Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-disk


torgnyb

Rekommendera Poster

Jag kopplar en USB disk på 1TB till datorn (Windows10) ,men den visas inte i Utforskaren.. Hur åtgärda det?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på startknappen och klickar på Diskhantering, dyker den upp där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja du måste initiera disken först (skapa en partition) och därefter formatera till NTFS.
Men koppla inte någon bokstav till denna USB-disk, detta sköter Windows om.
Ett undantag, om det är en intern disk så skall du koppla och bestämma en bokstav.
Principen är den samma.

 

Om valet eller frågan kommer när du öppnar Diskhanteraren att du vill Initiera så svara ja och när detta är klart så högerklickar du på denna i listan och väljer formatera till NTFS.

 

Högerklicka Start > Diskhantering => fortsätt enligt instruktion.

Diskhanterings-menyn kan nås via oka vägar.

OBS! Du får inte under några omständigheter klicka på fel disk eller partition i listan - då töms och förloras allt innehållet på fel enhet och du kan inte ångra dig.
 
Bara följ denna guide och du kan dessutom ge denna externa USB-disk ett eget namn som alltid kommer att visas, oavsett vilken dator du kopplar in den på..
https://www.youtube.com/watch?v=ZxV6IcNvbek

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du måste initiera disken först (skapa en partition) och därefter formatera till NTFS.

Men koppla inte någon bokstav till denna USB-disk, detta sköter Windows om.

Ett undantag, om det är en intern disk så skall du koppla och bestämma en bokstav.

Principen är den samma.

 

Om valet eller frågan kommer när du öppnar Diskhanteraren att du vill Initiera så svara ja och när detta är klart så högerklickar du på denna i listan och väljer formatera till NTFS.

 

Högerklicka Start > Diskhantering => fortsätt enligt instruktion.

Diskhanterings-menyn kan nås via oka vägar.

OBS! Du får inte under några omständigheter klicka på fel disk eller partition i listan - då töms och förloras allt innehållet på fel enhet och du kan inte ångra dig.

 

Bara följ denna guide och du kan dessutom ge denna externa USB-disk ett eget namn som alltid kommer att visas, oavsett vilken dator du kopplar in den på..

https://www.youtube.com/watch?v=ZxV6IcNvbek

Bifogar en för mig svårtolkad skärmbild av Diskhanteraren. Jag har två USB-diskar anslutna till datorn en Toshiba och en Seagate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Ok.

Du citerade mitt inlägg ovan, jag ser inte din skärmbild i denna.

Men inga problem: börja med att koppla ur alla USB-lagringsenheter utom den disk vi nu pratar om på 1TB som inte syns.

 

Högerklicka Start > Diskhantering

Ta ett skärmklipp och bifoga i ditt nästa svar på hur det ser ut.

Guide - Bifoga filer på Eforum

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ok.

Du citerade mitt inlägg ovan, jag ser inte din skärmbild i denna.

Men inga problem: börja med att koppla ur alla USB-lagringsenheter utom den disk vi nu pratar om på 1TB som inte syns.

 

Högerklicka Start > Diskhantering

Ta ett skärmklipp och bifoga i ditt nästa svar på hur det ser ut.

Guide - Bifoga filer på Eforum

Mvh

Så här ser det ut med bara Seagate- disken ansluten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut med bara Seagate- disken ansluten

Ingen bild nu heller. Kan berätta vad det står under filsystem i diskhantering för USB disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen bild nu heller. Kan berätta vad det står under filsystem i diskhantering för USB disken.

 

Ingen bild nu heller. Kan berätta vad det står under filsystem i diskhantering för USB disken.

Jag försöker bifoga filen igen.

Diskhantering2.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok.

Din Externa disk syns inte för datorn.

Det tyder på att antingen har du inte anslutit USB-kabeln korrekt till både diskens och datorns portar eller att den disken kräver en extern strömkälla alternativt en Y-USB kabel över två USB-portar för att ombesörja tillräcklig strömförsörjning.

Kan du visa en bild på disken eller en länk till disken där du köpte den?

Hur är den monterad i ett USB-chassi?

Fabrikat och modellbeteckning?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ingenting under filsystem. Har du initierat disken som Flyfisherman föreslår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Din Externa disk syns inte för datorn.

Det tyder på att antingen har du inte anslutit USB-kabeln korrekt till både diskens och datorns portar eller att den disken kräver en extern strömkälla alternativt en Y-USB kabel över två USB-portar för att ombesörja tillräcklig strömförsörjning.

