Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av laptopköp


cybertears

Rekommendera Poster

Hej alla fina människor!

 

Min laptop är inne på sista dansen strax.

detta är specifikationerna jag har idag.

 

post-124092-0-31405700-1487966830_thumb.png

 

Jag vill inte ha sämre än jag har haft, helst bättre.

Datorn är ändå snart 4 år gammal.

Mina krav är att jag ska ha möjligheten att använda mig av virtualbox, spela spel (ex på spel: diablo), streama film etc.

Min budget är på 6000 men kan gå som högst till 7000.

 

Några förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej :)

 

Då tycker jag vi startar med att kontrollera det mest krävande - Diablo?

 

Diablo 3 är det det du menar?

Eller, vi tar allihop på en gång:

 

Diablo 3 systemkrav

MINIMUM SYSTEM SPECIFICATIONS

PC
OS: Windows® XP/Windows Vista®/Windows® 7 (Latest Service Packs) with DirectX® 9.0c
Processor: Intel Pentium® D 2.8 GHz or AMD AthlonTM 64 X2 4400+
Video: NVIDIA® GeForce® 7800 GT or ATI Radeon™ X1950 Pro or better

 

All Platforms
HD Space: 12 GB available HD space | Memory: 1 GB RAM (1.5 GB required for Windows Vista®

Windows® 7 users, 2 GB for Mac® users) | Drive: DVD-ROM drive | Internet: Broadband connection | Display: 1024×768 minimum display resolution

RECOMMENDED SYSTEM SPECIFICATIONS

PC
OS: Windows Vista®/Windows® 7 (Latest Service Packs) | Processor: Intel® Core 2 Duo 2.4 GHz orAMD AthlonTM 64 X2 5600+ 2.8 GHz | Memory: 2 GB RAM | Video: NVIDIA® GeForce® 260 or ATI Radeon™ HD 4870 or better
 

Diablo 2


Windows

  • 233 MHz Pentium eller bättre
  • 32 MB RAM
  • 650 MB diskutrymme
  • 4X CD-ROM
  • DirectX kompatibelt grafik-kort

Diablo 1

Windows

  • Windows 95 eller nyare
  • 60 MHz Pentium eller bättre
  • 8 MB RAM (16 MB för multiplayer)
  • SVGA-kompatibelt grafik-kort
  • 2X CD-ROM

Mvh :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ens en så dyr dator för att klara det du vill göra.

 

Vilken skärmstorlek önskas och vilken upplösning på grafiken?

Märk väl att en laptop vid sin särskilda 14", 15" eller 16" bildskärm inte per automatik kommer att stödja en separat bildskärm om 1920x1080 upplösning.

 

Det beror helt på grafikkortet.

Så vad är dina krav på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3689247

Grafik

http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=2972&gid2=1250&compare=radeon-r7-m360-2gb-vs-geforce-710m

Lite bättre på HP än din Acer

CPU

Lite bättre på din Acer än på HPn eller lika

http://www.cpu-world.com/Compare/820/AMD_A10-Series_for_Notebooks_A10-8780P_vs_Intel_Core_i5_Mobile_i5-3230M_%28BGA%29.html

RAM

Acer 6GB HP 8GB

HD

ACER Samsung EVO 250GB HP 1000GB hybrid med 8GB Flash  (Jag hade ju tagit Samsung EVO 250GB alla ggr !)

(Min anm.: Ingick Samsung EVO 250GB i ACERn eller har du satt dit den själv ? Mina fördomar mot ACER )

Skärm

ACER Liten upplösning HP 1600x900

(Misstänker större upplösning på HPn. Det betyder att du kan få sämre fps i spel för grafikkortet är inte så mycket bättre)

Enda skälet att byta som jag ser det är att ACERn håller på och lägger av.

Har du tur kan du använda Samsung EVO 250GB som jag misstänker är en SATA disk i en ny bärbar.

För i många nya bärbara är det m2 "SSD" dvs ett kretskort ca 80mmx25mm med "SSD minnen" på med annat gränssnitt, INTE SATA

Fler att välja på här

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=m=s309826505

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej :)

 

Då tycker jag vi startar med att kontrollera det mest krävande - Diablo?

 

Diablo 3 är det det du menar?

