Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem: datorskärm blir svart, ingen kontakt med tangentbord


Yorkfire

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett litet problem som jag inte vet hur jag ska ta mig an. Jag hoppas att det är okej att jag lägger upp det här för ger snart upp.

 

Jag äger en Asus Rog G20BM sedan ett par månader tillbaka, och utöver mitt bekymmer så fungerar den perfekt. 

 

 

Det är dock så att ibland så blir min datorskärm svart utan anledning, som om att den tappar kontakten med datorn. Detta kan hända när jag spelar, skriver i ett dokument, kollar på videor eller bara har den igång. Vad jag än gör så får jag ingen kontakt med datorn eftersom i samma sekund som datorskärmen slocknar så förlorar jag även kontakten med mitt tangentbord (om man trycker på caps lock brukar en lampa lysa upp på tangentbordet, men det gör det inte när detta problem händer), enda lösningen är att trycka på strömknappen. Datorn är dock fortfarande igång eftersom jag fortfarande hör ljud och, om jag är i ett skype-samtal, fortfarande kan kommunicera med vänner. även datormusen och usb-minnet lyser, mitt headset funkar, fläktar låter samt att datorn själv lyser (om ni söker på den kommer ni förstå vad jag menar). Jag vet inte vad detta beror på eftersom dessa kraschar händer utan något logiskt mönster, fläktarna ändrar inte hastighet och det finns ingen förvarning när detta händer.

 

Jag har försökt följande:

 

- Lämna in den på reparation 3 gånger, där grafikkortet byttes ut en gång och de övriga två säger att inget är fel. 

- Ominstallera drivrutiner för grafikkort.

- Byta skärm till tv för ett tag.

- Byta sladd mellan skärm och dator, från HDMI till DVI (tror det heter så).

- Köpt en dyrare förlängningssladd som ska vara mer varsam med elen.

- Bytt ut datormus och tangentbord.  

- Kopplat bort webbkamera och högtalare ifall dem stör. 

- Återställning.

 

Alla dessa ovan hjälpte mig inte, utan felet kvarstår. Det som verkade minska antal gånger krascher mest var när jag bytte datormusen till en trådlös, men detta gjorde datormusen extremt seg (den fungerar bra på andra datorer). Notera dock att Asus hemsida påstår att min drivrutin använder Nvidia, men egentligen har jag AMD (R9 370). Vet inte varför. Om detta är till hjälp så stänger datorn ibland av sig vid uppstart utan anledning (händer dock inte ofta), kanske detta är kopplat till problemet? 

 

Kom jättegärna med förslag, testar allt jag kan. Ska jag göra om något? Byta ut något igen? Är inte så kunnig så ni får ursäkta om jag låter dum. 

 

Ha det så bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...