Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför är det svårt att veta hur mycket ett grafikkort drar i ström


glidan3

Rekommendera Poster

Jag vet vad mitt inbyggda drar men om jag vill byta till något bättre vad händer (jag vill inte ha ett som drar 100 w idle)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har integrerad grafik hd4000 jag vill ha liknande kraft som iris pro eller r7 . jag vet vad vad min cpu drar (5 - 60 - 110 W)Detta är hela systemet  .Jag vill inte ha ett kort som drar 50-100W. idle.Hittils har jag haft tur när jag köpt mitt nuvarande system det är tyst o någorlunda strömsnålt.Fläktar är ett orosmoment.På prisjakt eller Userbench hittar jag ej effektuppgifter.Det jag tror att jag hat hittat är att ett kort med önskad kraft kostar ca 1000kr (men vad drar det).Jag har I7 3770K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det jag tror att jag hat hittat är att ett kort med önskad kraft kostar ca 1000kr (men vad drar det).

 

Om du berättar vilket kort du hittat så kanske det är lättare att få svar på effektförbrukningen, antar jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,
 

Jag vet vad mitt inbyggda drar men om jag vill byta till något bättre vad händer (jag vill inte ha ett som drar 100 w idle)

 
Det finns i princip bara en möjlighet (nåja en sanning med modifikation) att mäta ett grafikkorts verkliga effektförbrukning på valt moderkort och det sker i två parallella steg:
Det första är att använda sig utav något som kallas för PCI-E Bus Extender (man vet redan hur många watt den drar vid given temperatur), vilket betyder att grafikkortet monteras på denna i moderkortets PCI-E kortplats vertikalt.
 

http://www.adexelec.com/pciexp.htm
 
Obs! Bilden är ett exempel.
pexp16-ex.jpg

 

Sedan kopplar man in en sk. wire-tap emellan nätaggregatets 12V och dess PCI-E strömkontakter som går till grafikkortet.
 Man mäter på dels bussens strömförsörjning och på kortets individuella 12V och kan då direkt se vilken ström som grafikkortet drar; dels via bussen och dels via huvud-strömförsörjningen, alltså 12V 6pin 8pin eller bara 6pin kontakten etc.
Mätningen sker i realtid.
 

I allt väsentligt påminner det hela om en Ampére meter som kopplas i serie, fast lite mer avancerat.
Matningsspänningen är alltid 12V (+/- toleranser för olika nätaggregat) för det som skall driva grafikkortets tunga belastningar via GPU och annat.

Det innehåller naturligtvis egen spänningsreglering.

Därefter är det enkelt att räkna ut effekten i Watt (W)

P=U*I

Där P är effekten (W)att, U är spänningen (V)olt och I är strömmen (A)mpére.

Ex. 12V och strömmen 18A

P=12 x18 => 216(W)

 

Denna artikel har några år på nacken, men standarden är samma:

The Real Power Consumption of 73 Graphics Cards
 

The power consumption of a graphics card is the sum of two powers:

  • the PCI-Express X16 power: up to 75W
  • PCI-Express power supply connectors:
    • up to 75W for the 6-pin version
    • up to 150W for the 8-pin version

So the max theoretical power consumption of a card can’t exceed 75+75+150 = 300W.

Visst, detta är naturligtvis teoretiskt och det finns i dag grafikkort av dom mest extrema som drar mycket mer - men då används tex. 2x8 pins matning, vilket är väldigt sällsynt, men även att man tar ut mer än 150W på en 8-pins kontakt.

PCI-E bussen har dock fortfarande max 75 W.

 

Idag så har dom flesta moderna högpresterande grafikkorten med 14nm teknik, gått ned på endast en 6 eller en 8-pins kontakt.
Dessa drar alltså betydligt mindre ström och därmed mindre effekt (W).

Dom värsta har fortfarande två st. 12V PCI-E matningskontakter

 

Ditt grafikkort kan dra mindre än vad du tror - eller bra mycket mer...
Vad har du för dator: fabrikat och modellbeteckning?

Vad har du för grafikkort: fabrikat och modellbeteckning?

Vad har du för nätaggregat fabrikat och modell eller vad står det för max effekt i Watt samt max ström på 12V linan (brukar stå tryckt på en lapp bak på nätaggregatet)? Detta kan ha betydelse så att ditt nätagg orkar driva hela datorn med ett tungt grafikkort som belastar.
Vilka spel vill du kunna använda?
 
Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om du inte har bråttom, så vänta ett tag till AMD kommer ut med sin Vega grafikkortsserie senare i vår eller försommaren, då kanske det blir intressant med priskrig mellan nVidia och AMD i prestanda och mellankorts-klassen och framförallt prestanda/watt.

 

Du har en brutal processor Intel I7 3770K med 3.5 GHz bas frekvens, Max turbo 3,9GHz (ställs in i BIOS).

Den har inbyggd en hyfsad bra GPU Intel HD 4000 klarar det mesta inkl. flera bildskärmar, grafikacceleration i renderingar i vissa video och fotoredigeringsprogram, fast den duger inte till spel särskilt bra, även om det är fullt möjligt att köra tex. GTA V fast då i fönsterläge (litet fönster med max 1024x768 upplösning och sänkta grafikinställningar för hyfsad FPS).

 

Jag vill inte ha ett kort som drar 50-100W. idle

Inget modernt grafikkort med 14nm teknik drar detta i Idle mode,  helt oavsett hur kraftfullt det är eller om det kommer från AMD eller nVidia.

 

Vad skall du använda datorn och grafiken till?

Mvh  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...