Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem efter uppdatering till Win 10 Creator


Aja

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har uppdaterat Windows 10 till den allra senaste versionen (Creator). Det verkar fungera bra utom ett irriterande moment som inte fanns före uppdateringen:

 

När datorn har gått ner i strömsparläge efter inställda 30 minuter eller vid manuell inställning och därefter väcks upp så ligger samtliga öppna fönster förminskade och ovanpå varandra i övre vänstra hörnet.

 

Finns det någon inställning där jag kan ändra på detta?

 

MVH Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Dessvärre hjälpte det inte att ställa in Använd skrivbordsläge. Det funkade några gånger men nu lägger sig alla öppna fönster ovanpå varandra i övre vänstra hörnet igen efter att datorn väcks från strömsparläge.

 

Jag kan ibland återkomma till skärmutseendet som fanns när datorn gick ner i strömsparläge men ibland gör jag det inte trots att jag beter mig precis likadant varje gång.

 

I min Windows 10 version finns inte alternativet: "Remember what I used last."

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Har du en eller flera bildskärmar anslutna?

 

Vad har du för dator: fabrikat och modellbeteckning?

Grafikkort: fabrikat och modellbeteckning?

 

Det kan ha att göra med grafikdrivrutinerna.

 

Vet  du inte alls vilken typ av grafik det är (tillverkare), så kan du köra gratis Speccy så bör den tala om detta.

Kom i håg att bocka ur ev. 3:e parts program under installationen som du inte vill ha på din dator: https://www.piriform.com/speccy

 

Senaste grafikdrivrutin beroende på vilken typ av grafik det är, hittas hos antingen:
Nvidia, AMD eller Intel.

Är du osäker vilken grafikkrets-modell det är, så kör verktyget för automatisk detektering och nedladdning.

Efter installation starta om datorn.

 

Därefter kör du Windows Update: Windows 10 Start > inställningar > uppdatering och säkerhet > Windows update

Hittas uppdateringar så installera och starta om datorn.

Mvh

[Edit] Lagt till info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en stationär dator byggd av Inet med endast en 32 tum 

Dell skärm.

 

Grafikkortet verkar vara NVIDIA GeForce GTX 960 (enl. Enhetshanteraren)

 

Datorn är ca 1½ år gammal och detta problem har uppstått nu först efter uppdatering av Windows 10 Creator. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Här är senaste grafikdrivrutinen version 381.65 - WHQL (6/4 -2017) för ditt grafikkort nVidia GTX 960 för Windows 10 64-bitar:

http://www.geforce.com/drivers/results/117267

 

Ladda hem och installera, starta om datorn efteråt.

Du bör köra installationsfilen i Administratörsläge: högerklicka på installationsfilen och välj 'Kör som Administratör'

Hur fungerar det nu?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag följde dina anvsiningar och det blev ännu sämre. Nu kan jag inte ens väcka upp datorn efter att den gått i strömsparläge utan måste tvinga datorn att stänga av för att starta om den.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Inga problem.

Jag tror att det har att göra med Windows hibernate.sys som är den fil där allt skrivs till innan datorn går ned i viloläge.

 

Nu är det så här: viloläge och strömsparläge är två helt skilda saker: medan viloläget skriver all data till en särskild fil på disken för att därefter stänga av sig och alla öppna program finns där redo nästa gång man startar datorn, så är strömsparläget en funktion att låta datorn gå ned i ett lägre strömspartillstånd - dock med den skillnaden att alla data, alla öppna program etc. fortfarande finns i dess minne som ligger under viss spänning. Datorn i strömsparläge är egentligen inte helt avstängd.

Av dessa två energisparlägen är Viloläget det mest energisnålaste och effektivaste.

