Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Synkronisering av Google Drive


Aja

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har Google Drive på min stationära dator, på en surfplatta och på en mobil. Dessa enheter synkroniseras utan problem. Jag har också google Drive på en laptop men där sker inte synkroniseringen. Google Drive mappen ligger i utforskaren under Användare>mitt namn> Google Drive. I den stationära datorn där det fungerar ligger Google Drive mappen högra upp i hierarkin.

 

Jag har googlat på problemet och läst diverse råd om hur man kan göra. Jag har försökt att installera om Google Drive i laptopen men får besked att den redan finns. Det besked som ska komma upp enligt anvisningarna "Vill du ersätta ..." kommer aldrig upp.

 

I laptoppen finns delar av innehållet - så som det var för något år sedan Jag har funderat på om det kan vara en annan inloggning i Drive på laptopen men var ser man detta? Kanske har jag bytt lösenord på övriga plattformar men inte på laptoppen, men jag kan inte hitta var man loggar in. I laptoppens webbläsare får jag fram synkade filer i Google Drive, men alltså inte i utforskaren.

 

Tacksam för tips på hur jag ska synka laptopens google drive.

 

/Gunilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Installerade själv om min laptop häromdagen och det var lite problem att få detta att fungera. Fick ladda ned google synk och ett par gånger och jag körde ccleaner mellan de olika installationsförsöken innan detta fungerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakter, kalender och epost synkas. Det är bara google drive mappen i Utforskaren som inte synkas. Jag vet inte hur jag ska synka endast Google Drive. I denna mapp finns filer som också finns i mobil, stationär dator etc. så synkningen har uppenbarligen funkat tidigare. Om jag tar bort Google Drive på laptopen för att börja om - finns det då risk att filerna försvinner även i den stationära datorn?? Jag har inte vågat testa detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande beskrivning har jag hittat på nätet

Välj mappar att synkronisera

Allt på Min enhet synkroniseras med mappen Google Drive om du inte väljer att synkronisera vissa mappar.
1.Starta Google Drive. •På en Mac öppnar du Finder > Program > Google Drive.
•På en PC öppnar du Start > Program > Google Drive.

2.Klicka på ikonen för Google Drive Google Drive icon. •På en Mac finns ikonen vanligen i menyfältet uppe till höger på skärmen.
•På en PC finns ikonen vanligen i aktivitetsfältet nere till höger på skärmen.

3.I det övre högra hörnet klickar du på Mer  ...> Inställningar > Synkroniseringsalternativ.
4.Klicka för att välja vilka mappar eller undermappar som ska synkroniseras: •ALTERNATIV 1: Synkronisera allt på Min enhet.
•ALTERNATIV 2: Synkronisera enbart dessa mappar.

5.Om du väljer ALTERNATIV 2 klickar du på rutan till vänster om mappnamnen och väljer vilka mappar som ska synkroniseras.
6.Klicka på Tillämpa och bekräfta ändringarna.

 

Jag fastnar på punkt 3. Det finns inget Mer och tre lodräta prickar i övre högra hörnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen har jag löst problemet - dvs. hur jag loggar in i Windowsversionen av Google Drive. Av någon outgrundlig anledning hade den automatiska inloggningen upphört att funka. Väl inloggad funkar synkroniseringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...