Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från ext3 till ntfs


Torgny

Rekommendera Poster

Jag har en hårddisk som suttit i en NAS och som har filsystemet ext3.

Nu vill jag använda den som en extern hårddisk formaterad i ntfs.

 

Först kunde jag inte ens se den, jag kör Windows 10, men efter att laddat ner ett program, Linux Reader, kan jag öppna filerna men jag kan fortfarande inte se hur jag skulle kunna omformatera disken.

 

Alltså hur gör jag för för att gå från ext3 till ntfs?

 

/Torgny 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows så har du något som heter Diskhanteraren, alternativt kan du hitta det genom att söka på skapa och formatera tror jag.

 

Där kan du ta bort ext3-partitionen och skapa en ny ntfs, så kommer Windows se den.

 

DOCK! Kommer du inte kunna spara några filer, du måste först kopiera det du vill spara till en annan plats innan du gör operationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bland kan inte Diskhanteraren klara detta, vet ej exakt i vilka lägen, men har märkt att den inte gör det den ska alltid.

 

Dock kan man köra programmet DISKPART via Start > kör.

 

Skriv HELP för att se vilka funktioner som finns. Det gäller dock att man vet vad man gör, då det inte kommer med några "Är du säker?"-frågor.

 

Tex:

LIST DISK , visa vilka hårddiskar man har

SELECT DISK x , väljer en disk

 

Sedan LIST PART för att se partitioner (på vald disk) och SELECT PART x för att välja en. 

 

Därefter DELETE PART för att radera vald partition.

 

Sen kan man används Diskhanteraren för att skapa ny partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Jag har inte omformaterat disken än men väl hittat den via diskhanteraren så resten tror jag jag klarar.

 

/Torgny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...