Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Visa inkommande data på serieporten


tomashag

Rekommendera Poster

Jag behöver ett program som på skärmen kan visa inkommande data på com-porten i hex-format, det är alltså inte bara ascii-tecken som kommer. Något tips?

//Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

Free Serial Protocol Analyzer http://www.serial-port-monitor.com/

Citat:

 

Free Serial Port Monitor usage areas:

  • Fax-Modems
  • mini-ATS
  • Mobile Phones
  • Diagnostic equipment
  • Controlling and measuring equipment (oscillographs, manometers, sensors...)
  • Pocket PC
  • Mice
  • Digital Cams
  • Network equipment
  • Serial device servers, NPort servers
  • Wireless LAN equipment
  • Routers, Multiplexers, Hubs, Switches
  • MIDI-serial devices
  • Multiport Serial Boards
  • RS-232 to RS-422/485 converters
  • Serial to fiber converters
  • Network-enable serial devices
  • Serial device controllers
  • Entertaining equipment, simulators
  • HVAC, door entry systems, bar code readers
  • Card readers
  • Cash registers
  • Other...

Free Serial Port Monitor does:

  • work with any software that opens a serial port and initiate communication through it.
  • intercept all data read from and written to the serial port.
  • intercept and process all serial input/output control codes (IOCTLs), providing the full dump of their parameters.
  • format data into different kinds of output, thus providing user with a full set of information.
  • allow you to change the way the hex data displayed in Request View and Data View.
  • allow you to search for a text in a Data View, Request View and Console View.
  • support copying to clipboard and export capabilities.
  • allow you to set it to the "always on top" mode.
  • fully compatible with ACPI features, allowing you to bring the computer to standby/hibernate mode while running Serial Monitor.
  • emulate data sending on behalf of monitored application.
  • allow you to view line status.
  • support multiple languages. The user interface, documentation and supporting resources are all available on multiple languages.
  • allow you to customize the keyboard shortcuts for any command in the program shell.
  • allow you to customize toolbars.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Denna programvara är nog t.om. bättre: https://freeserialanalyzer.com/

Den kostar visserligen i den avancerade versionen, men det kan vara värt pengarna.

Gratisversionen klarar allt detta du skriver om.

 

Man måste komma ihåg att det normalt krävs en särskild hårdvara emellan för att göra detta utan att fördröjning av signalerna skall ske eller bli störda. Ja en fördröjning blir det alltid, frågan är bara om hur många ms det gäller och vad som är kritiskt?

 

Denna programvara skall kunna göra allt detta utan större problem och utan extern hårdvara - om man har en någorlunda hyfsad dator med processor som hanterar signalerna i realtid.

Mvh

 

[Edit] Uppdaterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till min fråga var att jag har ett mikroprocessorkort som är anslutet till en LCD-display via RS-232. Jag har dock inte tillgång till displayen just nu. Jag har dock fått igång en emulator till just min display, se bild. Den fungerar precis som displayen, ganska duktigt av dom som har skrivit programmet :)

 

 

 

post-65853-0-16843400-1489819558.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag kan råda dig att försöka https://www.eltima.com/products/serial-port-monitor/. Den kan spela in och analysera alla sekventiella data i hexadecimala och strängformat i form av en datadump. Jag är säker på att du har flera gratis provdagar innan du köper. Du kan också prova den fria versionen av seriell inspelare https://www.com-port-monitoring.com/захвата экрана Eltima Wiki-пользовательские руководства последовательный порт монитора-визуализаторы дамп-просмотр HTML 2019-03-13-18_26_36.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...