Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
theresen

datorn spelar inte upp dvd+rw

Rekommendera Poster

theresen
Postad (redigerade)

hej!

har en asus 455n. den registrerar inte att jag sätter in en dvd+rw skiva. dvd-r, köpta cd och dvd går bra.

datorn kom med win 8 och jag installerade 8.1. har haft en del strul med den.

andra funktioner har försvunnit. jag kan inte återställa datorn. kan inte ta skärmbilder. foton tagna med kameran sparas inte.

så kanske nån funktion för uppspelningen har försvunnit också?

har inte använt dessa brända skivorna på ett tag med jag är rätt säker på att jag har använt dom i denna datorn.

eller kanske nån vet vad problemet är?

Redigerad av theresen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Flyfisherman

Alla DVD läsare stöder inte DVD+RW, även om DVD+R stöds.

DVD-RW har har större chans att fungera (och personligen köper jag enbart -RW eller -R skivor).

Men det framgår av specifikationerna till din DVD brännare/läsare vilka skivtyper och format den klarar om du tittar på enhetens modellbeteckning hos tillverkaren.

För att du skall slippa att rota i datorn så kan du köra gratis Speccy så bör den tala om modellbeteckning och sedan går det att googla fram vilka typer av skivor den klarar.

Det bör framgå under Optical Drives.

Kom i håg att bocka ur ev. 3:e parts program under installationen som du inte vill ha på din dator: https://www.piriform.com/speccy

Ja bara för att utröna om begränsningen sitter i DVD-enheten eller om det är något annat som spökar.

Om DVD-enheten är gammal så kanske det har kommit in damm och smuts på laserlinsen och då kan det bli extra känsligt och svårt att läsa av olika skivor. Finns rengörings kit i så fall på Kjell & Company, men det bör man bara göra om man misstänker att datorn stått i en sådan miljö under lång tid (tex. om man har hund/katt).

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...