Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bytt moderkort/CPU/internminne = no signal i skärmen


henkebly

Rekommendera Poster

Hej,

Jag tänkte hjälpa min son genom att byta ut hans 9 år gamla AMD-processor.

Vi köpte nytt moderkort, Intel Pentium-processor och 2x4GB minne på inet.

Han har sedan tidigare ett Geforce 670 grafikkort och ett nytt strömaggregat.

Dock så vill det inte riktigt starta...allt kör igång men den kommer bara upp No signal i skärmen. Jag har provat både med det interna grafikkortet på moderkortet och med det externa grafkkortet, men samma resultat.

 

Det vi köpt på inet:

-CPU Intel Pentium G4560 3.5GHz, 3MB, Socket 1151

- MK Gigabyte GA-Z170-HD3

- Corsair 8GB (2x4GB) DDR4, 2133MHz Vengeance LPX

 

Jag har läst i några andra trådar och:

- Jag har kollat distanserna mot chassit och de är OK.

- Jag har plockat ur ett av minne för att se om det är det som spökar.

 

När jag monterar tillbaka hans gamla moderkort/CPU tillsammans med Geforce-kortet så funkar det utmärkt...

 

Tacksam för all hjälp vi kan få!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet har väl integrerad grafik?

 

I BIOS, eller motsvarande, ska man väl välja vilket grafikkort man vill nyttja, intert eller externt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

No signal i skärmen.

Betyder helt enkelt att bildskärmen inte får en grafiksignal från inkopplad grafikport.

Det kan tyda på att:

  1. Grafikkortet inte är korrekt monterat, kontrollera att detta verkligen sitter rakt och korrekt monterad i PCIE-bussen på moderkortet.
  2. Grafikkortets separata PCIE-12V strömförsörjning inte är korrekt monterad, alltså att kontakterna inte riktigt är istoppadade i botten.
  3. Bildskärmskabeln kanske inte fungerar med vald grafikport - ja det är inte första gången.
    Prova en annan grafikport på grafikkortet.
  4. Prova en annan typ av Bildskärmskabel tex. kör ni med HDMI så prova med DVI anslutning om bildskärmen stöder detta.
  5. Framförallt - kontrollera minst en gång till att bildskärmskabelns kontakter i båda änder verkligen sitter som dom skall - detta har jag varit med om fler gånger än jag kan räkna och med samma felmeddelande (ja förvisso enligt alla punkter ovan med).
  6. Grafikkortet har gett upp.
  7.  ?

Moderkortet MK Gigabyte GA-Z170-HD3 http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z170-HD3-rev-10#sp

har stöd för intern grafik och precis som Mikael63 ovan säger, prova en av dessa portar - men först koppla ur grafikkortet.

Detta för att försöka isolera problemarean.

 

Var mycket noga med att koppla alla moderkortets kablar etc.

Se detta för tips: NH:s Datorbyggarskolan https://www.nordichardware.se/test/guides/datorbyggarskolan.html

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och enligt manualen den engelska Europeiska varianten http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z170-HD3-rev-10#support-manual

sid 10-11/44  Om hur minnena skall monteras.

post-73434-0-88741400-1492900679_thumb.png

post-73434-0-95608800-1492900484_thumb.png

 

Fungerar inte minnet kommer heller aldrig en grafiksignal att skickas till bildskärmen.

 

Detsamma gäller om processorn är felaktig eller felaktigt monterad, då kommer heller aldrig denna att köra och således ingen grafik eller annat.

Jag rekommenderar att ta en noggrann titt på denna korta video, den är verkligen mycket bra:

 

https://www.youtube.com/watch?v=5qczGR4KMnY

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett Skylake moderkort och en KabyLake processor. Bägge har socket 1151 men för att dessa två olika generationer från Intel ska fungera tillsammans behövs senaste bios versionen F20, enligt Gigagyte.

 

Det här är naturligtvis svårt att kontrollera om du inte kan komma in i bios. Kontakta Inet och hör med dem hur det förhåller sig med ditt moderkort. Har de sålt två enheter som inte fungerar tillsammans utan uppdatering, tycker jag att de ska hjälpa dig med detta.

 

Har du bios F20 redan, har jag för tillfället ingen lösning på ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igem,

TACK för alla svar!

Jag kommer inte in i Biosen, så jag kan inte kolla där.

Jag ska prata med inet imorgon, återkommer efter det.

 

Ha en skön söndag,

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen glömde "skruva" fast plast clipsen  :wub:

 

Det ska man inte göra. Skruvar man på plast clipsen lossnar fläkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett Skylake moderkort och en KabyLake processor. Bägge har socket 1151 men för att dessa två olika generationer från Intel ska fungera tillsammans behövs senaste bios versionen F20, enligt Gigagyte.

 

Det här är naturligtvis svårt att kontrollera om du inte kan komma in i bios. Kontakta Inet och hör med dem hur det förhåller sig med ditt moderkort. Har de sålt två enheter som inte fungerar tillsammans utan uppdatering, tycker jag att de ska hjälpa dig med detta.

 

Har du bios F20 redan, har jag för tillfället ingen lösning på ditt problem.

Jag kollar detta med inet (där jag köpte grejerna) imorgon. De borde ju ha koll, men det vet man aldrig :)

Återkommer om hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Bara för att vara helt säker; så ställer jag en fråga som kanske verkar löjlig:

Är bildskärmskabeln inkopplad på det korrekt monterade grafikkortet och inte på moderkortets grafikport?

 

Grafikkortet bör sitta i den första PCIE x16 busskontakten närmast processorn.

 

Annars skulle jag nog ha avinstallerat grafikkortet och koppla in bildskärmen till moderkortets inbyggda grafikport som redan föreslagits.

Bara för att se om datorn överhuvudtaget kommer igång med grafik och annat.

Då blir det lättare att felbeskriva och tala om vad som inte fungerar, särskilt när du skall prata med Inet om ev. reklamation.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag har precis pratat med inet och de sa direkt att de missat detaljen om att biosen måste vara uppdaterade för att moderkort och CPU ska funka.

Så de fixar det imorgon, sedan ska allt fungera...hoppas jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...