Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

redigera behörighet, SYSTEM, Admin ... på C:


gusmagna

Rekommendera Poster

Hej,

Jag håller på att frigöra utrymme på min SSD genom att flytta filer till D:, men får felmeddelande att jag saknar behörighet. 

 

Det är min personliga laptop jag använder och ingen annan använder den, så jag borde väl ha behörighet att göra vad jag vill tänker jag. Har i C: försöka redigera behörigheter för SYSTEM, mm men får felmeddelande om att jag riskerar att vissa användare kan få svårt att få tillgång till filer. 

 

Jag bifogar skärmdumpar nedan och önskar hjälp med att avgöra om jag kan redigera behörighet utan att riskera något.

 

Tack så mycket på förhand!

 

Mvh
Gustaf

 

PS. Av de fyra behörigheterna som kan ses i Beh1.PNG är det bara SYSTEM och Administratörer som har fullständig behörighet och jag vill alltså testa att även ge Autetiserade användare och Användare full behörighet för att se om jag då kan frigöra filer från C:. Det är när jag försöker detta som varningen (säk1.PNG) dyker upp och jag blir rädd att göra något jag får ångra.

post-137638-0-35000500-1487889631_thumb.png

post-137638-0-58912600-1487889636_thumb.png

post-137638-0-14490700-1487889641_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du nu har ställt frågan i Säkerhets-forumet så är det inte säkert att göra som du vill göra eftersom det innebär att om du skulle råka få in ett skadligt program och börja köra det så får också det skadliga programmet full tillgång till allt på C:. Du har därmed gjort om ett system som innehåller en hel del skydd mot skadliga program till ett betydligt mer oskyddat system.

 

Att flytta filer och mappar mellan partitioner kan få oväntade konsekvenser, inkl att Windows slutar att fungera, så det är inget man ska göra utan att veta exakt vad man håller på med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du nu har ställt frågan i Säkerhets-forumet så är det inte säkert att göra som du vill göra eftersom det innebär att om du skulle råka få in ett skadligt program och börja köra det så får också det skadliga programmet full tillgång till allt på C:. Du har därmed gjort om ett system som innehåller en hel del skydd mot skadliga program till ett betydligt mer oskyddat system.

 

Att flytta filer och mappar mellan partitioner kan få oväntade konsekvenser, inkl att Windows slutar att fungera, så det är inget man ska göra utan att veta exakt vad man håller på med.

Hej Cecilia och tack för att du tog dit tid att svara på mitt inlägg.

Hur kan det komma sig att jag inte kan flytta mappen "Favoriter" i C: till D:, att jag inte har behörighet? Det är en enligt mig en enkel mapp som borde kunna flyttas likt dokument, mm. Det var då som jag började undersöka min behörighet på datorn. Jag är ju ensam användare och borde ha enväldig behörighet över datorn, tänker jag. Man vill ju inte att någon annan ska ha mer behörighet än den som använder datan! 

 

Har du någon uppfattning om varför jag som användare inte har full behörighet på datorn? (Se bifogade skärmdumpar)

 

Mvh

gustaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du någon uppfattning om varför jag som användare inte har full behörighet på datorn?

Anledningen är säkerheten, sen Microsoft började införa den typen av begränsningar med början i Vista har skadan olika skadliga program orsakar minskat betydligt och det är också betydligt lägre spridning av skadliga program.

 

Jag har flyttat Favoriter-mappen på samma sätt som Dokument-mappen i både Windows 7 och 10, dvs Egenskaper - Plats. Men om det nu inte fungerar i din dator så lär det knappast göra något eftersom den mappen är så liten.

 

Att flytta mappen via Plats-fliken är enda sättet som gör att Windows-registret uppdateras med den nya informationen och det är nödvändigt för att Internet Explorer ska veta var favoriterna finns. Du får alltså ingen nytta av att greja med behörigheterna och manuellt flytta mappen och dess innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också bestämma var dina filer (Nya Appar, Nya Dokument, Ny Musik etc) skall placeras via Inställningar-System-Lagring​ . Du kan dock bara bestämma vilken Partition du vill spara dem på. Där skapas en ny map med ditt användarnamn och under denna de nya mapparna du flyttar tex ​Musik, Dokument... etc​. Jag tror att får du flytta dina befintliga filer manuellt, men när du skapar nya så läggs de därefter på den nya platsen. Tyvärr lyckas jag fortfarande inte klistra in en bild som visar hur det ser ut, men tror inte det är några problem för dig. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr lyckas jag fortfarande inte klistra in en bild som visar hur det ser ut, men tror inte det är några problem för dig. /bgjo

I Eforum klistrar man inte in bilder utan man bifogar bildfilerna genom att först klicka på knappen "Använd fullständig editor" och sen "Bläddra" följt av "Bifoga denna fil".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...