Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
MH_

LÖST Latin, vad betyder det

Rekommendera Poster

MH_

Hej. Det här har ingenting med datorer att göra, men eftersom mbgtmari är den bästa latinkunige jag känner till så kommer det en fråga:

Det här står i en dödsnotis från 1750-talet. 

Google translate antyder väl att det inte är något smickrande, men det vore kul att veta om det är rätt läst och en trolig tolkning:

Vir non bona frugis

post-48313-0-06079200-1491484698_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
mbgtmari
Postad (redigerade)

vir non bonae frugis = Det var ingen rättskaffens (hederlig) man.

frugis kommer från substantivet frux som har lite olika betydelser: från det som utvinns ur jorden (skördar av t ex vete), till nyttighet, dygd, talang och skicklighet hos en människa.

Om rättskaffens människor under Antiken sa man först att de var bonae frugis, vilket senare blev bonae frugi och slutligen enbart frugi.

Källa: https://tinyurl.com/ldmmvq8

"Les anciens disaient bonae frugis, puis bonae frugi et enfin frugi seul"

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH_
Postad (redigerade)

Tackar. Det ante mig att du hade koll.  :)

fnyyys. Som ättling i åttonde led känner jag mig grovt förorättad av prästfxx!   :angry: (prästen var säkert pedofil)!

Redigerad av MH_resurrected

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH_

Hur kan du tro det :-)

Inte hundra% på att det rätt dödsnotis, men jag tycker ändå att prästen kunde ha respekterat att snubben var död.

Nåja, det är bättre än andra änden av trädet. Där blev brodern till en av mina förfäder bränd på bål så lite trash-talk är väl inte hela världen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Jaha du har haft häxor i släkten. Samma här.

Plus en med texten "handel med stulet gods". (Kanske de generna som gått i arv?   :rolleyes: )

Tänkte på det som Google översatte till: "Mannen var inte skötsam"

Fanns sådana anteckningar? Tänkte att mannen inte skötte sitt liv så bra och därför gick och dog?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH_

Det var egentligen därför jag frågade. Personen med dödsnotisen dog i något slags olycka (någonting med fall och gruva). Och med google-översättning kunde man ju tro att prästen bara påpekade att det var han som var inkompetent och orsakade olyckan.

Men om vår Latin-drottning känner till det som ett etablerat begrepp för en ohederlig typ så är det nog en sågning av hans karaktär. Det står trevliga karaktärsbeskrivningar på andra personer i socken så det låter troligt.

Och nej, han som brändes i Rättvik/Boda-trakten var inte häxa. Mins inte om han var bror eller dräng i hushållet men det var ca 8 medskyldiga som brändes. Samtliga var nötkreatur (VIR NON BONAE FRUGI)!

Kommer inte ihåg vad han hette. Borde finnas med på den här sidan men jag känner inte ingen någon av notiserna:

http://nouw.com/zezzanz/category/avrättade-i-dalarna

Tydligen var det en epidemi på 1700-talet och enligt någon källa anledningen till att det bara var flickor som fick gå ensamma med djuren på fäbodarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Okej, ja jag ifrågasätter verkligen inte "latin-drottningen" utan blev bara nyfiken.

OT.

Min släkt på min farmors sida härstammar från trakterna kring Torsåker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...