Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inloggning på Microsoftkontot respektive Googlekontot


Förstårej

Rekommendera Poster

Jag kan inte lista ut vad det är för skillnad på ett Microsoftkonto och ett Googlekonto. De verkar överlappa varandra när det gäller inloggning.  Jag har båda med olika lösenord. De verkar aktivera samma konton. Jag har problem med lösenorden till respektive så att jag måste byta lösenord då och då eftersom jag använt fel lösenord. Det är uppenbarligen något jag missat.

När jag googlar på detta får jag t.ex. "
Ett Google-konto fungerar som en övergripande Google-inloggning och består av en e-postadress och ett lösenord... möjligt att enkelt hoppa till vilken som helst av dina Google-tjänster".
Tacksam för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa två olika konton har verkligen ingenting med varann att göra överhuvudtaget.

 

I vilket sammanhang upplever du det som samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

För att förtydliga när det gäller dessa olika konton: så har du på ditt Windows 10 inloggning ett Microsoft konto med ett lösenord du valt.

Om inte bör du göra detta - dock ej nödvändigt för att Windows 10 skall fungera.

Detta är samma konto du har på tex. Microsoft Outlook, Microsoft OneDrive etc.

 

Google är i allt väsentligt en konkurrent till Microsoft och således kan inte dess inloggningar jämföras och användas emellan och äänu mindre använda ett Google konto för att logga in på ett Microsoft system.

Det är i huvudsak en webb-baserad tjänst vilket betyder att du måste vara uppkopplad till Internet för att kunna komma in på ditt G-mail e-post konto via en webb-läsare liksom Microsoft Explorer, gratis Google Chrome eller Mozilla Firefox.

 

Däremot är det fullt möjligt att i Microsoft e-post klient i Windows 10 att även lägga upp ett G-mail konto -.för att kunna läsa e-post från olika från samma inloggning.

I dom flesta lokala e-post klienterna liksom Mozilla Thunderbird är det inga som helst problem att lägga till bådadera, förutom separata e-post-konton från ens internetleverantör.

 

Jag förstod kanske inte riktigt frågan?

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstårej

Tack för utförligt svar! Ska tänka igenom vad du skriver. Känns fortfarande lite rörigt i mitt huvud. Antagligen är det inom Googlekontot det blivit problem med olika lösenord. Jag har ett lösen för Googlekontot (övergripande?), ett lösen för mitt e-post och sedan ett för YouTube. Det kan vara här det blir fel. Kanske ska jag ha ett lösen för alla? Sedan har jag (synkroniserat) samma lösen på min Mobil.

 

Så här har jag förstått:

Microsoftkonto för Outlook // Office // Skype // Windows // OneDrive. Inget av dessa konton har jag utom "Windows" som jag har särskilt lösen för. Du skriver att jag ska ha ett Microsoftkonto men det har jag ju inte mycket nytta av, eller ...

Googlekonto för Chrome // Drive // Gmail // Google // Google+.
Tacksam för kommentar om jag missförstått det här (ska läsa ditt svar igen; du kanske tar upp något av vad jag missförstår).

 

Hur som helst. Rätt som det är så kommer "Fel lösenord" och "Har du glömt ..." och jag får hitta på nytt lösen.

 

Tack i alla fall för utförligt svar.
Mvh  :(
 
 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...