Eller, vi tar allihop på en gång:

 

Diablo 3 systemkrav

MINIMUM SYSTEM SPECIFICATIONS

PC

OS: Windows® XP/Windows Vista®/Windows® 7 (Latest Service Packs) with DirectX® 9.0c

Processor: Intel Pentium® D 2.8 GHz or AMD AthlonTM 64 X2 4400+

Video: NVIDIA® GeForce® 7800 GT or ATI Radeon™ X1950 Pro or better

 

All Platforms

HD Space: 12 GB available HD space | Memory: 1 GB RAM (1.5 GB required for Windows Vista®

Windows® 7 users, 2 GB for Mac® users) | Drive: DVD-ROM drive | Internet: Broadband connection | Display: 1024×768 minimum display resolution

RECOMMENDED SYSTEM SPECIFICATIONS

PC

OS: Windows Vista®/Windows® 7 (Latest Service Packs) | Processor: Intel® Core 2 Duo 2.4 GHz orAMD AthlonTM 64 X2 5600+ 2.8 GHz | Memory: 2 GB RAM | Video: NVIDIA® GeForce® 260 or ATI Radeon™ HD 4870 or better

 

Mvh :)

Min nuvarande dator verkar inte palla med Diablo 3 och ja  det är det jag spelar, de då de laggar, måste ha de på lägsta grafik för att den ens ska palla att starta ett game. klagar inte om den klarar av mer än de och lite nyare. 

 

Du behöver inte ens en så dyr dator för att klara det du vill göra.

 

Vilken skärmstorlek önskas och vilken upplösning på grafiken?

Märk väl att en laptop vid sin särskilda 14", 15" eller 16" bildskärm inte per automatik kommer att stödja en separat bildskärm om 1920x1080 upplösning.

 

Det beror helt på grafikkortet.

Så vad är dina krav på detta?

Idag har jag Nvidia Geforce 710 M, 1 gb vram.med en 15,6. undviker större än de men vill heller inte ha mindre än det. 

Funderar på snäppet bättre grafikkort än det befintliga och något bättre processor men nöjer mig  absolut inte med en i3a.

 

Kanske

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3689247

Grafik

http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=2972&gid2=1250&compare=radeon-r7-m360-2gb-vs-geforce-710m

Lite bättre på HP än din Acer

CPU

Lite bättre på din Acer än på HPn eller lika

http://www.cpu-world.com/Compare/820/AMD_A10-Series_for_Notebooks_A10-8780P_vs_Intel_Core_i5_Mobile_i5-3230M_%28BGA%29.html

RAM

Acer 6GB HP 8GB

HD

ACER Samsung EVO 250GB HP 1000GB hybrid med 8GB Flash  (Jag hade ju tagit Samsung EVO 250GB alla ggr !)

(Min anm.: Ingick Samsung EVO 250GB i ACERn eller har du satt dit den själv ? Mina fördomar mot ACER )

Skärm

ACER Liten upplösning HP 1600x900

(Misstänker större upplösning på HPn. Det betyder att du kan få sämre fps i spel för grafikkortet är inte så mycket bättre)

Enda skälet att byta som jag ser det är att ACERn håller på och lägger av.

Har du tur kan du använda Samsung EVO 250GB som jag misstänker är en SATA disk i en ny bärbar.

För i många nya bärbara är det m2 "SSD" dvs ett kretskort ca 80mmx25mm med "SSD minnen" på med annat gränssnitt, INTE SATA

Fler att välja på här

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=m=s309826505

Ska kika på dina förslag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Min nuvarande dator verkar inte palla med Diablo 3 och ja  det är det jag spelar, de då de laggar, måste ha de på lägsta grafik för att den ens ska palla att starta ett game. klagar inte om den klarar av mer än de och lite nyare.

 

Idag har jag Nvidia Geforce 710 M, 1 gb vram.med en 15,6. undviker större än de men vill heller inte ha mindre än det. 

Funderar på snäppet bättre grafikkort än det befintliga och något bättre processor men nöjer mig  absolut inte med en i3a.

 

Grundregeln vid uppgradering är att det nya paketet inte skall vara lite bättre än innan, utan det skall vara minst 3 snäpp bättre än innan.

I annat fall riskerar man att hamna i en situation där det nya paketet inte känns som en märkbar skillnad än innan - och det är ju

absolut trist!

 

Samt att det förvisso inte går att framtidssäkra sig, men lägger man ned dyra pengar på en ny maskin så vill man naturligtvis att den skall hänga med några år.

Och där har Tom's Hardware gjort en stege bl.a när det gäller grafikkort, processorer och annat. En köpguide helt enkelt.

http://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

You can use this hierarchy to compare the pricing between two cards, to see which one is a better deal, and also to determine if an upgrade is worthwhile. I don’t recommend upgrading your graphics card unless the replacement card is at least three tiers higher. Otherwise, the upgrade is somewhat parallel, and you may not even notice a worthwhile difference.

 

 

Du kan ju börja där och se vilken grafik du vill ha, sedan kan vi leta efter en lämplig dator.

Eftersom det är spel det handlar om så anser jag att man börjar i denna ända när det gäller laptop.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite dålig på de dära, men vad säger du om AMD Radeon RX 460 Nvidia GeForce GTX 1050 Ti ?

