-
Liknande Innehåll
-
Av Mathias G
Vilken NAS skall man köpa. Det är så klart olika beroende på vilka behov man har. Jag tänker mig 2 diskar. Haft en Qnap för länge sedan. Vilken är bäst nu för tiden Synology eller Qnap? Tänker att det är mellan dessa två tillverkare valet står.
-
-
Av Hakinger
Att använda VPN på Linux är lite mer omständigt än i Windows och man missar lite funktioner som Windowsprogrammet erbjuder. Nästan alla VPN-leverantörer har bara CLI-varianten (dvs allt sköts via terminalen) några erbjuder konfiguration för nätverkshanteraren där man då måste skapa en konfiguration för varje stads/lands server. Men ett par leverantörer, OVPN och Mullvad, är unika och erbjuder ett gränssnitt för VPN i Linux. Jag har testat OVPNs variant. Den är för Ubuntu, men fungerar lika bra på Debian.
Man bara laddar ner appen och installerar precis som i Windows och loggar in och kör. Mycket smidigt att slippa hålla på med terminalen varje gång man startar, välja server, stoppa osv.
Recension av OVPN för den som vill veta mer om dem.
-
Av Herr Hall
Jag har ett hemnätverk som fungerar perfekt på flera sätt.
Jag har ett meshsystem (Deco Mesh M9) med tre enheter.
Till huvudenheten har jag direktkopplat modemet i en utgång och en kabel till en switch i andra utgången.
Till switchen har jag sedan två NAS-enheter direkt kopplade med kabel, på exakt samma sätt.
NAS:arna är en äldre QNAP och en nyare QNAP.
Jag ansluter till nätverket trådlöst med samtliga datorer.
Allt har fungerat fint på alla sätt under lång tid...
Men nu, plötsligt, utan att jag utfört några som helst ändringar, har den äldre NAS:en försvunnit på min stationära dator.
Den finns fortfarande när jag går in på min laptop. Men som sagt inte om jag söker efter den på min stationära dator.
Jag har använt QFINDER för att försöka hitta den, men den finns inte.
Jag har Windows 10 på alla datorer.
Jag tänkte testa söka efter den via IP-adressen. Men jag vet inte hur jag hittar IP-adressen till min NAS.
Så första frågan är hur jag gör det?
Andra frågan...om det ändå inte fungerar...hur bär jag mig åt???
//Tacksam för hjälp!
-
Av tobson
Vad är bästa och säkraste lösning för att nå en företagsserver utifrån via sitt egna hemmanätverk/kontor på annan ort i Sverige eller 4g anslutning ute på en byggarbetsplats?
I dagsläget kopplar jag upp mot företagets VPN server och måste sen logga via fjärrskrivbord för att nå filer på servern. Jag tycker det är krångligt....
På de företag jag jobbade hos sist hade en citrix-client som jag bara anslöt mot servern, så kunde jag nå allt på mitt lokala skrivbord i datorn.
Någon som har tips på en optimal lösning nu när servern etc ska byggas om?
-
-
Senaste som Tittar
Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.
-
Senaste inlägg
-
-
Obesvarade ämnen
-
-
Nya ämnen
-
-
Aktuella jobb
- Säkerhetsexpert inom ITSolna (Stad), Stockholm
- Uppdragsledare för våra UnderrättelsesystemStockholm (Län)
- Backend-Utvecklare (C# .NET) till Hjärt-Lungfonden, StockholmStockholm (Län)
- SENIOR MANAGER IMPLEMENTATION SERVICESStockholm (Län)
- IT Manager to Aaro Systems, StockholmStockholm (Län)
- Säkerhetsexpert inom IT