Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Envis blåskärm i Windows 10


.M

Rekommendera Poster

I går lite spontant så tokkraschade min dator. Nu lite hipp som hepp så får jag en blåskärm, DRIVER_POWER_STATE_FAILURE.

 

Datorn är inte igång tillräckligt längre för att jag ska kunna göra någon vettig felsökning, kan man STARTA windows 10 i felsäkert läge? INTE starta om i felsäkert läge, utan gå direkt in i felsäkert läge när man trycker på powerknappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjukvarufel ?

Hårdvarufel som ger fel i W10 ?

Kanske starta datorn från en DVD med linux på / USB med linux på.

Kan du få igång den då så har vi uteslutit fel på moderkort/minne/minnesstrul pga för snabba tider/processor (har själv aldrig haft processorfel)

Skulle själv försöka med linux Mint 18.1 KDE (för jag kör Mint 17.3 KDE just nu på en Lenovo T530)

men det finns mycket att välja på här

http://distrowatch.com/

https://www.linuxmint.com/edition.php?id=232

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåskärmar den direkt? Hinner du inte ens med att hålla inne Shift och klicka på starta om?

Om du har cd-läsare i datorn och en annan dator med Windows 10 som har en CD-brännare så kan du skapa en "System Repair Disc" (kör kommandot recdisc).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du stänger av datorn med strömbrytare 3-5 gånger i rad bör du sen få upp en felsökningsmeny när du startar Windows och därifrån går det att komma in i felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn går igång och tuffar på en stund, sen havererar den. Jag hade ägnat dagen åt film och youtube, sen helt plötsligt så blinkade skärmen några gånger, tänkte inte så noga på det och en stund efter det så kraschade den.

 

Men den verkar ha problem med att stänga av sig, när jag gjorde en "korrekt" avstängning så såg jag att dioder för ström var igång och fläkten snurrade långt efter att bilden försvunnit från skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Bluescreenview bör du kunna se vilken drivrutin det gäller: http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-1653253/fix-driver-power-state-failure-windows.html

Går det att köra datorn i felsäkert läge så pass länge att det går att undersöka dmp-filen?

 

Om inte, skulle du kunna pröva med att kopiera dmp-filen till en annan dator och där köra Bluescreenview.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn går igång och tuffar på en stund, sen havererar den. Jag hade ägnat dagen åt film och youtube, sen helt plötsligt så blinkade skärmen några gånger, tänkte inte så noga på det och en stund efter det så kraschade den.

 

Men den verkar ha problem med att stänga av sig, när jag gjorde en "korrekt" avstängning så såg jag att dioder för ström var igång och fläkten snurrade långt efter att bilden försvunnit från skärmen.

Detta tyder för mig på

minnesfel

eller

överhettning.

Jag skulle köra en test med ett minnestestprogram, hittas fel byt minne eller klocka ner det och se om det hjälper. Hittas inte fel så kan det lika fullt vara minnesfel. Windows belastar minnet hårdare än minnestestprogram. Egen erfarenhet.

Överhettning, ja det ser du med t.ex HW monitor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program som är rätt suveränt på att tala om vad som gått snett:

WhoCrasched http://www.resplendence.com/whocrashed

 

Helt gratis.

Kom ihåg att köra Ananalyze och sedan klicka Report skrolla ned och titta efter tidpunkterna.

Då kommer du att få en utförlig rapport om felet/ena. Endast dom relevanta är intressanta i närtid och dessa kan då hjälpa till.

Bifoga i nästa svar, ifall du då inte löser det på egen hand, men berätta gärna..

 

Annars brukar DRIVER_POWER_STATE_FAILURE. betyda drivrutinsproblem eller att en enhet har abrupt blivit frånkopplad kanske beroende på glappkontakt eller trasig elektronik?
 

http://www.solvusoft.com/sv/errors/blaa-kraschskaerms-fel/microsoft-corporation/windows-operating-system/bug-check-0x9f-driver-power-state-failure/

Orsaker till DRIVER_POWER_STATE_FAILURE blå kraschskärmsfel

  • Felaktigt konfigurerade, gamla eller skadade drivrutiner. (mycket vanligt)
  • Skada i Windows-registret från en nylig Windows-relaterad programvarurändring (installera eller avinstallera).
  • Skadlig kod eller virus-infektion som har skadat Windows-filen eller relaterade Windows Operating System-programfiler.
  • Konflikt i drivrutin efter installation av ny maskinvara.
  • Skadade eller borttagna systemfiler efter att du har installerat program eller drivrutiner som är relaterade till Windows Operating System.
  • Fel 0x9F blå kraschskärm orsakad av en skadad hårddisk.
  • DRIVER_POWER_STATE_FAILURE STOPP-fel på grund av skada på minne (RAM).

DRIVER_POWER_STATE_FAILURE blå kraschskärmsfel orsakas av många olika problem med maskinvara, fast programvara, drivrutin eller programvara

 

 

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klurade ut att om man kör msconfig, så kan man kryssa i en kryssruta som gör att datorn startar i felsäkert läge och då verkar den hålla sig vid liv. Så det är nog någon drivrutin som ställer till det. Jag har dock inte klurat ut vilken än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.
Då är du ett steg på väg.
Vad säger "WhoCrasched"?

 

Osb! detta kan naturligtvis köras från felsäkert läge också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet uppstår i ntoskrnl, så det blir nog att försöka återställa datorn helt och hållet och se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att testa följande för att se om det är någon skadad systemfil som orsakar problemet:
⦁ Högerklicka på startknappen nere till vänster och välj Kommandotolken (Administratör).
⦁ I Kommandotolkens ruta skriver du:  dism /online /cleanup-image /restorehealth   
⦁ När datorn är klar så skriver du följande i samma ruta:  sfc /scannow 
⦁ När datorn är klar med det kommandot så startar du om den.

En ytterligare sak du kan göra:
Sök efter Powershell i sökfältet i aktivitetsfältet. Högerklicka på Powershell och välj att köra det som administratör.

Kopiera följande text: 

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppxManifest.xml"}

Högerklicka i Powershell så klistras texten in automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...