 

Ta helt bort Hiberfil.sys från datorn och starta om denna och skapa en ny fil - ifall den blivit korrupt: https://www.howtogeek.com/howto/15140/what-is-hiberfil.sys-and-how-do-i-delete-it/

Testa detta:

1. Start > högerklicka på Kommandotolken > välj att 'Kör som administratör'

 

2. Skriv i kommandotolken exakt detta:

powercfg -h off

Tryck Enter

 

3. Starta om datorn

 

4. Start > högerklicka på Kommandotolken > välj att 'Kör som administratör'

5. Skriv i kommandotolken exakt detta:

powercfg -h on

Tryck Enter

6. Starta om datorn.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du engagerar dig i mitt problem!

 

Det är strömsparläge datorn går ner i efter en halvtimme enligt energisparschemat. Jag brukar ibland även försätta datorn i strömsparläge via startknappen>stäng av>strömsparläge.

 

Det som hände var att datorn kom igång - det lät åtminstone så, men skärmen förblev svart varvid jag fick tvinga den till avslut och omstart. Det hände vid upprepade tester.

 

Då gjorde jag en systemåterställnkng till en punkt före de nya drivrutinerna installerades så u är jag tillbaka till gå.

 

Om jag i enhetshanteraren går in på grafikkortet och söker på senaste drivrutinerna så får jag besked att de är installerade

 

Tills vidare får jag kanske leva med att öppna fönster minskar och läggs ovanpå varandra i övre vänstra hörnet när energisparläge används. Men det är faktiskt inte alltid så. Kanske rättar det till sig när ytterligare uppdateringar blir tillgängliga. Jag vågar inte experimentera för mycket med datorn då jag är oerhört beroende av att den funkar.

 

Trevlig helg!

Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej igen.

 

Misströsta icke!
Gör som jag föreslagit i inlägg #9 ovan.

Sedan om det fortfarande inte skulle fungera så gör detta:

Start, skriv bara rakt av energi > i listan som kommer upp klicka  Energialternativ >  ny ruta kommer upp och klicka ändra "Balanserat energischema"  > även om det är som du vill >  ändra ett värde vad som helst > spara >och sedan ändra tillbaks till det du vill ha och klicka "Spara ändringar".

 

Starta om datorn.

Det kan ofta ställa till rätta detta eftersom vissa saker genom Windows update kan sätta det ur funktion, även om det ser rätt ut.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

I morse följde jag alla dina instruktioner och har därefter studerat datorns beteende under dagen. Problemet kvarstår dessvärre. Dator återgår inte till befintligt utseende  när den väcks från strömsparläget.

 

MVH Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Kan du testa att sätta datorn i Viloläge, bara för att se om den uppträder likadant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis just nu väckte jag datorn ur strömsparläge och då kom jag tillbaka till sidan jag lämnade så problemet är INTE konstant. Det händer också att ett fönster minskar och hamnar i hörnet medan ett annat ligger kvar på sin plats.

 

Hur skapar jag viloläghe? Det alternativet finns inte åtkomligt från Windowsfönstret i nedre vänstra hörnet. Där finns bara Strömsparläge, Stäng av  och Omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har du en SSD så bör Viloläget inte användas eftersom Hiberfil.sys en dold fil som datat skrivs till blir mycket stor och det blir onödigt skrivande till SSD.

Hos mig är detta avstängt och sparar också utrymme på min SSD.

 

Har du en vanlig hårddisk kan du göra så här: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.668069/vilolage-windows-10

Men om du känns obekväm med att rota i registret och riskera något så strunta i det.

Det var mest för att se om något skiljer sig, fast det är ju inte lösningen på ditt problem.

 

Jag undrar om något har blivit korrupt med Windows systemfiler?

Kör en systemfils-kontroll: Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

 

Och det vore intressant att höra om någon annan medlem på forumet med just Windows 10 Creators Update har samma problem?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min C-disk är en SSD-disk. Så det är kanske därför viloläges-alternativet inte finns.

 

Jag ska köra en systemfilskontroll, men det får bli en annan dag.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...