Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Chrome - crome


Mikael63

Rekommendera Poster

Hur kommer det sig att Chrome så ofta stavas crome?

En sökning här på eforum med "chrome" ger 87 träffar.

En sökning med "crome" ger 124 träffar.

 

Gissar att de flesta trådar/inlägg med "crome" skrivs av de som själva har Chrome som webbläsare och då borde man väl ha "lättare" för att stava till det, än de som bara har hört talas om "webbläsaren krom"?

 

Notera att jag inte klankar på de som skriver crom/crome, jag är nyfiken på "fenomenet" i sig.

 

Ungefär som varför ända ofta skrivs som enda, och tvärtom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Samma de som stavar Microsofts ordbehandlare World istället för Word, Är också nyfiken på "fenomenet". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är en liten korskoppling i hjärnan rörande språk.

 

De ord jag sett oftast är felstavade på eforum är coda och crasha. Det är ord som finns på svenska som koda krascha, men då man kanske oftare ser de engelska motsvarigheterna så börjar man med att skriva på engelska, men samtidigt så skriver man på svenska och då tappar man bort sig lite.

 

Jag kan misstänka att det är samma med chrome, man vet att det börjar med c och slutar på e, men där emellan så kommer den svenska hjärnhalvan in och försöker vara hjälpsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och varför säger människor "omständig" när det rätta är "omständlig"? Okunninghet, förstås.

 

Varför använder vissa "vart" när det ska vara "var"? T ex TV-Sportkommentatorn Johan Edlund som frågade A Lennart Juhlin i TV4 för några år sedan inför Stockholm Maratonloppet: "Lennart, vart på banan är den högsta punkten"? Och han fortsätter med ofoget, nu senast när han kommenterar slutspelsishockeyn. Och fotbollsexperten Jens Fjellström som kan kläcka ur sig "han visste inte vart bollen var".

 

Och så vidare. Värst är dock att många artister, skådespelare, idrottsmän, idrottskvinnor, debattörer i TV-soffor inte tycks kunna leva eller uttrycka sig utan att använda ordet "liksom" som det mest frekventa ordet. Go´kvällprogramledaren Pekka Heino tillhör också liksomfantomerna.

 

Skidåkare står i en klass för sig. Den kvinnliga landslagsåkaren, som efter en skadeperiod började tävla igen kommenterade återkomsten med "man tränar ju för att liksom tävla". Är "liksom tävla" en särskild gren? Även den självutnämnde språkexperten Fredrik Lindström älskar ordet liksom.

 

Det lysande undantaget bland skidåkarna är Charlotte Kalla som alltid klarar sig utan ett enda liksom. Men förklaringen är väl att hon är från Norrland och där går vi rakt på sak utan flummiga utfyllnadsord utan mening.

 

Ishockeyexperterna Niklas Wikegård och Petter Rönnqvist tycker oftast att saker och ting förhåller sig "på något sätt" eller så tycker de "nånstans att", "På något sätt" eller "nånstans" kanske förtydligar innebörden i deras kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om alla som använder "sjukt" som förstärkningsord. Låter förfärligt. Det är "sjukt bra", "sjukt smickrande", jag är "sjukt nöjd" osv. Ordet sjuk beskriver vanligen något som vi helst vill slippa men här kombineras det oftast med något positivt. Märkligt och flummigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...