Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minska bildstorlek för JPG-foto


LennartR65

Rekommendera Poster

Ett JPG-foto på 8,68 MB skall laddas upp på en site som tar emot max 2 MB.

Finns det något enkelt sätt att minska bildstorleken?

 

 

Jag har Windows 10 och Internet Explorer 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Finns också online verktyg tex detta http://jpeg-optimizer.com/ välj komprimeringsgrad och bocka ur rutan "Resize Photo" du kan ju testa olika inställningar tills du fått den filstorlek du anser blir bra, i såfall börjar du om med originalbilden (dom nya ser du till att döpa till nytt namn så du inte av misstag skriver över originalet när du sedan sparar på disken).

 

Online verktyget är inget jag testat eftersom jag brukar använda Adobe Photoshop till sådant (fil menyn >Spara för web > ställ in komprimeringsgrad eller kvalitet) och då blir bilden helt lika som den var innan, med den skillnaden att den innehåller mindre pixlar (information) och således blir filstorleken mindre.

 

Online verktyget ovan bör kunna göra samma sak och då är det bättre att använda detta istället för MS Paint.

 

Jag använder ibland Adobe Photoshops batch funktion (som också finns i gratis GIMP bildredigeringsprogram med ett tillägg BIMP) för att processa om en hel bildmapp tex. resize, crop, flip, rotate, color correction, sharpen, watermark, format conversion, rename etc.

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...