Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var skaffa E-postadress på lång sikt?


Gigabyte

Rekommendera Poster

Outlook-appen (mejl-appen) finns i Windows 10 och antar jag i Windows 8/8.1, men det finns ju inget stöd för appar i Windows 7. Det vore mycket underligt om det inte är krypterad sändning och mottagning i den. När Windows 10 var nytt hade mejl-appen inte stöd för POP men jag vet inte hur det är numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag har några frågor om kryptering.

 

Är Outlook-appen endast krypterad mot Outlook.com och Yahoo-appen endast krypterad mot Yahoo.com eller går det att använda tex Yahoo-appen även mot Outlook.com med kryptering? (eller mot webbhotell)

 

Och om man skickar ett mail med tex Yahoo-appen eller Thunderbird blir det kryptering även mellan Yahoo-servern eller Outlook-servern och mottagaren? (eller mellan webbhotell och mottagaren)

 

Fungerar dessa olika Mailkrypteringar även tillsammans med VPN? Det vill säga med dubbel kryptering. Och blir det någon högre säkerhet av det?

 

Kan det vara så att Thunderbird är det säkraste alternativet pga öppen källkod? Det är därför mindre risk för bakdörrar. Eller gör kanske den öppna källkoden att det är lättare att komma på sätt att komma runt krypteringen så att det inte är någon stor fördel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir ju lite nyfiken på vilken topphemlig information det är som ska skickas via e-post?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apparna måste ju anpassa sina inställningar med portar och kryptering till vad mejlservern har bestämt för annars kommer det inte att fungera. På samma sätt som Thunderbird.

 

Appar/program vet bara något om krypteringen av mejl är från datorn till mejlservern för utgående mejl (SMTP-servern). Hur det är från den SMTP-server du använder till mottagarens mejlserver bestäms av de två servrarna. Syftet med krypteringen är att t ex ingen som sitter på samma trådlösa nätverk eller kommer åt internetleverantörens nätverkshårdvara ska kunna övervaka innehållet i mejl. På andra sidan SMTP-servern blir det lite mer svårt att övervaka just dina mejl men jag har för mig att jag har läst om att Google strävar efter att få kryptering hela vägen.

 

Jag tror och tycker att i dagens läge räcker en kryptering till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appar/program vet bara något om krypteringen av mejl är från datorn till mejlservern för utgående mejl (SMTP-servern). Hur det är från den SMTP-server du använder till mottagarens mejlserver bestäms av de två servrarna. Syftet med krypteringen är att t ex ingen som sitter på samma trådlösa nätverk eller kommer åt internetleverantörens nätverkshårdvara ska kunna övervaka innehållet i mejl. På andra sidan SMTP-servern blir det lite mer svårt att övervaka just dina mejl men jag har för mig att jag har läst om att Google strävar efter att få kryptering hela vägen.

 

Jag tror och tycker att i dagens läge räcker en kryptering till.

Om man använder tex en Yahoo-mailadress så funderar jag om det även är krypterat mellan Yahoo-servern och min dator när man hämtar E-post eftersom Yahoo använder port 995 för POP?

 

VPN gör i alla fall fortfarande nytta när man surfar på okrypterade hemsidor och man döljer sin ISP IP-adress. Gör det någon nytta att man döljer sin ISP IP-adress vid E-post? Eller går den att få fram ändå vid E-post? (Jag har för mig att mottagaren av ett mail jag skickade kunde se mitt ISP E-post-konto-namn även när jag använde VPN.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...