Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wi-fi fungerar inte på mobilen


kiwi01

Rekommendera Poster

I morse när jag kollade mobilen (Samsung Galaxy A3) var det enda jag såg en röd text på svart bakgrund som meddelade: Din wifi är under attack, och blev sedan rekommenderad att stänga av wifi-funktionen, vilket jag gjorde.

 

När Comhem öppnade så ringde jag supporten som meddelade att inga spår av någon attack mot mitt modem finns så inget har hänt. Hon la till att det det inte är helt ovanligt att sådana meddelande dyker upp på just mobiler fast inget har hänt. Hon rekommenderade ändå en ändring av lösenordet för att göra det lite svårare, vilket hon sedan registrerade åt mig.

Jag använder min dator trådlöst och det fungerade sedan utan att jag behövde göra något. Satte på surfplattan där det omgående öppnades upp ett fält där jag kunde fylla i det nya lösenordet och plattan var sedan ansluten.

 

Med mobilen blev det dock knepigt. Jag sökte upp mitt eget modem i listan och jag såg att den söker anslutning och talar om att mobilen är ansluten till wifi. Men det stämde inte, jag såg ju att det är 4G som är igång. Efter några fruktlösa försök till startade jag om mobilen. Tryckte på modemnamnet,  då dök fältet för lösenordet upp, fyllde i det och sparade. Sedan krävdes det ytterligare en omstart innan mobilen faktiskt hade kontakt med nätet, jag testade och såg att jag nu använde wifi.

 

Efter ett par timmar var simkortet låst, begriper inte varför. Låste upp men får inte kontakt med nätverket utan kör återigen 4G.

 

Jag ser modemnamnet – ”sparad skyddad”, trycker jag på det så är signalstyrkan mycket stark, säkerhet WPA2PSK

Glöm, avbryt, anslut är alternativen som visas, trycker jag på anslut så hämtas ip-adressen och sen visas samma uppgifter som ovan.

Något fält för lösenordet kommer inte upp. Har startat om flera gånger.

 

Vad är det för fel/vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du verkar ha fått in nåt skräpprogram i din mobil, troligen något som legat gömt i en app som egentligen gör något helt annat. 

 

Har du installerat någon app nyligen så är den misstänkt. 

 

Det finns inget i Android system som visar det meddelande som du fått. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Prova "glöm" för ditt trådlösa nätverk på mobilen.

Sök därefter upp ditt trådlösa nätverk igen och "anslut", knappa knappa därefter in "nyckeln" när denna efterfrågas.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så Jari, den ansluter, det blinkar till i wifi och några sekunder senare är wifi avstängd, både utan och med omstart.

Jag fattar inte. 

 
Nej, meddelandet är inte sparat och jag har inte installerat någon app.
Jag har viruskontroll som borde hitta "skräp".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

 

 

Jag har viruskontroll som borde hitta "skräp".

 

Jag har varit med om såna program som i sig själv är ett skräpprogram och hittar på en massa hyss. 

Vad är det för viruskoll-program du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka appar har du installerat?

Kan du få fram om någon av dem har uppdaterats nyligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka appar har du installerat?

Kan du få fram om någon av dem har uppdaterats nyligen?

Har inte installerat nya appar på sistone men uppdateringar kommer var och varannan dag. Har ingen koll på vilka som kommit senast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst sidan https://community.mcafee.com/thread/81996?start=0&tstart=0 men verkar handla om att McAfee kan ge ett sånt meddelande. Har McAfee någon support du kan kontakta?

Eller avinstallera McAfee-appen om du anser att meddelandet är falskt.

Jag vet ju inte men antagligen var meddelandet falskt eftersom Comhem inte hittade något intrång? 

Men jag funderar på om det kan vara så att McAfee inte känner igen det nya lösenordet och därför spärrar wifi. Borde väl i och för sig gälla de andra enheterna också?

 

Något liknande hände en gång när jag av ren klantighet spärrade simkortet. Just när operatörens support höll på och hjälpa mig att låsa upp kortet, spärrade McAfee mobilen, trodde väl att den var på villovägar.

Kan faktiskt testa att avinstallera appen tillfälligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälpte att avinstallera McAfee-appen, nu fungerar wi-fi om jag läser av symbolerna rätt.

I morgon är en annan dag, få se vad som händer då :unsure:

 

Tusen tack allihopa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...