Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Volvo blir delägare


NordicOne

Rekommendera Poster

2015: Volvo blir delägare i kinesiska Dongfeng Commercial Vehicles är det nån som har koll på detta - dvs är detta Volvos enda koppling till Kina och hur mycket äger Volvo av Dongfeng Commercial Vehicles som ägs av Kinesiska staten ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns extremt olustigt att Volvo har ägandedelar i Kina tillsammans med den Kinesiska Staten - kinesiska Dongfeng Commercial Vehicles är ju inte ens privat företag ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast.. om Volvo(personvagnar) ägs av Kinesiska Geely så är det ju inte så mycket olustigare att Volvo(lastvagnar) äger företag i Kina.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har inga ord för det här... Kina en regim som inte står för vare sig demokrati eller mänskliga rättigheter ? så numera stöder man denna regim genom att äga Volvo....

 

Under andra världskriget var det säkert de som köpte Ford och använde Hugo Boss produkter....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju också se det som att dessa äganden gör att kineser får inblick i andra länders kulturer och då kanske får upp ögonen för att allt i Europa inte är farligt och dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har inga ord för det här... Kina en regim som inte står för vare sig demokrati eller mänskliga rättigheter ? så numera stöder man denna regim genom att äga Volvo....

 

Under andra världskriget var det säkert de som köpte Ford och använde Hugo Boss produkter....

 

Förutom att två länder "Sverige och Kina" har ägarintressen i varandra så det är ganska många svenska företag som handlar med Kina, så Volvo är långt ifrån ensamma som gör affärer på olika sätt med detta land.

Skulle alla i Sverige sluta och göra affärer med Kina, så skulle åtskilliga produkter vi har här i landet inte komma hit alls.

 

Sen vem som...

 

Under andra världskriget var det säkert de som köpte Ford och använde Hugo Boss produkter....

 

 

har kanske inte så mycket med detta att göra så det kan vi nog lägga på hyllan kan jag tycka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att handla är lite mindre steg än att äga business tillsammans men smaken är ju som baken

 

det tog 90 år att bygga Volvo trademark och det tog ett par affärer att förstöra det ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske hade varit bättre att Volvo personvagnar fått gå i kk istället för att låta märket få leva vidare under annan ägare?

Volvo som personbilmärke är ju inte så stora internationellt.

 

Nu går det ju bättre för lastbilssidan som i stället vill utöka och knapa åt sig marknadsdelar men det kanske inte är bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det var inte bra att gå i säng med Kina tippar man kunde ha hittat andra partners istället Men vi får väl vara glada för att Indien är ungefär lika stora och därmed kan Kina inte hitta på vad som helst 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...