Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill skicka en word-fil


Silverbacken

Rekommendera Poster

Windows 10, Google Crome, Word 2016. Jag skriver ett World-dokument. Markerar högst upp att jag vill sända detta till en e-post adr. Får fram mejlsidan, fyller i mottagare och ser dokumentet som bifogad -doc. fil. Allt ok. Trycker sänd och allt ser normalt ut, men ingen mottagare får dokumentet. Vid  Gmail "SKICKAT" syns inget skickat.  Vad göra ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara filen, skape att mail i Gmail och bifoga filen den vägen istället. Det kan vara så att du inte har Gmail som default mailprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Vad använder du för e-postprogram?

Om du inte har något installerat så försöker windows att skicka via Windows mail, men om du inte har installerat konton osv, så fungerar det inte och blir liggande.

Om du istället startar din e-post och nytt mail. Därefter väljer du att  bifoga fil, så kan du sedan leta rätt på ditt worddokument i datorn. Då ska det funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silverbacken

Tack för svar. Jag använder google- mail. Visst kan jag skriva o spara worddokumentet, men när jag är inne på word o skriver, finns det en ikon högst upp "E-post"  , klickar här, dokumentet hamnar på "skicka mejl sidan" som .doc. Fyller här i mottagare o sänd. Mejlsidan försvinner som dokumentet vore skickat . Men icke !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Ja men du svarar inte på HUR du använder Google mail.

Den ikon som du ser i Word förutsätter att du har ett installerat e-postprogram och Word är ju gjort för att använda Officepaketets Outlook.

Jag vet inte om man kan konfigurera Words e-post till annan e-posthanterare. Enda chansen i så fall är att gå in i STANDARDPROGRAM.

Jag provade detta nyss, men eftersom jag har Office Outlook i datorn så kommer detta upp hela tiden när jag försöker att skicka från Word

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga, som en parentes, att även med LibreOffice Writer går det också att skicka dokument som e-post. Men det kräver precis som i den här tråden att man har ett e-post program installerat. Exempelvis Thunderbird, som i sin tur är konfigurerat att skicka och ta emot e-post från ett Gmail konto och eller Outlook konto. Och det bästa av allt, båda programmen är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silverbacken

Hej pojkar o jänter. Jag har nog inte klart för mig detta med e-postprogram. Google mail är väl det som jag kallar mitt, där jag skickar o tar emot min e-post. Skall läsa på lite. Tack så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag också har Microsoft Office, vari ingår både Word och Outlook, tänkte jag att jag, liksom Pelle Penna, skulle testa om jag kunde skicka ett e-postmeddelande direkt från Word. Jag valde en yahoo.se-adress som mottagare. Jag skrev en liten introduktion till dokumentet och skickade det från Word.

Därefter kontrollerade jag om dokumentet hade kommit fram till yahoo.se-adressen. Det hade det inte. Då gick jag in i mitt Microsoft Office Outlook och såg att dokumentet fanns där så jag klickade på Skicka i Outlook och då kom dokumentet fram till yahoo.se-adressen.

Nämnas ska att Microsoft Outlook inte är min standard-app för e-post så jag vet inte om det skulle hjälpa dig att ange Gmail som standard e-postprogram. Men varför kan du inte använda det Outlook som ingår i Office? Man ska väl utnyttja de program man har betalat för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej pojkar o jänter. Jag har nog inte klart för mig detta med e-postprogram. Google mail är väl det som jag kallar mitt, där jag skickar o tar emot min e-post. Skall läsa på lite. Tack så länge.

Vilket program använder du när du hanterar dina mejl, är det en webbläsare som Internet Explorer och Chrome, eller är det något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Ja SILVERBACKEN

Nu får du beskriva hur du gör för att läsa och skriva mail.

 

  • och till mbgtmari.
    Så funkar det i Office Outlook. Man måste ha själva programmet igång, eller starta det efter att du i Word klickat på e-posten.
    Det är lite lurigt och jag har själv missat att få iväg en del mail pga. detta. Det blir ju bara liggande i utkorgen annars.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

När jag har öppnat ett Worddokument och vill skicka detta med e-post, väljer jag "Arkiv - Dela - Skicka med e-post - Skicka som bifogad fil"​ så startar Outlook automatiskt även om denna inte är startad. Använder Outlook i MS Office 365 som standardprogram för e-post. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Ok, bgjo. Du har en nyare version än jag, så det är ju bra om detta fungerar numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare. Det är ju bra om det fungerar, i alla fall för den som vill skicka sina dokument direkt från Word via Officeprogrammet Outlook.

Men nu till dig, Silverbacken. Du vill skicka e-post i Gmail direkt från Word. Problemet är dock att det inte går. Officeprogrammet Outlook, gamla Outlook Express och Mozillas Thunderbird är alla e-postprogram som man kan öppna och läsa meddelandena i offline, dvs utan att vara ansluten till Internet. Gmail, Yahoo och Outlook.com (som förr hette Hotmail) är e-posttjänster som man bara når via Internet.

Det går inte skicka dokument via dessa direkt från Word. Man måste gå in i Gmail och de andra webbaserade e-postklienterna och hämta sitt dokument från sin dator och bifoga det till meddelandet man skickar från Gmail. Är det någon som inte håller med mig om att det fungerar på det här sättet får den personen gärna rätta mig.

 

P.S. Cecilia (inlägg #9), Silverbacken skrev i sitt första inlägg att han använder Chrome: "Windows 10, Google Crome, World 2016"

(Silverbacken, det ska inte vara något L i ordbehandlingsprogrammet Word, för då betyder det inte "ord" utan "värld" men den felskrivningen har jag sett hos andra också och alla gör vi slarvfel.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Det hela beror på att Microsoft Office (alla versioner) inte stöder en webb-baserad e-post klient som tex. G-mail, endast lokalt installerade sådana som tex. Microsoft Outlook eller Mozilla Thunderbird etc.

 

Anledningen är att Microsoft-Office inte vet hur man skall koppla upp sig mot en webbaserad tjänst som tex. G-mail, till skillnad mot en lokalt installerad e-post tjänst på datorn, som standard används när man hänvisar till denna.

Och det ligger heller inte i Microsoft intresse att skapa stöd för Googles G-mail direkt från Office paketet när man själva har OneDrive och allt annat i form av E-post tjänster och förmedling av data man satsar hårt på.

 

Så har jag fått det förklarat.

Mvh :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...