Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad gör batteriet


glidan3

Rekommendera Poster

När jag öppnade datorn hittade jag ett batteri vad pysslar det med det är minst 5 år datorn har krånglat ett halvår finns det samband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok kan inte detta vara orsaken till mina problem,vad händer när man byter batteri har man någon minut på sej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om klockan i BIOS Setup meny visar rätt tid, trots att datorn varit helt avstängd (ingen ström ansluten från vägguttaget) under natten tex. så är batteriet ok.

 

Om klockan i BIOS Setup meny visar fel tid pga. batteriet är dåligt så kan det stöka till det med vissa Windows funktioner sedan när Windows har startat.

 

Vid byte av batteriet så se till att detta monteras korrekt rättvänt (plus och minus) ta ett kort med mobilen eller kameran innan, så du ser hur det gamla satt.

När man plockar ur batteriet så kommer Bios att återställas till fabriks-standardinställningar.

Sedan behöver du gå in i Bios setup och ställa klockan och datum samt ev. ändra så att rätt hårddisk står som första boot-enhet ifall du har flera diskar.

Ja du kan ju kolla hur det ser ut i BIOS innan.

 

HP har en guide hur man byter och gäller väl i princip alla stationära datorer: http://support.hp.com/se-sv/document/c01894255

Inget märkvärdigt alls egentligen.

 

Nytt batteri finns hos Kjell & Company.

Jag har en dator från 2007 eller därikring som jag aldrig bytt detta cmos batteri på, men det börjar säkert bli dax..

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg någonstans att batteriet laddas när datorn stämmer det går det att ladda ett sådant batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Det är osäkert. En del datorer har någon form av kondensatorer som håller spänningen, men om det är ett vanligt kvicksilverbatteri så får man nog byta såvitt jag vet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot används väl inte batteriet när datorn är på så det dröjer lång tid innan batteriet tar slut i en dator som är på större delen av tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Hejsan! Jo jag har meckat med datorer ca: 25 år. Men jag är ny på detta forum, eller något
forum alls. Kul att vara här. Tack, Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Mjt säger:

Hejsan! Jo jag har meckat med datorer ca: 25 år. Men jag är ny på detta forum, eller något
forum alls. Kul att vara här. Tack, Mats

Hej och välkommen till Eforum!

 

Jag hoppas att du ska trivas här :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...