Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Se på svensk tv från utlandet


knotas

Rekommendera Poster

Vi har prövat ett flertal möjligheter att få in svenska program från utlandet.

Vi har prövat flera Slingboxprodukter men får urusel upplösning i alla fall med Telias Router Motorala VIP.

Att köpa en VPN tjänst fungerar ganska bra men det är lite knöligt och framförallt SVT play konstrar när jag strömmar till TV via Apple TV eller Chromecast.

Läste någonstans att man kan låta sätta upp sin egen VPN. Vad behövs då?

Är detta krångligt?

Kan ett alternativ vara att man fjärrstyr en dator som står i Sverige och att man i denna plockar upp TV program man vill se?

 

Knotas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skicka teveprogram från en dator hemma (med eller utan VPN) till ett annat land kräver väl, precis som Slingbox, att internetförbindelsen däremellan är mycket bra, både när det gäller genomsnittshastighet och stabilitet.

 

Kan det vara för att det är för dålig internetförbindelse den vägen som du fått dålig upplösning med Slingbox?

 

IDG har skrivit en del om VPN-tjänster så om du inte redan gjort det läs och se om du har missat något:

http://m3.idg.se/2.1022/1.664365/basta-vpn-sverige-semester

http://m3.idg.se/2.1022/1.650828/se-amerikanska-netflix-sverige nämner flera DNS-baserade tjänster och VPN

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.678233/allt-om-vpn

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.642462/test-vpn-surfa-anonymt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Jodå jag har läst artiklarna men inte getts någon egentlig ny färdriktning.

Externa VPN leverantörer är jag väl förtrogen med

Jag har både fiber i utlandet och här i Sverige

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att det är fiber i båda ändarna kan det vara dåligt någonstans på vägen. Har du kört Bredbandskollen när du befunnit dig utomlands?

Det ger ju en enkel uppskattning av hur hela sträckan ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur var tiden och hastigheterna utomlands och hur mycket varierade de tre mätvärdena mellan olika mätningar?

Har du mätt ping-tider?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte hastigheten är problemet. Jag får väldigt bra bild, nästan utan bufriing, när jag tar upp Canal Digital resp SVT-play på surfplatta.

Problemet uppstår när jag för över bilden till TV via Google Chrome eller Apple TV. Framföralt gäller det SVT-play där dom på skärm anger

"ett problem har uppstått" eller Ingen internetförbindelse. Sistnämnda stämmer naturligtvis inte eftersom bilden är perfekt på surfplattan.

För att komma upp enligt ovan använder jag en extern VPC-leverantör.

IDG har någon gång angett att externa leverantörer kan ge lägre bandbredd än om man sätter upp sig egen VPN.

 

Är det någon som vet om sista raden stämmer och hur man i så fall kan sätta upp en egen VPN

 

 

Som jag nämnt tidigare är Slingboxbilden helt kass och har så alltid varit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl en annan upplösning på surfplattan än på teven visserligen, men kan det vara så att din Chromecast/Apple TV sitter dåligt till i förhållande till routern för om t ex Chromecasten sitter bakom teven men routern är på framsidan av teven kan det vara svårt för den trådlösa signalen att ta sig fram till Chromecasten.

 

Det är väl inte direkt ovanligt att VPN-tjänster inte ger så hög hastighet men det ser man ju med Bredbandskollen. Apropå Bredbandskollen så är nog tiden och då framför allt en konstant tid viktigare än hastigheten och det syns ju bättre med ping än med Bredbandskollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkter, tack.

 

Men det är märkligt att Canal Digital går perfekt att överföra medans SVT-play ger felmeddelande.

 

Slingboxen är ett eget kapital antar jag. Signalen går exempelvis inte att sända med HDMI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...