Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Försök till intrång?


Okunnig och frågvis

Rekommendera Poster

Okunnig och frågvis

Hej

 

Jag fick i förra veckan ett mail med rubriken "PDF-faktura" från Signe Hansson med e-postadress i Danmark ...dk. Idag kom ett mail med rubriken "Se din faktura" från Agnes Karlsson med e-postadress i Holland ...nl. Med mailen var det en bilaga bifogad. Jag raderade mailen utan att öppna bilagan.

 

Har någon fått något liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och det har nog de flesta fått. Glöm inte att markera och anmäla varje sådant mejl som skräppost innan du raderar det från, i mitt fall papperskorgen, där det hamnar efter anmälan!

 

Det gjorde jag nyss efter att ha fått detta i mitt E-postkonto hos Tele2:

post-55300-0-15896800-1490141047_thumb.png

 

Läs också det senaste som PC för Alla skrivit om skräppost:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.668612/sakerhet-virus-spam/sida/3/skrapposten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förekommer den där typen av mejl där det dessutom bara ser ut som att det är en pdf-bilaga, men i själva verket är det ett litet program med virus. Ofta är det "posten" eller "skatteverket" eller någon annan så att säga betrodd avsändares namn som figurerar i sammanhanget. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Telia-konto som andrakonto, och där har jag satt upp en 'regel' som säger att alla mejl vars avsändare finns i adressboken går till inkorgen, om de har domän.se och har (det av Telia ditklistrade) [suspected Spam] så går de istället till skräpposten. Alla mejl som kommer från domän .se och som återstår sedan man kört förra testet, går till inkorgen. Alla utländska domäner går i skräpposten direkt, för jag väntar inte några mejl från utländska adresser som INTE finns i min adressbok (eller kan läggas till allt eftersom behov uppstår). 

 

Jag kanske kan meddela framöver hur det fungerade. Anledningen till regeln är att jag under en tid fick så sjukt mycket spam på mitt Telia-konto så att jag fick byta till en annan leverantör. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...