Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krångligheter med DVD skivor (huvud frågan löst)


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej

Har haft lite stök och bök med att försöka bränna en Iso-fil till DVD. Men det finns problem som jag skulle behöva reda ut.

OK, mina datorer är gamla men de fungerar. Både laptopen och den stationära kör Linux (Mint 13 och Ubuntu). I en välkänd butik köpte jag ett 25 pack (det fanns inte lösa) DVD+r men de fungerade inte. Ingen läsare ville acceptera dem och hittade inget media. Köpte då DVD-r men inte heller detta fungerade och jag undrar nu värför. Båda sorterna var av märke Maxell. Mina läsare läser TDKs DVD+rw utan problem. Vad står på? Var kan felet ligga?

Edit: Linux låter mig inte formatera DVD+rw oberoende av vilket OS de är brända under.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bränner själv Verbatim DVD-R med K3B. Och alltid med lägsta möjliga hastighet för bästa möjliga bränning (lite fel).

Kan du uppdatera Firmware i dina brännare?

Hjälper inte det är valet ny DVD-brännare eller byta DVD-skivtillverkare

(t.ex. byta till Verbatim DVD-R skivor) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om firmwaret men tror inte att det går. Hittade just följande:  https://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/lagringsmedia/cd-dv-dvd-blu-ray-vhsc/verbatim-dvd-rw-5-pack-(jewelcase) . Kan dock inte förstå det hela. En gång har jag läst något om att "+r" är modernare än "-r" och att inte alla brännare fungerar med dessa skivor. Men hur kan en DVD+rw vara läsbar alls? OK, TDK skivan var redan brännd (sessionen stängd) och innehöll Mint 13 Bootbart. Jag har ingen liknande, tom skiva att testa med. De andra skivorna var ju helt tomma. Jag kan köpa att det skiljer mellan olika märken men jag förstår inte det här med format (läs: jag vet skillnaden mellan "r" och "rw" men förstår inte vad det är med plus och minus och hur det påverkar läsaren eller vad som gör att den ena hittas av läsaren men inte den andra). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite info.

 

http://www.enkelteknik.se/skillnad-pa-dvd-plus-r-och-dvd-minus-r

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/DVD

 

Annars kan denna vara ett alternativ som exempel, finns billigare på prisjakt.

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/optiska-enheter/asus-external-slim-dvd-brannare-svart-p96488

 

Tänk på att en ISO fil måste brännas i det format den är gjord i  typ "plus" eller "minus" på skivan, så det är bra att ha en RW skiva att testa med i båda formaten om något går fel.

 

Annars får du läs/sektor-fel vid verifieringen av skriven data om fel format bränns.

 

Använder inte själv Linux men kan ju också vara problemet, prova Windows?

 

Att försöka rengöra DVD spelaren med en tops kan funka med.

Ta en tops och dra ut lite bomull och snurra den så den blir spetsig och andas på linsen typ som glasögon och var varsam vid putsningen av linsen med topsen, kan fungera i vissa fall om spelaren har några år på nacken?

 

RW skivor är väldigt känsliga för repor, särskilt om man försöker bränna nytt på dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen.

 

Vad jag förstod av den första länken så borde -r skivorna fungerat men mediet upptäcks/monteras inte. Mycket underligt. Eller också har Maxell bakat in något nytt strunt i sina skivor som gör att de inte fungerar. 

 

Jag måste understryka här att det är totalt uteslutet att göra ett Bootbart USB minne. Jag har inte hittat något enkelt program under Linux och varje gång jag provar att göra ett minne så misslyckas det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några ledtrådar här kanske?

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=117438

 

Syns skivan med programmet Diskar/Disks?

 

post-52940-0-45023500-1492429922_thumb.png

 

Jag måste understryka här att det är totalt uteslutet att göra ett Bootbart USB minne. Jag har inte hittat något enkelt program under Linux och varje gång jag provar att göra ett minne så misslyckas det. 

 

Kanske OT men jag har ju skrivit några trådar om detta och konstaterat flera faktorer att ta hänsyn till.

