Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nya prylar till fiberanslutningen!


Wilhelm

Rekommendera Poster

Kära e-forumister det är så roligt att för en gångs skull inte ha “krångel” som orsak för ett inlägg. Det är nämligen som så att fiber-beställningen är lagd och den blir inblåst i så fort tjälen går ur backen. I samband med detta ska ju telias ADSL-modem/router ut så det mesta i nätverkshårdvara ska köpas på nytt. Jag vill ju göra rätt från början och jag kan inte direkt påstå mig vara van inom nätverksvärlden så jag vänder jag mig hit med några frågor.

 

  1. Någon form av router kommer ju behövas, runt tusenlappen hade jag tänkt i prisväg. Den ska ju klara 100/10 fibern men även så höga hastigheter som möjligt på det interna nätverket då jag tänkt skaffa NAS längre fram. Har tittat på ASUS RT-AC66U, är det ett bra alternativ eller ska jag leta efter något annat?

  2. Den stationära dator som används mest är nu uppkopplad med powerline/homeplug som ska klara 500 Mbit/s men vad jag har fattat så är det endast teoretisk hastighet med betoning på teoretisk, har hört att man kan räkna med runt 50 Mbit/s (stämmer det?). Jag vill ju givetvis ha fullt blås, så är det dags att dra kabel rakt genom huset eller finns det någon bättre lösning?

Tack på förhand! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kul att höra.

 

1.Jag har förvisso begränsade kunskaper inom detta område, det jag kan göra är att tipsa om:
PFA 2017-02-15 : Test: 13 maxade ac-routrar – Här är rätt val för ditt digitala hem

 

2. Ingen erfarenhet av powerline/homeplug men det kommer att bli viss begränsning och troligen ökad svarstid i ms. - enligt vad jag läst.

 

Bäst fart på den maskin som kräver mest skall du nog helst ha på en fast trådad patchkabel Cat-6 direkt från datorns Lan-port in till Routerns Lan-port för absolut bästa prestanda. Finns på Kjell & Company.

 

Långa svarstider är inget man vill ha i krävande On-line spel tex. där kanske inte hastigheten på överföringen är det mest kritiska...

Och då finns ibland möjligheten att prioritera denna typ av datatrafik genom routern (särskild inställning i routern) och även på moderna moderkort från tex. Asus på vissa modeller via dess dubbla LAN-portar om datorn är uppkopplat i ett hemmanätverk.

 

Du får säkert tips från andra.

Mvh :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Det beror nog väldigt mycket på omständigheterna i just ditt hus. Det fungerar t ex bättre när båda "Home plugs" sitter i vägguttag som är anslutna till samma fas i elsystemet och sämre när det är olika faser. Du kan ju ta det lugnt och mäta när väl fibern är på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Har två sådana från (CanalDigital) och jag kan intyga att det faktiskt är skillnad om pluggen sitter i ett vägguttag eller i en skarvsladd, även om den är kort.

 

Håller med om att om man investerat i fiber så kan man investera i lite kabel inomhus med. OM nu utrustningen har anslutning för det.

Själv är jag lovad fiber till sommaren och tänker att jag då bör investera i en "rejäl" trådlös router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Har två sådana från (CanalDigital) och jag kan intyga att det faktiskt är skillnad om pluggen sitter i ett vägguttag eller i en skarvsladd, även om den är kort.

 

Håller med om att om man investerat i fiber så kan man investera i lite kabel inomhus med. OM nu utrustningen har anslutning för det.

Själv är jag lovad fiber till sommaren och tänker att jag då bör investera i en "rejäl" trådlös router.

Klart du skall investera i en rejäl router, men icke att förglömma - din vassaste maskin som  kanske kör på 3:ans växel kanske skulle behöva växla upp via trådat?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Blir nog till att överge homepluggarna och klura ut hur jag ska dra ethernet på ett bra sätt då. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså, det behöver du inte göra, men om du spelar så dra patchkabel CAT-6 till just denna dator, övriga kan du säkert köra som förut eller trådlös( Wifi).

Flera routrar i testen jag länkade till ovan har fantastiska prestanda trådlöst, men i.o.f. ser jag aldrig en test på svarstiderna.

Spelar man tex. Battlefield 1 så är inte dataöverföringshastigheten över säg 25-50 Mbit/sek det primära, utan det är svarstiderna.
Trist att hamna i ett bakhåll och innan man hinner lyfta bössan så är man nere...

En svarstid från 10ms till 80-120 ms, ja det avgörs ganska fort...

Hehe :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...