Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan tv:n få virus?


Slopy

Rekommendera Poster

Jag har skaffat en tv LG. Den har en webbläsare. Gränssnittet är webOS 3.0. Med den kan man surfa runt som med en pc. Det jag undrar är om man kan få virus kakor eller annat i tv:n och hur man i så fall skyddar sig mot det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det korta svaret är Ja eftersom den har webbläsare och är ansluten till ditt nätverk/internet. I korthet kan allt som är anslutet till Internet få besök, bli drabbade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en datortidning Linux Format, september 2016 konstaterade Kasperskys att det land som var mest utsatt för internetattacker DDoS var Kina.

Angreppen kom från huvudsakligen Sydkorea och USA.

Den vanligaste angriparen var en Smart-TV.

Vilket inte förvånar mig ett dugg. På SVT var en "expert" inkallad för att tala om risker med IOT.

Han tog upp risken att t.ex. det uppkopplade kylskåpet används för attacker.

Gissar det var nått han lärde sig i skolan. Det uppkopplade kylskåpet. På 1990-talet.

Just nu är det alltså Smart-TVn, som är

till salu i vartenda elektronikvaruhus.

Och det diskuteras inte överhuvudtaget utanför datorpress.

Påminner lite om att det finns människor som tror att jorden är platt, jorden är 6000år gammal, och att möjligheten klimatförändringar kan innebära slutet för vår civilisation, ja det är rent båg.

Och ingen är ansvarig om TVn kapas och används för att angripa datorer och servrar någonstans.

Ingen är ansvarig, eller hur ?

Varken ägare?

Eller tillverkare ?

Eller programvaruleverantör ?

Eller internetföretag som ansluter Smart-TVn till internet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika smart-tv applikationer/operativsystem kan och har redan infekterats. Dels av sådant som drabbar innehavaren (finns exempel på ransomware), men troligen främst för att användas i olika botnet-baserade attacker och då mha verktyg som Mirai https://en.wikipedia.org/wiki/Mirai_(malware)

 

Det finns (iaf i form av POC) t.o.m sätt att via sändningssignalen infektera/kapa en smart-tv, se https://arstechnica.com/security/2017/03/smart-tv-hack-embeds-attack-code-into-broadcast-signal-no-access-required/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel på en produkt: https://www.bitdefender.com/box/

 

Vi kommer säker få se flera liknande produkter framöver.

 

Var på ett seminarium och lyssnade på David Jacoby för ett par år sedan, dock inte just det här: https://www.youtube.com/watch?v=QWNpcNCLNz8

Jag såg att 2:a generationen av Bitdefender Box kommer i höst. Det verkar jätteintressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hade ingen aning om att detta faktiskt var ett genuint problem. Dock så fanns kylskåpsgrejen med i ett avsnitt av tv-serien Silicon Valley, som för övrigt är en riktigt bra nördserie!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
vinylsamlaren

Jag vet inte om frågan är rätt ställd - Kan tv:n få virus?

 

För mig ligger frågan i nivå med - kan jag vinna 500 miljoner kronor på EuroJackpot?

 

Svaret i både fallen är - JA. Men sannolikheten att TVn ska få virus är nog lika stor som att man kammar hem en halv miljard på EuroJackpot.

 

Eller som detta inlägg beskriver det...

 

Här har du ett tänkbart scenario. Du sparar en avi fil som någon har modifierat specifikt för att attackera din tv. Din tv spelar upp filen från ett usb minne och triggar en buffer overflow som leder till code injection*. Din tv designades troligen aldrig med säkerhet i åtanke och saknar därför privilegier separation. Den injicerade koden har full tillgång till systemet och kan modifiera firmware för att lagras permanent.

 

När du sedan kopplar in en dator till tv så kan den datorn automatiskt infekteras på massa olika sätt. PS3 jailbreak dongeln injicerade kod genom en overflow bug i PS3ans usb descriptors kod. Stuxnet injicerade kod genom en overflow bug i windows icon parser. Gamla hederliga autorun är ett annat väl beprövat trick.

 

Teoretiskt sett skulle en attack kunna se ut såhär men det är inget du behöver oroa dig för i praktiken om du inte har ovänner hos NSA. Dom tycks använda krångliga attacker likt denna för att komma åt deras high valued targets.

 

* Exploits kan finnas i andra filer än körbara filer likt exe eller bin. All data kan innehålla exploits om mjukvaran som parsar datan har en code injection vulnerability.

 

Läs hela inlägget - Kan en tv få virus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...