Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Nä ett plan push-backas brukar piloten starta motorerna i en viss sekvens drivs då inte planet framåt och motverkar push-backen? Eller har de en form av växel och att planen då går på "tomgång"? När de taxat ut stannar de alltid före starten för grönt ljus. Står piloten då på bromsen och släpper upp den när han drar på eller går planet på tomgång och sen läggs en form av växel in vid start? När planen landar och reverserar kan man se att en del av motorgondolen öppnas och jag antar att jetkraften går ut den vägen. Men hur uppkommer reverseringen för turbinbladen kan väl knappast helt plötsligt snurra baklänges för de måste ha en avsevärd rotation när de landar med kanske 280 km/h?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen flygförare men kastar mig in i denna tråd ändå.

Gjorde lumpen som Flygplan- /vapenmekaniker och meckade då med, i mitt tycke, världens bästa flygplan - JA37 Viggen.

 

"Push-back" kallades helt enkelt för bogsering och detta gjordes med en "bog-bil" (knepig att köra, halvautomat) och de som körde dessa blev fenomenal på att köra framåt med dragstången påkopplad.

Mig veterligen bogserade man aldrig med motorn igång men om man skulle göra det skulle motorn gå på tomgång vilket inte skulle påverka bogseringen nämnvärt.

(Det krävs ju mer än tomgång för att överhuvudtaget få planet i rullning)

Dock fick jag vid ett tillfälle sitta i planet och (vara beredd på att) bromsa när det bogserades upp ur en underjordisk hangar.

 

Vid start (från landningsbanan, inte vid ut-taxning) så bromsas planet fullt (och det är rejäla bromsar..) och motorpådrag sker. Dock vet jag inte i vilket läge bromsarna släpps och fullt motorpådrag sker.

 

Viggen var då det enda stridsflygplan som kunde reversera så mycket att det kunde köra baklänges.

(Är kanske fortfarande ensam om detta)

 

Reverseringen sker genom att titanplåtar fälls in "mot jetstrålen" så att strålen riktas framåt genom öppningar på sidorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till er bägge ! På passagerarplan ser det ut som om en del av plåten på gondolen dras framåt så att en lucka öppnas men det syns ingen "blåst" framåt. Häftigt på videon att Viggen kunde backa och jag blev alldeles paff eftersom jag inte visste av det även om jag läste texten i Mikaels svar. Antar att det finns ett antal Viggar undangömda . Jag såg kanske de sista 2 Drakarna som kom från Ängelholm till Söderhamn på uppvisning - länge sen alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Viggen var ju då och kanske fortfarande är imponerande på flera sätt...

 

Ja, det är ju som man fäller en nostalgi-tår när man ser denna skönhet. (fast det ska ju vara en JA)

 

Många minnen, en del mindre trevliga förstås.

Var intressant att lära sig flygplanets hemliga system.

En del var särskilt hemlig och fick inte avbildas vilket man kan se på gamla "broschyrer" om Viggen.

En lite rolig detalj vara att den totala bränslemängden, alltså bränsletankarnas volym, var hemlig men inte hur mycket de enskilda tankarna rymde var för sig.

Ja, det var faktiskt inte tillåtet/lämpligt (då) att berätta att man var flygmek.

 

Får mig även att minnas när någon, som jag glömt nu, envist påstod att behållaren under planet (ex.tanken) var en bomb.

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stocketitt på Frösön, inte alls många km. från numera nedlagda F4 på kombinerade Östersund/Frösö flygplats hade man ibland på sommaren en vidunderlig utsikt från dess utsiktstorn på "nära håll" ned på start och landningsbanorna på F4.

Vid flera tillfällen for man dit och fikade och satt som på första parkett kändes det som och såg vid vissa tillfällen när jaktpiloterna hade avancerade övningar i princip rakt ovanför våra huvuden med JA-37 Viggen.

 

Det var otroligt häftigt att se stigningar i princip rakt upp med EBK där jetstrålen lyste blå/vit/röd, sedan en roll i kombination med loop, därefter störtdykning för att till sist plana ut (nästan på marknivå kändes det som) och tvärbrant stiga igen.