Sammanfattar ur minnet:

1. Det kan skilja sig mellan olika USB-minnen, ex. är inte Sandisk Cruzer Blade 4 GB att lita på.

2. När man testar att boota ett minne man skapat på en stationär dator är det inte säkert att alla USB-portar medger detta. Ex. sådana som sitter monterade i fronten, kanske tillsammans med minneskortläsare osv.

3. Olika ISO kan ha olika krav på "bränning", en del innehåller det som behövs för att boota, en del kräver USB-verktyg som s.a.s. lägger till boot-funktionen.

4. När man ändrar startordning i BIOS är det inte säkert att det är USB-enhet man ska välja, jag har på någon maskin hittat igen minnet som en intern hårddisk och måste då prioritera upp denna.

5. Om man har andra USB-enheter ansluten som ex. en skrivare med plats för minneskort kan den vilja vara den som ska boota, vilket ju inte går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bootbart minne skapar du i linux med programmet dd. 

Öppna en terminal.

Anslut minnet (OBS: Montera inte det)

Skriv kommandot: sudo fdisk -l (För att få reda på minnets enhetsbeteckning, som är typ /dev/sdX ).

Skriv kommandot: sudo dd if=/Sökväg till ISO-filen of=/dev/sdX bs=1M (Ersätt X med den bokstav du fick fram med fdisk)

Skriv kommandot: sudo sync

Koppla ur minnet. Klart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63: Nej, de syns inte i Diskverktyg. Det grönaktiga fältet är grått och det står 0kb. Storlek/Enhet/Innehåll blir bara minus tecken. DVD+r/-r monteras inte heller automatiskt. 

 

Jag försökte använda ett SanDisk 16GB minne men det fungerade inte. Jag slängde det senare. Jag hade använt Linus Live USB Creator (under Windows 7 starter på min ASUS EEE) som jag tidigare använt till att göra bootbart USB för att lägga in Mint 17 på samma ASUS EEE. Och den gången fungerade det. Mint 18.1 ville den dock inte starta från USB utan försökte bara otaliga gånger. 

 

fagerja: Har full respekt för att du är mycket bekant med terminalen. Jag tycker inte om den. Det borde väl andå finnas ett program som fungerar? Har dock försökt med de flesta jag hittar i Programbanken men de vill inte fungera. Det är inte heller min tjurighet som hindrar mig från att göra bootbart USB minne utan det faktum att inte alla mina maskiners BIOS vill kännas vid USB boot. Skivor fungerar dock och det måste vara en DVD då ISO filen är runt 1.7GB stor ( + - ).  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, kan du bekräfta att enheterna verkligen ÄR en DVD-brännare?

 

Kan du ta en skärmdump från programmet Diskar eller skriva av vad som står efter Modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan varken förneka eller bekräfta något. Även om det skulle vara DVD drev så borde de ju upptäcka mediet tycker jag. Åja, jag bifogar en kombinerad skärmdump. Ubuntu överst och Mint underst. 

 

post-123285-0-71975400-1492449187_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar sökträffarna rätt så är den övre enbart en DVD-läsare, ingen brännare.

 

Den nedre är en sk. combo som läser och bränner CD, plus som bara kan läsa, ej bränna DVD.

 

Vilket ju skulle förklara en del...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Men ingen av läsarna upptäckte DVD skivorna alls. Den enda de ville hitta var ju DVD+rw skivan. Det är det jag inte förstår. OK, den innehöll ju data men i alla fall. Jag skulle kunna bränna en DVD under Windows Vista men eftersom ingen av datorerna verkar vilja läsa +r eller -r så kan jag inte testa skivan. Med den brända skivan ska jag lägga in ett modernare Mint på laptopen (om det fungerar) och sedan ska jag installera på en modernare dator åt en kompis. 

 

Edit: Ingen aning Melin. Brukar aldrig göra det. Och även om jag missköter mina skivor så brukar de vara läsbara. Och skivorna jag nämner i första posten var ju nya. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en DVD-läsare begriper vad en bränd DVD-skiva är men eftersom en läsare inte kan bränna en DVD så har den ingen nytta av att det sitter en obränd DVD i enheten...

