Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa spa?


Mikael63

Rekommendera Poster

Kanske möjligen eventuellt kan detta bli aktuellt till sommaren.

 

Har idag en rektangulär ovanmarks-pool som fortfarande håller ihop trots många år utomhus året om.

Poolen är uppvärmd. Täcker med bubbelplast + en presenning när den inte används.

Har den dyraste elräkningen under juli månad. Kostar alltså mer att värma poolen under sommaren än vad det kostar att värma villan under vintern.

 

Eftersom ungarna är utflugna och poolen knappt används + driftkostnaderna så finns vaga tankegångar om att ersätta den med någon form av spa.

Det är mycket troligare att det (i så fall) blir ett spa för under 20.000 kr än att det blir ett som kostar över detta.

 

Det finns ju diverse "testfakta" som ofta är sponsrade av någon av alla de företag som säljer dessa spa.

Eller av någon "oberoende" sajt men där man inte ens klarar av att stava rätt.

Prisjakt & Pricerunner finns ju också.

 

Men det jag saknar är ett filter för energieffektivitet.

Jag ger (tills vidare) sjutton i om det är si eller så många munstycken, högtalare, fjärrkontroller och än det ena än det andra krimskramset.

Vill, om jag nu ska köpa över huvud taget, ha ett så välisolerat spa som möjligt.

Ja, det kan ju då få kosta mer om jag så att säga "tjänar" in på uppvärmningen.

Alltså om övriga egenskaper med lull-lull är likvärdigt.

 

Jo, några säljer väl "anpassade för nordiska förhållanden". Men vad innebär det, egentligen? En fras för att locka köpare kanske?

 

Hur kan man komma vidare där?

Egna erfarenheter? Positiva som negativa.

Tips på fabrikat/försäljningsställen som har alternativa lösningar, där jag ex. kan använda mitt befintliga uppvärmningssystem osv.

 

Ordet är fritt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En effektiv/are värmepump?

Räkna på driftkostnaden med uppvärmning utan och efter investering.

I många, om inte dom flesta fall ger det en rejält högre effektivitet och därmed minskad energiåtgång av tillförd energi vid samma temperaturer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En effektiv/are värmepump?

Räkna på driftkostnaden med uppvärmning utan och efter investering.

I många, om inte dom flesta fall ger det en rejält högre effektivitet och därmed minskad energiåtgång av tillförd energi vid samma temperaturer.

 

Du tänker då på att behålla nuvarande pool?

Ja, då skulle en värmepump kunna vara ett alternativ (att räkna på) men då kvarstår nuvarande "bök" med att täcka/avtäcka poolen samt att poolen kanske ger upp under säsongen osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...