Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[löst] Kan inte se inbäddad video i Opera - Linux


Mikael63

Rekommendera Poster

För en tid sedan gick jag över helt till Opera på jobbet (av div. anledningar) och där fungerar allt bra.

 

Hemma (Linux) har jag haft Opera installerat men alltid kört med Firefox.

Tänkte då jag skulle ta och använda Opera som standard.

(Och jag har även "bytt ut" Thunderbird mot Evolution)

 

Men hemma kan jag inte se inbäddad video och jag hittar ingen inställning, någon skillnad, som kan förklara varför.

Eller - Youtube funkar liksom även Youtubeklipp här på eforum men inte klipp hos ex. Expressen (vilket i sig kanske är en välgärning men..)

 

Har inaktiverat Operas egen annonsblockerare liksom uBlock.

 

Hjälpsidor på nätet anger typ Arkiv-Inställningar-Webbplatser-Tillägg men något sådant finns inte eftersom tillägg finns under Arkiv-Tillägg

Och där återfinns bara uBlock.

 

Andra tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska följa beskrivningen där men det senaste jag gjorde innan jag skrev tråden var att installera via Adobes sida och då fick jag meddelandet att den redan var installerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag:
kört locate libflashplayer.so och kan där se att Flash är installerad i /usr/lib/adobe-flashplugin/libflashplayer.so
ändå hämtat och gjort enligt:

Follow the instructions on the download page. If you choose the .tar file, you need to unpack it
tar xvf install_flash_player_10_linux.tar.gz
and copy libflashplayer.so to /usr/lib/opera/plugins. A user without root access can copy the the plug-in to $HOME/.local/lib/opera/plugins.
Restart Opera.


Ingen av de sökvägarna fanns sedan tidigare men jag skapade dessa, bara för att testa.

Fungerar ändå inte.

 

Om jag söker på "testa flash" får jag ex. denna:

http://www.svanen.se/ARKIV/flashtest/

 

Där står det att jag behöver installera Flash och om jag klickar på den knappen hamnar jag på samma sida som länken i inlägg #2 pekar till.

 

Tillägg:

Bredbandskollen:

 

Problem med Flash

Något gick fel då sidan lästes in. För att mäta krävs att Flash Player är installerad. Vi rekommenderar av säkerhetskäl att den senaste versionen av Flash Player är installerad.

Flash Player verkar inte ha lästs in korrekt i din webbläsare. Om du kör en flashblockerare så måste du aktivt vitlista (tillåta) flash för vår domän www.bredbandskollen.se i dess inställningar, alternativt stänga av blockeraren helt. Mer utförliga instruktioner finns i vår hjälp.

 

 

Och vidare, där hos bredbandskollen:

Linux

Bredbandskollen har idag ingen grafisk eller webbaserad klient för Linux. Du kan ändå mäta din anslutningshastighet med hjälp av vårt kommandoradsbaserade verktyg bbk_cli som du kan läsa mer om och ladda ner här.

 

 

 

Men det stämmer ju inte riktigt eftersom bredbandskollen visst går att köra i Linux, med Firefox...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag fanns en uppdatering via Uppdateringshanteraren och jag tänkte att man nu löst "mitt" problem.

Uppdaterade och kunde konstatera precis tvärtom, att uppdateringen åter förhindrade visning av video.

Tillbaks med filerna enl. #5 igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...