Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kommer inte in i windows


glidan3

Rekommendera Poster

Något har hänt,jag kan starta bios allt ser ok ut.Men försöker jag gå över till startdisken tröttnar datorn samt säger ingen signal,jag har provat att lägga windows 8 på en annan disk med samma resultat.När man lägger in w8 fixar det att man kan starta från hårddisken eller är det något mer som skall göras.Bilden i bios kommer den ifrån den inbyggda gpukretsen.Om bios ser disken kan man gissa att disken har både ström samt signal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har två hårddiskar , kan det vara så att fel hårddisk har blivit satt som startdisk i bios. I så fall måste du gå in i bios och ändra detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort alla gamla diskar och bytte mot en annan.Datorn hittar den windows laddas in tror jag,men sedan vill ej windows starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om du haft flera diskar inkopplade när du du installerat Windows, så kanske dess boot-partition ligger på en annan disk än just den som sedan Windows är installerat på.

I ev. sådant fall måste båda vara inkopplade och rätt disk stå som första boot-disk, alltså inte den där Windows ligger på, annars kommer inte Windows att starta upp.

 

Detta går att åtgärda så att allt ligger på systemdisken och jag har för mig att vertpre brukar ha nåt tips för detta?

 

Det är därför jag alltid brukar rekommendera att endast ha en disk inkopplad under Windows installation för att slippa framtida trubbel - om man inte vet med sig att ens systemdisk sitter på moderkortets port 0 dvs. första sata-porten när man installerar Windows.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...