Logga in för att bevaka detta
Följare
0

Installation av Nextcloud Archlinux
Startad av
Mathias G, i Linux & Unix
-
Liknande Innehåll
-
-
Av Mathias G
Hur gör jag om jag har installerat vsftpd och skall skapa en ftp användare som har rättigheter i en specifik mapp samt att användaren inte syns på login skärmen.
/Mathias
-
Av Hakinger
Att använda VPN på Linux är lite mer omständigt än i Windows och man missar lite funktioner som Windowsprogrammet erbjuder. Nästan alla VPN-leverantörer har bara CLI-varianten (dvs allt sköts via terminalen) några erbjuder konfiguration för nätverkshanteraren där man då måste skapa en konfiguration för varje stads/lands server. Men ett par leverantörer, OVPN och Mullvad, är unika och erbjuder ett gränssnitt för VPN i Linux. Jag har testat OVPNs variant. Den är för Ubuntu, men fungerar lika bra på Debian.
Man bara laddar ner appen och installerar precis som i Windows och loggar in och kör. Mycket smidigt att slippa hålla på med terminalen varje gång man startar, välja server, stoppa osv.
Recension av OVPN för den som vill veta mer om dem.
-
Av Hakinger
Vet nu inte om det är fler än jag som är förälskade i den vackraste skrivbordsmiljön i linuxvärlden som deepin Linux är enligt mig, men tänkte i alla fall tipsa den som är det att i dagarna har kommit en remix av ubuntu 20.04 med deepin skrivbordsmiljö. Jag själv slutade använda originalet pga. min "paranoia" för kinesiska regimen och välkomnar en "fri" variant.
Det kinesiska originalet använder debian stable som bas, men här har några utvecklare använt ubuntu som bas.
Det är en beta-version än så länge och dras som sådan med diverse buggar och alla deepinrelaterade program är inte med ännu. Man får installera det man vill ha via synaptic (Deepin Terminal, deepin movie osv.) Jag kör den i en virtualbox och den har förstås sina buggar, men utvecklarna fixar dem vartefter de får in rapporter. Om du tar ner den rekommenderar jag torrent-varianten då utvecklarens dagliga mängd nedladdningar i google drive snabbt tar slut och sourceforge var slött som attan.
https://ubuntudde.com/
-
Av Mikael63
Har postat detta i ett annat forum men inte fått något napp varför jag prövar här.
Använder det utmärkta programmet Flameshot som skärmklippsverktyg.
Där är det enkelt att lägga till pilar, rektangel samt blurra en text.
Detta gör man innan bilden sparas.
Jag skulle vilja ha ett program som kan göra detta samt lägga till text, och egentligen inte något mer, för en redan sparad bild, ex. en bild man tagit med mobilen.
(Visst, det går att visa den bilden och ta ett "nytt" skärmklipp av den men det känns lite bakvänt, även om resultatet blir bra.)
Vet att man kan göra detta i programmet Shutter men det är egentligen ett annat skärmklippsverktyg och jag tror dessutom att det programmet är utdöende.
Letar alltså ett enkelt program för detta. I Linuxmiljö, så klart!
Alltså: Lägga till pilar, rektanglar, text. Blurra. Beskära. Text.
Programmet Pinta ser ut att vara lämpligt men det hänger sig ideligen.
Krita har jag testat men avinstallerat.
Gimp går helt bort. Icke diskutabelt ens.
IrfanView fungerar halvtaskigt och frågan avsåg alltså ett program helt i Linuxmiljön.
Fyll på med förslag! Jag har testat fler men har ingen riktig koll.
-
-
Senaste som Tittar
Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.
-
Senaste inlägg
-
-
Obesvarade ämnen
-
-
Nya ämnen
-
-
Aktuella jobb
- Senior Developer/Tech Lead till Telia ACE Knowledge, StockholmSolna (Kommun), Stockholm
- Säkerhetsexpert inom ITSolna (Stad), Stockholm
- Backend-Utvecklare (C# .NET) till Hjärt-Lungfonden, StockholmStockholm (Län)
- SENIOR MANAGER IMPLEMENTATION SERVICESStockholm (Län)
- IT Manager to Aaro Systems, StockholmStockholm (Län)
- Senior Developer/Tech Lead till Telia ACE Knowledge, Stockholm