Ljudet från dykningen och utplaningen efteråt i vissa riktningar kom flera sekunder efteråt, verkade som det var ljudlöst, sen kom skrälljudet efteråt - fort som attan flögs det.
Dessa övningar var särskilt intressanta att fara ut och titta på några veckor innan flyguppvisningarna.

 

Ibland var det två och två i par om fyra som startade och drog iväg. Det mullret och skakningarna i glas och koppar på bordet känns nästan än i dag.

Givetvis var jag på flyguppvisningarna på F4:s 50-års jubileum och följde med pappa (som gjorde lumpen där -47) samt 60 och 70-årsjubileum. Det sista hade dom JAS för första gången tillsammans med Viggen på F4-uppvisningen, dock kommer jag inte ihåg att JAS var uppe och flög. Dottern åt polaren fick faktiskt provsitta i JAS cockpit, tror det var skolversionen men där är jag osäker (har bilder nånstans på detta) och det tycker hon än idag var väldigt kul.

 

Själv har jag faktiskt flugit Draken simulatorn på F4 när jag var med i Flygpojkarna när man gick i åttan eller nian var det väl.

Otroligt svårt, men vad häftigt. I simulatorn som lutar och vrider sig när man sitter i dess cockpit och flyger, skakningar pga. särskilda luft-upphängningsdämpare etc. och den hade kraftiga fläktar i gång för motorljudet och att simuleringen skulle vara så verklighetstrogen som möjligt, med den tidens teknik.

Idag är tex. JAS flygsimulator i princip det absolut extremaste som finns.

 

Flygbasen F4 grundades 1926, i princip lika gammalt som Flygvapnet.

Det grumliga i bägaren var nog på 40 och 50-talet när landningsbanor/startbanor, taxibanor, underjordiska utrymmen och kasernområdet skulle byggas ut: då körde man bara rakt på med grävmaskiner och bandtraktorer och förstörde många gravplatser och fornminnen från vikingatiden, vissa saker har i efterhand kunnat räddas, men mycket blev ju naturligtvis förstört. 

 

Videos:

https://www.youtube.com/watch?v=s5scq6ikh4I

https://www.youtube.com/watch?v=c6Utwdv_pAo

 

Viggen Road base exercise

https://www.youtube.com/watch?v=slm9ksxU0HY

 

Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_37_Viggen

By the mid-1980s, Swedish Viggen fighter pilots, using the predictable patterns of Lockheed SR-71 Blackbird routine flights over the Baltic Sea, had managed to achieve missile lock-on with radar on the SR-71 on numerous occasions. Despite heavy jamming from the SR-71, target illumination was maintained by feeding target location from ground-based radars to the fire-control computer in the Viggen. The most common site for the lock-on to occur was the thin stretch of international airspace between Öland and Gotland that the SR-71 used on the return flight.[84][85][86]
The Viggen is the only aircraft to get an acknowledged radar lock on the SR-71.[87]

 

 

[Edit]

Lockheed SR-71 Blackbird har jag sett på nära håll uppställd på museum i USA. Detta plan är i sig en bedrift och makalöst.

Ett spionflygplan som klarar > Mach 3 och flyger > 25 000 möh.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird

Video och denna är väldigt intressant: bla. vad som krävs och hur extremt bla. motortekniken men även hela planets uppbyggnad, konstruktion och material måste anpassas specifikt när man kommer till dessa hastigheter: https://www.youtube.com/watch?v=WOQncsVloow

Samt Lockheed SR-71 Blackbird Fastest Jet in the World Full Documentary

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satt på ett plan från Frösön till Arlanda en gång för många år sedan och när planet landade på Arlanda så slog det i väldigt hårt och fulla bromsar på planet.

Tror det var en MD men osäker.

 

Hursomhelst satt jag bredvid en man till höger om mig och jag sade:

- det var en hård landning och vilken inbromsning.

- jag är själv SAS pilot och han som är pilot på detta plan är fd. strids-pilot. Många fd. stridspiloter går ned i en skarp, tvär landningskurva för att sedan bromsa med full kraft. Det ligger i deras utbildning och vana med 10-tusentals timmar när man flyger attack och jaktplan, för att korta ned landningssträckan om man måste landa på otillfredsställande utrymme tex. en kort vägbana.
Det tar ett tag att anpassa sig till det civila flygets mjukare landningar.

