Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Opera med VPN-funktion


grer

Rekommendera Poster

Jag har sedan en tid ett abonnemang på en VPN-kanal för att kunna se svensk TV utomlands och det fungerar bra och kostar inte mycket.

Nyligen läste jag en artikel om att Opera web-läsare har den möjligheten inbyggd och gratis. Av rent tekniskt intresse installerade jag Opera och satte up enligt anvisningarna i artikeln.

Dock fick jag inte Opera att fungera med SVT's spärrade program utomlands, trots att jag tror mig ha gjort inställningarna rätt...

En märklig omständighet är att när jag kopplade in VPN-funktionen så kunde jag ändå inte se spärrade SVT-program utomlands via Opera - medan det gick utmärkt på vanligt sätt i Firefox...

För all del, jag har ju mitt VPN-abonnemang så jag är inte illa ute på något sätt - men jag kan ändå inte låta bli att försöka få igång VPN i Opera som utlovats. Vet någon hur man gör så vill jag gärna ta del av det.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan se har Opera än så länge inte någon VPN-server i Sverige.

 

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan se har Opera än så länge inte någon VPN-server i Sverige.

 

attachicon.gifSkärmklipp.PNG

 

Nej, just det, så kan det vara men jag fick den uppfattningen från artikeln i PC för alla att det skulle funka från Sverige - men så var det kanske inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till råga på allt tycks det vara så att PC För Alla ägnar sig åt låt oss säga falsk marknadsföring när de lite överslätande skriver j denna artikel: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.677164/webblasare-vpn-opera/sida/1/sa-funkar-opera

 

"11. Välj land

För att välja land klickar du här. Tyvärr finns Sverige i skrivande stund inte som alternativ."
 

- vilket för all del är sant men som bara talar om att svenskar har ingen nytta av Opera's VPN-tjänst utomlands. Ridå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju rubriken "Surfa anonymt..." så syftet med den är ju inte riktigt hur man ska komma åt play-kanaler när man är utomlands utan hur man surfar utan att webbservern vet ens riktiga IP-adress och ingen på vägen mellan ens dator och VPN-servern kan snappa upp vad man gör.

 

Tillägg:

För att se svensk teve utomlands finns artikeln http://m3.idg.se/2.1022/1.664365/basta-vpn-sverige-semester som skrevs i höstas (och där finns inte Opera med).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jo, Cecilia, jag förstår numera hur det ligger till med användbarheten hos Opera's VPN-tjänst - men medge att det var väl inlindat och att den primära nyttan av en VPN-tjänst för en vanlig svensk resenär som gärna vill ha tillgång till svensk TV - inte är anonymiteten...

 

Men, som sagt, jag har ju mitt VPN-abonnemang att förlita mig på så för mig var/är det hela mest en teknisk petitess och introduktion till Opera...

 

Väl mött nästa gång, hälsar

 

Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ca 20 år sen togs VPN (Virtual Private Network) fram för var att få krypterade anslutningar när företagsdatorer skulle anslutas till företagets nätverk fast de inte var i företagets lokaler och liknande situationer. För företagen var och är det viktigt att ingen konkurrent har någon möjlighet att avlyssna trafiken mellan datorerna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Virtual_private_network

 

Det är ju rätt nyligen som VPN-tjänster blev så pass billiga att vanliga hemanvändare kan tänka sig att betala för en sån tjänst för att kunna se teveprogram och fortfarande är väl billigare proxy-tjänster vanligare för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ca 20 år sen togs VPN (Virtual Private Network) fram för var att få krypterade anslutningar när företagsdatorer skulle anslutas till företagets nätverk fast de inte var i företagets lokaler och liknande situationer. För företagen var och är det viktigt att ingen konkurrent har någon möjlighet att avlyssna trafiken mellan datorerna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Virtual_private_network

 

Det är ju rätt nyligen som VPN-tjänster blev så pass billiga att vanliga hemanvändare kan tänka sig att betala för en sån tjänst för att kunna se teveprogram och fortfarande är väl billigare proxy-tjänster vanligare för det.

Ja, jag tycker inte att det är dyrt med 125kr för 3 mån (riktig?) VPN...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...