 

Radeon R7 M360 verkar kanske inte heller fy skam direkt som jannejanne länka till

 

Jag känner mig osäker liksom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Jag är lika osäker som du.
Men det är bra att du är lugn och inte förhastar dig i fråga om detta.

Grafikkorten i fråga är bra,för det du vill göra idag (några är bättre på vissa saker), men hur är det i morgon (bildligt talat)?

 

För då kommer värre spel som du kanske vill spela och att framtidssäkra en dator eller dess grafik är helt omöjligt, men att ligga något snäpp värre än vad kraven är på dagens spel och program är alltid en god idé. Särskilt när det gäller en bärbar - vilket är mycket svårt, för att inte säga omöjlig att uppgradera i dom flesta fall.

En bärbar blir också i praktiken en dyr affär eftersom man får rejält mycket mindre prestanda för pengarna, som å andra sidan skall vägas mot en stationär där man också behöver bildskärm, tangentbord, mus etc. om man nu inte redan har detta.

 

AMD Radeon RX 460 Nvidia GeForce GTX 1050 Ti ?

Enligt Tom's länk ovan http://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

Så ligger AMD Radeon RX 460 och Nvidia GeForce GTX 1050 i samma klass, medan Nvidia GeForce GTX 1050Ti ligger en klass högre dvs. detta har något bättre prestanda.

 

Vid uppgradering av ett befintligt grafikkort skall man på en stationär dator alltid eftersträva minst 3-klasser (tiers) högre i den tabellen, annars kanske det nya grafikkortet blir knappt kännbart i prestandaökning och kanske kännas kasta pengarna i sjön...?

You can use this hierarchy to compare the pricing between two cards, to see which one is a better deal, and also to determine if an upgrade is worthwhile. I don’t recommend upgrading your graphics card unless the replacement card is at least three tiers higher. Otherwise, the upgrade is somewhat parallel, and you may not even notice a worthwhile difference.

 

Mvh :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Hej,

 

Jag är lika osäker som du.

Men det är bra att du är lugn och inte förhastar dig i fråga om detta.

Grafikkorten i fråga är bra,för det du vill göra idag (några är bättre på vissa saker), men hur är det i morgon (bildligt talat)?

 

För då kommer värre spel som du kanske vill spela och att framtidssäkra en dator eller dess grafik är helt omöjligt, men att ligga något snäpp värre än vad kraven är på dagens spel och program är alltid en god idé. Särskilt när det gäller en bärbar - vilket är mycket svårt, för att inte säga omöjlig att uppgradera i dom flesta fall.

En bärbar blir också i praktiken en dyr affär eftersom man får rejält mycket mindre prestanda för pengarna, som å andra sidan skall vägas mot en stationär där man också behöver bildskärm, tangentbord, mus etc. om man nu inte redan har detta.

 

Enligt Tom's länk ovan http://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

Så ligger AMD Radeon RX 460 och Nvidia GeForce GTX 1050 i samma klass, medan Nvidia GeForce GTX 1050Ti ligger en klass högre dvs. detta har något bättre prestanda.

 

Vid uppgradering av ett befintligt grafikkort skall man på en stationär dator alltid eftersträva minst 3-klasser (tiers) högre i den tabellen, annars kanske det nya grafikkortet blir knappt kännbart i prestandaökning och kanske kännas kasta pengarna i sjön...?

 

Mvh :unsure:

Ja det är viktigt att inte förhasta sig för det är som du säger, att ligga snäpp värre är alltid god.

Nä man kan ju inte de, de kommer ju nytt hela tiden så det är inget som går att framtidssäkra

Sen har man sett folk som köpt billigt skit och efter ett halvår så är den inne på service liksom.

Jag vill ju iallafall ha en bra laptop som kanske håller i min 3 år.

 

denna datorn har hängt med sen 2013 och jag har bara haft tur att jag har varit smart att ta förlängd garanti via Acer.

 

den 25 juli 2013 köpte jag AcerAdvantage - Warranty Extension (4 års Carry In / 1 år ITW)

 

Vilket jag har fått utnyttja väldigt mycket tyvärr.

Första dagen jag köpte datorn hann jag bara hämta datorn från netonnet, åka tillbaka pga att de första jag möts av är att hårddisken är totalt död.

 

Hårddiskbyte har blivit ett upprepande tre gånger, fläkten har blivit utbytt två gånger, nätverkskorten har alltid bråkat med mig men nätverkskorten har inte blivit utbytta trots att jag vid varje inskick påpekat att dom inte är som dom ska för då skulle de inte bete sig så.

 

Men jag blev så förbannad till slut och då sa jag mer eller mindre bestämt att dom ska byta ut mina nätverkskort så vid föregående reparationen hade dom bytt moderkort, högtalare och nätverkskort. 