Bättre pilot kan du aldrig få.

 

-Tack för förklaringen.

 

Inte för att jag kände mig otrygg på något sett bara lite brydd, men efter denna förklaring så blev jag fullständigt nöjd.

Förresten - piloten var en fd. Viggen-pilot.

Mvh :thumbsup:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den mest extrema landningskurvan står kanske transportflygplanet TP 84 Hercules Lookheed  C-130 för i jämförelse med sin storlek.

Planet kan gå ned i en extremt brant vinkel, för att sedan rätas upp strax före landning och bromsning, det hela på en mycket kort stoppsträcka. Det är helt enkelt byggt för detta.

Att starta är också extremt kort för ett plan med denna lastkapacitet och kan stiga rejält brant under kort period innan hastigheten sjunker under den kritiska lyftkraften kontra hastighet.

Detta visades också på flyguppvisningen och var helt enkelt imponerande.

Det går naturligtvis inte att jämföra med Viggen... :D

 

Hercules planet som varit en transporthäst inom svenska flygvapnet sedan 60-talet och är fortfarande inom amerikanska flygvapnet den mest använda transportmaskinen inom flera områden: Röda Korset, FN, naturbevakare i Afrika för att skydda elefanter och noshörningar etc därav tilläggsbeteckningarna efter C-130

Det kan dessutom flyga med relativt låg hastighet och lämpar sig utmärkt för att släppa förnödenheter i krigsdrabbade områden.

Äntligen någon nytta med alla dessa krigsmaskiner, som från början inte borde funnits, ehh?

 

Video: kort startsträcka och därefter en brant uppstigning, för att sedan visa verkligt brant nedtagnings-kurva med kort stoppsträcka.

Propellerbladen vrids och liknar i allt väsentligt om reversering av luftströmmarna i ett rea-plan, även om metoden och tekniken skiljer sig åt.

  https://www.youtube.com/watch?v=Ca3NFShK5Xs

 

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul. Kanske landningsställets konstruktion nära flygkroppen också hjälper till att dämpa vid markkänningen? Landade en gång med en DC9 från Swissair på Arlanda i mörker där piloten hade bråttom ner. EN flygvärdinna var sent ute och småsprang alldeles bredvid mig vid det häftiga nedslaget och föll och blev liggande och kräktes - var riktigt otäckt.

Apropå Hercules tror jag statsministern åkte i en sån till Iran som måste ha tagit tid. De kan alltså förses med flygfåtöljer vid behov för jag tror inte Löfven ville sitta på bänk längs väggen. Annars har väl flygvapnet ett par Avros att åka med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Apropå Hercules tror jag statsministern åkte i en sån till Iran som måste ha tagit tid. De kan alltså förses med flygfåtöljer vid behov för jag tror inte Löfven ville sitta på bänk längs väggen. Annars har väl flygvapnet ett par Avros att åka med.

Vad är det för fel på gamla hederliga träbänkar, men det kan vara att Herr L inte saknar träsmak därbak.

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken slog mig om ett plan som kommer för högt in på landningsbanan om det kan reversera och komma snabbare ner resp till stopp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det. Kommer man in för högt så får man ta om. Man behöver en viss hastighet för att kunna landa.

Bromsklaffarna bromsar rejält mycket varför man inte behöver reversera "motorn". Antar jag.

Glidtalet hos Viggen är 7:1 (ungefär som en normal gråsten).

Glidtalet hos ett segelflygplan lär vara 1:15.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryssarna är extrema och det är bara dom som klarar kobramanövern till fullo med olika typer av Sukhoi (SU) och MIG-29 Fulcrum

 

 

 

800px-Pugachev_Cobra.png

SUKHOI SU-35 Cobra Manuever, Skills and Stunts

https://www.youtube.com/watch?v=Bpd86AO1ZPw

 

 

Su-30MKM Startup. Lägg märke till hur utblåsen kan vridas och dras ihop

 

https://www.youtube.com/watch?v=hYi1e4pOQJw

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...