Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

felkod Oxc00021a


Lars-Erik.j

Rekommendera Poster

Lars-Erik.j

Hej alla kunniga.

Jag köpte en ASUS lap top för ett par veckor sedan och den är förinstalle med windows 10 home. Den har installerat ett antal uppdateringar och jag har installerat ett par program bl.a Mozilla Thunderbird. De övriga är brännarprogram och Ashampo winoptimizer vilka jag tidigare har använt utan problem. Mailprogrammet är dock en ny erfarenhet.

Jag får nu kanske var 3 till 4 gång jag startar windows upp en blåskärm som säger att ett fel upptäckts och att datorn måste repareras och starta om. Felmeddelande är windows.com/stopcode samt felkod Oxc00021a. Har någon tips vad jag ska göra för att bli av med det här uppstartsproblemet.

 

Hälsningar

 

Lasse      

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

stopcode Oxc00021a verkar tyda på att det kan vara något av dina senast installerade program som ställer till det för något av WinLogon eller the Client Server Run-Time Subsystem (CSRSS)

Och har dessa blivit korrupta så kan inte Windows köra:

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff560177(v=vs.85).aspx

 

Prova att återställa datorn till en tidpunkt innan då den fungerade

Återställa Systemåterställningspunkt https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-recovery-options

 

Fundera på vilket av dom program du installerat som kan ha ställt till med detta och avinstallera detta.

Thunderbird är det garanterat inte, däremot Ashampo winoptimizer är starkt misstänkt som boven i dramat och har du kört en optimering så kan det ha ställt till det. Går det att ångra dessa optimeringar från programmet?

Starta om datorn.

 

Sedan efter avinstallation av Ashampo winoptimizer och omstart igen, så kör systemfilsgranskaren:

Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

 

Förövrigt är mitt råd att helt avstå från alla typer av 3:e partsprogram som skall optimera Windows, rensa i registerfilen etc. Dessa brukar ofta ställa till med bekymmer.

Mvh

 

[Edit] Lagt till lite mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...