(egen fri tolkning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så. Jag stänger av nu och återkommer kanske någon gång under morgondagen. Handla nya skivor gör jag inte förrän på fredag så mot slutet av veckan behöver jag ett besked om vilken sort jag ska satsa på eller om jag kan använda redan inköpta skivor. Bränna en DVD gör jag på fredag eller lördag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

vilken sort jag ska satsa på

 

Spelar ju ingen roll vilken sort om du inte har en DVD-brännare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev kan jag försöka under Windows Vista. Och det lär vara en DVD brännare i den. Frågan är vad de äldre datorerna kan läsa för media.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, läste inte det om Vista i det redigerade inlägget.
 
Från
https://www.cnet.com/products/lg-gdr-8164b-dvd-rom-drive-ide-series/specs/

Supported Media Types CD-R, CD-RW, DVD+R, DVD+RW, DVD-RAM, DVD-ROM

från
https://www.cnet.com/products/lg-gcc-4243n-cd-rw-dvd-rom-combo-drive/specs/

Supported Media Types CD-R, CD-ROM, CD-RW, DVD+R, DVD-ROM, DVD-RW

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte vad de äldre datorerna kan läsa utan vad de kan skriva.

Enligt specifikationerna, som Mikael63 hänvisar till så har du ingen DVD-brännare utan endast läsare, som kan läsa de vanliga formaten. Combi-enheten kan endast skriva till CD.

 

Har du någon bekant, som skulle kunna skriva ISO-filen till en DVD åt dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

DVD-R är det format som stöds i alla DVD-spelare och som jag personligen föredrar, det gäller även att bränna.

DVD+R är det färre vanliga DVD-spelare som klarar, särskilt dom äldre typerna.

 

För att kunna läsa en DVD-skiva maste denna vara initierad med ett filsystem. En obränd skiva som inte stöds kan heller ej läsas.

 

I ditt fall verkar det som tidigare föreslagits att du inte har en DVD-brännare eller spelare som stöds av operativsystemet alt. ej stöder formatet pa dvd-skivorna.

 

Jag skulle annars föreslå att du öppnar chassit och kontrollerar anslutningarna till DVD-enheten.

Ja, jag vet att detta kan lata konstigt, men jag har viss klen erfarenhet av att:
visserligen syns DVD.enheten i utforskaren och även i Enhetshanteraren men det har inte fungerat med skivor oavsett, förrän jag ruckat lite pa SATA-kontakterna till brännaren.

Eller byt helt enkelt till annan sata-port pa moderkortet.

 

Testa detta först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och hå. Jag fick låna en extern DVD brännare av en kollega och den lyckades bränna ISO filen utan problem. Men jag kan inte starta upp Mint 18.1 xfce 32-bit då det tydligen kräver en komponent "pae" vilken inte tillhandahålls av min CPU. Jag kan tydligen använda "forcepae" men detta sker på egen risk. Vad betyder nu detta? Någon som kan gå på djupet och försöka förklara för en som inte begriper? (Detta test utfördes på äldre laptop Q NC6000).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du kan läsa om "forcepae" här. Det handlar om Linux Mint 17 men torde vara giltigt även för Mint 18.1.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra om man tar sig tid att läsa Release Notes.
Ex. https://linuxmint.com/rel_serena_xfce.php
 

Booting with non-PAE CPUs
To boot Linux Mint on CPUs which do not officially support PAE (Pentium M processors for instance), please use the "Start Linux Mint with PAE forced" option from the boot menu.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan man ju göra. Enligt länken från "Jari" så är det lite "överklockning" att använda "forcepae". Forskade vidare via olika "relese notes" och tydligen är Mint 13 den sista disten utan detta problem. Från 14 och uppåt är det samma problem med pae. Tycker det är lite taskigt att man inte skrivit systemet så att även andra processorer stöds. Nå, känner inte för att chansa och kör vidare på en gammal dist. Skivan fungerar dock utmärkt i min P4 dator. Då borde den fungera på en nyare dator också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tycker det är lite taskigt att man inte skrivit systemet så att även andra processorer stöds.

 

Fast det gör det ju, med denna "option", forcepae.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...