 

Kan du visa en bild på disken eller en länk till disken där du köpte den?

Hur är den monterad i ett USB-chassi?

Fabrikat och modellbeteckning?

Mvh

Disken heter Seagate Expansion Portable Drive 1D6ADD-  1TB500

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Denna disk kräver endast en USB-kabel för drift och data.

http://www.seagate.com/gb/en/consumer/backup/expansion-portable/

Då är det något som inte stämmer med hur du har kopplat in denna till din dator.

 

1. Koppla ur kabeln helt från både datorn och disken och heller inga andra USB-lagringsenheter anslutna, ur med allt - utom tangentbord och mus.

2. Starta om datorn > Högerklicka på Enhetshanteraren > se om det är någon gul eller röd symbol vid någon enhet som indikerar problem?

3. Har du en annan USB-kabel? Anslut USB-kabeln till disken först och sedan till en annan av datorns USB-portar på baksidan och inte på framsidan.

 

Hur ser det ut nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om torgnyb endast har en intern disk plus USB disken anslutna på den bifogade bilden, borde Disk 1 vara USB disken. Om det inte finns något på USB disken föreslår jag en formatering av disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om torgnyb endast har en intern disk plus USB disken anslutna på den bifogade bilden, borde Disk 1 vara USB disken. Om det inte finns något på USB disken föreslår jag en formatering av disken.

Du har rätt.

Eftersom jag var så inne i att den inte syntes med enhetsbeteckning tror jag du är inne på rätt spår.

Jag krånglade till det lite i onödan där, hehe.

Ok. Vi börjar om med hur vi går vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt.

Eftersom jag var så inne i att den inte syntes med enhetsbeteckning tror jag du är inne på rätt spår.

Jag krånglade till det lite i onödan där, hehe.

Ok. Vi börjar om med hur vi går vidare.

 

Du har rätt.

Eftersom jag var så inne i att den inte syntes med enhetsbeteckning tror jag du är inne på rätt spår.

Jag krånglade till det lite i onödan där, hehe.

Ok. Vi börjar om med hur vi går vidare.

Seagatedisken syns i Enhetshanteraren och när jag kolla på Egenskaper så står det att den fungerar korrekt, men i Utforskaren syns den inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Formatera om den ifall den är ny.

 

Du börjar med att ta bort alla dess partitioner med början från den sista, sedan skapa en ny stor maximal partition och tills sist formatera om.

post-73434-0-44012400-1488622556_thumb.png

3: Du högerklickar och svara ja på frågan om du vill skapa en ny....sedan bara fortsätt....

 

Obs! Om detta nu är din USB-disk och inte en intern disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera om den ifall den är ny.

 

Du börjar med att ta bort alla dess partitioner med början från den sista, sedan skapa en ny stor maximal partition och tills sist formatera om.

attachicon.gifTorgnyB _3.fw.png

3: Du högerklickar och svara ja på frågan om du vill skapa en ny....sedan bara fortsätt....

 

Obs! Om detta nu är din USB-disk och inte en intern disk.

När jag högerklickar får jag bara dessa alternativ

Konventera till dynamisk disk

Egenskaper

Hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag högerklickar får jag bara dessa alternativ

Konventera till dynamisk disk

Egenskaper

Hjälp

Högerklicka där Flyfisherman har markerat med pilarna 1 och 2. Har du tagit bort partitionerna, ska där nu bara finnas en enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka där Flyfisherman har markerat med pilarna 1 och 2. Har du tagit bort partitionerna, ska där nu bara finnas en enhet.

 

Högerklicka där Flyfisherman har markerat med pilarna 1 och 2. Har du tagit bort partitionerna, ska där nu bara finnas en enhet.

Den föreslår enhetsbeteckningen D, men näör jag fortsätter så står detatt den redan är mappad till en nätverksresurs. Kan jag bara byta till en annan beteckning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den föreslår enhetsbeteckningen D, men näör jag fortsätter så står detatt den redan är mappad till en nätverksresurs. Kan jag bara byta till en annan beteckning?

ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja

 

ja

Hurra! Nu kan jag öppna disken i Utforskaren. Tack för allt tålamod med en okunnig och för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Faktiskt så är det ofta samarbete mellan alla inblandade inklusive trådstartaren, som löser problemen tillsammans till slut....

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...