Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vart har utrymmet tagit vägen? W10 Home.


hup151_t

Rekommendera Poster

Min F-partition om 300 gb visar 256 gb ledigt av totalt 292 gb i Den här Datorn. När jag öppnar volym F har jag en pytteliten fil .dropbox och en mapp om 1.16 gb. Det är allt. Vart kan resten tagit vägen? Har för mig att jag tidigare haft denna partition upp i samband med att en ganska stor mapp helt enkelt hade försvunnit men hittar inte vart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara rensning av systemfiler som behöver göras tro?

 

En guide. Läs artikeln noggrant innan du sätter igång!

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.637608/har-du-uppgraderat-till-windows-10-sa-har-sparar-du-25-gb-utrymme-pa-ett-kick

 

Edit.

 

En annan tanke. Hur ser det ut i mappen Hämtade filer, är den fylld med sånt som inte behöver vara där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har W10 på C och det är en SSD-disk. Partitionen F är en av tre på en vanlig disk om 1 tb. Finns inget just nu vid Hämtade Filer men det är ju också på disk C.  Men vid F finns en mapp Windows Image Backup som anger 0 innehåll. Den har jag absolut inte lagt dit själv och jag kommer inte åt den. Nu står det att den skapats igår kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS Säkerhetskopian från den uppgraderade w 8.1 tog jag bort tidigare vid "diskrensning".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började köra en defrag på F och den stod och tuggade men jag noterade att den åt upp utrymme och när den var nere vid 191 gb tillgängligt stoppade jag defraggen. Det såg ut som att partitionen behövde defraggas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började köra en defrag på F och den stod och tuggade men jag noterade att den åt upp utrymme och när den var nere vid 191 gb tillgängligt stoppade jag defraggen. Det såg ut som att partitionen behövde defraggas.

 

Tror du gör bäst i att sluta defragmentera SSD-disken. Har du ett speciellt defragmenteringsprogram installerat i datorn så är det dags att avinstallera det.

http://www.zdnet.com/article/windows-10-tip-defrag-secrets-for-hard-disks-and-ssds/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Den stora mappen. Vet du namn på någon fil i denna så du kan använda sök?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag var oklar -  jag har en ssd-disk C och en till vanlig disk med partitioner E-F-G. Det är F som krånglar med utrymmet och det är den jag började defragga med programmet Defraggler som jag haft en tid men uppdaterad idag. Bifogar en Printscreen på den stora mappens innehåll. Det programmet har fungerat klanderfritt länge.

post-135452-0-26317900-1488831725_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga dolda mappar - rutorna för visa dolt mtrl är förkryssade.

Hur är det med inställningen för att visa operativsystemfiler?

 

 

 Men vid F finns en mapp Windows Image Backup som anger 0 innehåll. Den har jag absolut inte lagt dit själv och jag kommer inte åt den. Nu står det att den skapats igår kväll.

Det är Windows säkerhetskopieringsfunktion: http://ccm.net/faq/28425-windows-how-to-remove-the-windows-image-backup-file

Kan mycket väl innehålla något fast det står 0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag inställningen för visning av operativsystemfiler? Ser att jag har 7 st återställningspunkter - borde kanske kunna ta bort en del av dem men var gör jag det? Men ligger inte allt detta på "C" eller kan det finnas även på disken med partitionerna E-F-G?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag inställningen för visning av operativsystemfiler? Ser att jag har 7 st återställningspunkter - borde kanske kunna ta bort en del av dem men var gör jag det? Men ligger inte allt detta på "C" eller kan det finnas även på disken med partitionerna E-F-G?

1. På samma ställe som för dolda filer, dvs Kontrollpanelen - Alternativ för Utforskaren - Visning

 

2, Återställningspunkter ligger i en mapp som heter "System Volume Information".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har provat - ingen skillnad.

 

2. Kommer ej åt System Volume Information. F laddar inte klart när jag har kryssat för visning av operativsystemfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har provat - ingen skillnad.

 

2. Kommer ej åt System Volume Information. F laddar inte klart när jag har kryssat för visning av operativsystemfiler.

 

Du kanske kan komma åt systemåterställningspunkerna med CCleaner Portable - Tools https://www.piriform.com/ccleaner/builds

 

Edit.

Det här går ju inte. CCleaner städar ju C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har provat - ingen skillnad.

 

2. Kommer ej åt System Volume Information. F laddar inte klart när jag har kryssat för visning av operativsystemfiler.

Så det finns en System Volume Information på F:?

Det är normalt att man inte kan läsa av vad som finns där. Om du inte vill ha några återställningspunkter för filerna som finns på F: kan du stänga av systemåterställningsfunktionen för F:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

ja har nu stängt av återställningspunkter för F och fick då tillbaka en del gb men fortfarande många som saknas. Biter i det sura äpplet. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...