Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ersätta flera externa diskar med extern kabinett för flera diskar


Spac3man

Rekommendera Poster


 

har använt nas men det har strulat tillräckligt för mig nu. hade 2 diskar i den tidigare som jag inte kan använda i nasen längre för att jag kom åt strömkontakten på baksidan medans enheten var på och då förlorade jag datan och diskarna kan bara användas som vanliga externa diskar nu till datorn. om jag försöker köra dom i nasen igen så får jag upp felmeddelande efter ett tag att enheten inte går att hitta när jag kopierar filer till den tex.

 

kör en annan hdd i nasen nu men förra veckan så började krånglet igen. går väldigt segt att komma åt filerna, står och tuggar bra länge och ibland kommer jag inte ens åt filerna.

har i alla fall lyckats kopiera över allt innehåll till annan disk nu.

 

men nu lägger jag ner nasen, har tröttnat på strulet.

 

så då tänkte jag istället köra med en extern kabinett där det får plats flera diskar och som dessutom har usb3 istället för vanlig nätverksanslutning ;)

hur funkar dom egentligen? det där raid vill jag inte ha.

jag vill bara ha en maskin där jag har 2 eller fler diskar i som läses av som olika enheter, går det eller blir dom som en enhet? jag vill inte behöva formatera dom, går det att plocka ur diskarna från mina kabinetter jag använder nu och köra direkt i windows eller?

 

tacksam för svar och hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

I princip.

Du bör kunna ha något som kallas för "hot swap" och aktiveras i BIOS för varje disk som är ansluten.

Hot Swap skall visst vara något som är särskilt bra(?) för externa diskar.

Jag har för mig att du måste ha EFI System Partition (ESP) och att du har ett moderkort som stöder ESP i BIOS

Då kan du under drift bara plugga ur och plugga in en ny eller byta disk.

Hur det fungerar?....

 

Men detta ligger utanför min kunskap och erfarenhet.

Andra bör kunna svara på detta bättre än jag, men jag antar att det bygger på Raid..??

Mvh <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Jag pratade med min kamrat i Frankfurt om detta och han använder denna s/w på alla sina maskiner varje dag - c:a 6 st.

särskilt för USB-diskar! och det behövs icke RAID eller annat krångel.

 

Det finns en programvara för just detta och det är egentligen en liten driver och mycket litet program:

Kallas för just HotSwap http://mt-naka.com/hotswap/index_enu.htm med tydliga instruktioner med bilder och allt.

 

Programmet är absolut gratis och helt fritt (t.om. helt fritt att sprida också) från all typ av oönskat extra material:

både 32 och 64-bit i zip-format på svenska dessutom kan hämtas härifrån:http://mt-naka.com/hotswap/index_enu.htm#download
 

 

Software License and Disclaimer

Permission is hereby granted, free of charge, to any person obtaining a copy of the "HotSwap!" software (the "Software"), to deal in the Software without restriction, including without limitation the rights to use, copy, distribute, sublicense, and/or sell copies of the Software, and to permit persons to whom the Software is furnished to do so.

THE SOFTWARE IS PROVIDED "AS IS", WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND, EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING BUT NOT LIMITED TO THE WARRANTIES OF MERCHANTABILITY, FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE AND NONINFRINGEMENT. IN NO EVENT SHALL THE AUTHOR BE LIABLE FOR ANY CLAIM, DAMAGES OR OTHER LIABILITY, WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, TORT OR OTHERWISE, ARISING FROM, OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE SOFTWARE OR THE USE OR OTHER DEALINGS IN THE SOFTWARE.

 

 

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Det som är viktigt vid hotswap är avmontering (Windows säker borttagning) av diskens filsystem före disken tas bort. Det är väl det programmet, som Flayfisherman hänvisar till, gör. Annars är det stor risk för dataförlust. Skrivcache på disken bör vara avstängd. Detta för att förhindra att strömmen bryts före allt data är skrivet till disken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...