Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förhindra tryck på väggströmbrytare?


.M

Rekommendera Poster

Knepig rubrik kanske, men strömbrytaren för badrumslampan sitter utanför badrummet och det gör att jag lyckas glömma släcka, vilket är lite onödigt. Och jag har sedan tidigare en tråd om det här på eforum.

 

Hur som helst så lanserar Ikea idag en "smart" lampa med rörelsedetektor. Det verkar som en förträfflig lösning, vi har liknande lösningar på jobbet och det fungerar ju jättefint där.

 

Men i så fall vill jag antagligen att man inte ska trycka på strömbrytaren och därmed sätta systemet ur spel. Så kan man göra så att knappen alltid är i på-läge och det går inte att trycka på den? Och på ett sätt att det är ganska enkelt att backa så om jag i framtiden vill gå tillbaka till det gamla hederliga systemet kan göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju ta bort strömställaren, koppla ihop trådarna och täcka hålet, om det nu är infälld installation, med ett täcklock.

Täcklocket är i mitt tycke fulare än att ha strömställaren kvar.

Därför nog enklast att koppla ihop tändtråden med fasledaren, på fasledarklämman. Detta låter sig göras även vid utvändig installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ta bort den yttre strömbrytaren. "Kortsluta den". För det enda som händer om du råkar slå om den är att ljuset inte tänds i badrummet.

När du går in i badrummet.

Och då går du ut och slår på den yttre strömbrytaren.

Och är det så att du redan idag har problem med att andra i lägenheten släcker ljuset när man är i badrummet.

Ja då har du ett symptom på annat problem.

Ett värre problem som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...