några andra dagar än lördag/söndag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för hjälpen. Uppskattar mycket din förklaring vilket gör att jag även kan förstå formeln, tror jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!
 
Det fungerade utmärkt. Nu blev steg 2 ett problem. Hur kan jag använda formeln så i en annan cell hämta upp närmsta fredag oberoende när på året det är.
ex. I F2 har jag ett datum som i detta fallet är den 8 juni. G2 skall automatiskt hämta upp närmsta fredag från B kolumnen där jag skrivit in din kod.

post-139493-0-75013900-1493794451_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...