Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft MSA autentiseringsproblem 21 mars


Gäst

Rekommendera Poster

Jag funderar över varför det skrevs så lite om problemen med Microsoft MSA (single sign-on) som inträffade den 21 mars?

 

Jag skulle skicka ett mejl, och upptäckte därför att jag inte kom åt mitt konto, varken från datorn (inbyggd "app") eller via webbläsaren (webbmail). Lite googlande visade att Microsoft låg "nere" över i stort sett hela världen, och detta varade i flera timmar.

 

En engelsk tidningsrubrik löd "Big Microsoft outage locks people out of Windows and Xbox accounts", och att problemen gällde allt från Xbox Live, Outlook.com, Skype, OneDrive, till Microsofts Windows Store ... även Windows mobiltelefoner tror jag. Dvs. många (numera) centrala tjänster, och att de berörda fanns i många länder över hela världen -- allt enligt en karta på downdetector.com.

 

Tydligen var detta andra gången det inträffade på kort tid. Ändå kommer det knappt upp i nyhetsflödet, vilket det rimligen hade gjort om exempelvis det fasta telefonnätet (kopparnätet) hos Telia varit utslaget i 3-4 timmar.

 

För visst måste det vara ganska många vid det här laget som har Micrsoft-konton personer kopplade till sina Windows-datorer och alltså blev berörda? Går det ens att köra utan?

 

Dessutom blev jag tvungen att radera mitt konto i Windows inbyggda epostapp, och lägga upp det på nytt, från scratch, för att få det att synkronisera igen.

 

Jag tycker det är konstigt att problemet den 21 mars inte fick just någon uppmärksamhet någonstans. Varför är det så?

 

Nästa fundering som infinner sig är om det finns några alternativ till epostleverantör som är att föredra? Vad är status på det där nu för tiden? Vad säger ni i forumet?

 

 

Bildens källa: Downdetector.com 21 mars 2017

post-127775-0-82761200-1490336693_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför det inte är intressant för media.

En tågolycka i Indien kommer inte in i nyhetsflödet om det inte fanns några svenskar på tåget.

Se på sportreportagen. Det kan vara svårt få reda på 1a, 2a, 3a om bäste svensk kom 10a.

Men om den svenske 10an står det i media.

Och så är väl Microsoft med välfylld kassa en viktig annonsör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför det inte är intressant för media.

En tågolycka i Indien kommer inte in i nyhetsflödet om det inte fanns några svenskar på tåget.

Se på sportreportagen. Det kan vara svårt få reda på 1a, 2a, 3a om bäste svensk kom 10a.

Men om den svenske 10an står det i media.

Och så är väl Microsoft med välfylld kassa en viktig annonsör.

 

Jag tyckte i alla fall för egen del att det var intressant, särskilt efter att ha tänkt till själv, och även idag läst den här * engelska artikeln från tidningen The Guardian: "now there are only two free services that are worth joining: Google’s Gmail and Microsoft’s Outlook.com".

 

Tänk själva, om alla i hela världen (utom Ryssland då! Se ** ) använder bara en eller två tjänster, alla sitter med Outlook allihop (eller gmail) och så går exempelvis autentiseringen till dessa ner, kanske båda tjänsterna samtidigt och i flera dagar (ja, varför inte?) vad händer då?

 

Jag tyckte det var en intressant nyhet, jag fick mig en tankeställare. Men det verkar inte vara någon annan än jag som tycker att detta var värt någon uppmärksamhet - och mitt inlägg här fick ju bara 1 svar... 

 

*) https://www.theguardian.com/technology/askjack/2017/mar/23/freeserve-wanadoo-orange-email-addresses-ee-closing

**) http://m3.idg.se/2.1022/1.666487/putin-sager-hejda-till-microsoft-outlook

***) https://en.wikipedia.org/wiki/Single_point_of_failure

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...