 

googlade man även på de nätverkskorten som satt i så såg man rätt många trådar på acers forum om just mina problem, dom var låångt ifrån unika. så avslutningsvis innan jag avslutar min långa bibel till skrivning :P  

så vill jag satsa på något vassare för att kunna ha den till mer än vad jag använder den till idag, ex för nya spel samt att jag inte vill satsa på vilket skit som helst fast det är laptop.

 

Sen i efterhand så tar jag garantiförlängning via leverantören i sig. 

 

Jag vet att jag inte ska satsa allt för mycket i laptopväg bcuz som du säger, en dyr affär, men jag satsar på en bra laptop nu.

 

Det kommer bli att jag satsar på en stationär senare o då kommer jag behöva hjälp i det ändamålet när man ska välja alla delar osv. 

 

så Nvidia GeForce GTX 1050Ti är bättre att satsa på då med andra ord? 

Så.. vilken laptop rekommenderar du om vi går vidare därifrån? 

eller har du andra förslag än Nvidia GeForce GTX 1050Ti? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vilken storlek på bildskärm skall det vara och vilken budget har du?

 

Jag säger inte att NvIdia GTX 1050Ti är det bästa valet, bara att det ligger högre i Tom's köpguide när det gäller prestanda och pris.
En sanning med modifikation, för enligt dom tester (inkl. Tom's) jag sett så ligger utan tvekan Amd:s grafikkort i den kategorin mycket bra till.

Finns andra grafikalternativ som har bättre prestanda kontra pris mot kanske mer energieffektiva prestanda och där kanske på en laptop jag skulle ge AMD RX 460m eller ännu kanske hellre det litet dyrare dyrare Amd RX 470m ett tips ?

 

I samma klass som RX460m får man nog mer prestanda och energieffektivitet för pengarna än motsvarande Nvidia.

Men här får nog andra kliva in och ha synpunkter.

Mvh :unsure:

 

[Edit] m står för mobil enhet tex. Amd RX 460m.
http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-RX-460-Notebook-RX-460M.171186.0.html

Och http://www.pcworld.com/article/3104596/components-graphics/amd-radeon-rx-460-review-an-affordable-graphics-card-with-bleeding-edge-tech.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Men om vi bortser från grafikkortet en stund: valet av märke på laptopen blir svårast.

Acer är ett lågprismärke och kan inte rekommenderas.

Känslan av plastighet och knappar samt styrplattans känslighet (skippa denna - du skall köra med mus i alla fall?!) blir heller inte roligt på vissa märken och modeller. Men detta är ju ofta ens egna personliga prefernser.

 

Då återstår lte dyrare alternativ och där kan säkert andra hjälpa till att komma med förslag.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Okej

 

:unsure:

 

Min budget är på 6000 men kan gå som högst till 7000.

Storleken på skärmen som jag har idag är på 15,6 och jag vill inte ha mindre eller större. Tycker 15,6 är lagom för min del :)

 

Att styrplattan på acer är känslig har jag fin erfarenhet - mycket irriterande...

Jag använder oftast mus ja. 

 

kan inte säga att något märke är sämre än någon annans dock.. 

 

Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig Flyfisherman :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Bildskärmsupplösning? Skall det vara 1920 x1080 annars är det ofta dom billigare modellerna med endast 1366x766 bildpunkters upplösning, men går att få till ett betydligt bättre pris pga. sämre grafikkort och klarar därmed dom flesta många spel i lägre upplösning.

 

Nackdelen det blir svårt att koppla ihop med en teve via HDMI med så låg upplösning att det blir rent skrattretande klen grafik på teven...

Inget jag skulle vilja ha personligen dock.....

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Bildskärmsupplösning? Skall det vara 1920 x1080 annars är det ofta dom billigare modellerna med endast 1366x766 bildpunkters upplösning, men går att få till ett betydligt bättre pris pga. sämre grafikkort och klarar därmed dom flesta många spel i lägre upplösning.

 

Nackdelen det blir svårt att koppla ihop med en teve via HDMI med så låg upplösning att det blir rent skrattretande klen grafik på teven...

Inget jag skulle vilja ha personligen dock.....

Mvh

Allt hänger ju på priset, Man vill ju ha en klar bild via hdmi liksom  :)

Hur definierar du klen grafik?  :D  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hehe, nja att köra med bildskärmsupplösning av 1366x768 på en stor teve som har full HD-upplösning så kommer det att bli en trist historia.
teven kommer förvisso att skala om bilden, men det kommer aldrig att bli lika skarpt som på bildskärmen.

 

Typ som detta....fast kraftigt överdrivet förstås, men jag hittade ingen bättre bild i hastigheten.
steve_jobs_young-t2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...