Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enkelt fotoprintprogram?


Leo S

Rekommendera Poster

Go'kväll,

dagens fråga:

 

I min omgivning har jag ett par familjer som köpt digitalkamera och bra skrivare för att, förutom att titta på skärmen också printa ut bra bilder.

Jag har hjälpt dem att komma igång, men det finns en sak jag inte riktigt kan ordna.

 

De här personerna skulle nämligen behöva ett bildbehandlingsprogram som kan:

- klara grundläggande bildbehandling som kontrast, ljus, färgmättnad och skärpa

- ändra bildernas utskriftsstorlek med bibehållen maximal kvalitet

- sedan enkelt kunna printa ut flera bilder på A4, så många som får plats

 

Finns det några busbilliga/freewareprogram som klarar det? Någon som vet?

 

Själv kör jag med Photoshop, men det kan man ju inte rekommendera hobbyfotografer... Dessutom önskar jag det skulle finnas ett program som ännu enklare tillåter att man ändrar utskriftsstorleken med bibehållen bildinformation.

 

Har även kört igenom programmen som följer med kameror, skrivare och scanners (något Corel-program oftast) men i dem är det sannerligen inte enkelt att göra ovanstående... Ofta är det också antingen bildbehandling eller utskrift som är OK. Jag vill ha både/och!!!

 

[inlägget ändrat 2001-10-04 23:23:19 av Leo S]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm... jag tänkte rekommendera Jascs PaintShop Pro. Men när jag tittade på deras hemsida såg jag att det inte är så enormt billigt nuförtiden (99$).

 

På deras hemsida (www.jasc.com) såg jag dock info om följande program, som kanske kan vara intressant:

 

Image Robot is an automated graphics production program for Web developers and digital image hobbyists.

Image Robot frees users from the redundant aspects of digital image production and maintenance with the only selection of automated graphics processing tools that can be both used as a standalone program and as a fully compatible complement to Paint Shop Pro™ and other Jasc Software products.

 

Du kan ju plocka hem Paint Shop Pro och Image Robot och titta, det finns 30-dagars trialversioner på bägge.

 

/Björn G

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, Björn, ska genast kolla in Robotprogrammet på deras sida. PaintShop Pro är överkurs och för mycket funktioner för de här personernas behov.

 

Återkommer med besked, det borde ju vara ett växande behov. Det är väl därför de här skrivarna man skriver ut direkt från minneskortet har kommit...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leo!

En bra startpunkt är min favoritlänk när jag vill leta efter digitalkamera relaterde saker: http://www.steves-digicams.com. Där fins ett avsnitt om softvara med massor av produkter med en kort beskrivning. Listan är kategoriserad så det går att hitta saker relativt lätt.

---/Thomas

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kikat på Photoshop Elements?

 

Det är en enklare (och ganska logisk) variant av Photoshop. Billigare (faktiskt otroligt billigt) och ändå mycket, mycket program för pengarna. Helt anpassad för digital fotografi och webbgrafik. Ett program att växa i dessutom.

 

Finns att ladda ner en demo på Adobes hemsida så kan du prova och se om det kanske skulle passa din omgivning. Både för Mac och PC.

 

Lycka till!

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen för all hjälp! Nu har jag sannerligen att välja på!

 

Några reflektioner: Jasc kunde jag inte ladda ner från, fick av någon anledning nedladdning i 4-5 kB/s fast jag har ADSL...

 

Photoshop Elements kommer jag varmt rekommendera de som vill utvecklas, precis som du säger Petra. Photoshops gränssnitt är enligt min mening överlägset.

 

Länken till Steve's var en riktig guldgruva!! Där fanns åtminstone ett 10-tal program som verkar uppfylla behoven för de som bara vill printa och inte utvecklas ;) Det var nästan för mycket att välja mellan...

 

Tack för hjälpen, alla!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...