Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra sökmotor i Opera 43.0


Mikael63

Rekommendera Poster

Om jag gör en sökning med Google som förvald sökmotor sker sökningen via google.dk

Var kan jag ändra så att sökning sker med google.se?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget av förslagen där fungerar.

 Finns ingen "länk nere till höger"

 

Kan visserligen lägga till en egen sökmotor men kan inte göra den till förvald.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan visserligen lägga till en egen sökmotor men kan inte göra den till förvald.

Något särskilt problem med just det i detta fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde du http://www.google.com/ncr också?

 

Annars får du väl testa att editera default_partner_content.json så som beskrivs i  http://superuser.com/questions/745989/change-google-co-uk-to-google-com

NCR, mja.. det gick väl ut på att lägga till /ncr och sedan bokmärka och det var redan gjort tydligen.

Har nu ändrat allt google_dk till google_se samt google.dk till google.se i den filen men utan skillnad i resultat.

 

Något särskilt problem med just det i detta fall?

Ja, eftersom jag är van att söka direkt i url,en, både i Opera och i Firefox så vill jag fortsätta med det utan att samtidigt komma ihåg att byta flik för sökmotor.

Då är det isåfall enklare att jag först besöker google.se och där gör min sökning.

 

 Verkar vara en gammal site, funkar inte/inte tillämpbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat Operas inställningar för den sökmotor som ska användas?

Inställningar - Webbläsare

"Ange vilken sökmotor som används för sökning från det kombinerade sök- och adressfältet"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå och där är Google förvald men den använder .dk

Och min egen tillagda sökmotor, som använder .se går inte att välja som standard

 

post-52940-0-95186000-1487079149_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ. Men det går inte att "Create", bara "Edit" (Ändra hos mig)

Och det ger dialogen enligt bild i inlägg #9 där man manuellt får skriva in det man vill ha.

Fungerar men det går som sagt inte att göra den till standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från

http://forums.opera.com/discussion/1831205/how-to-have-google-com-or-google-fr-instead-of-google-com-tw-based-on-my-actual-ip-address-/p1

hittade jag detta:

 

There is a setting in the text file "Local State" where Opera stores your location, we had a user in the old forums who had traveled to another country and returned who was getting a completely wrong version of Google - I suggested changing that setting and he said it worked.

Here is what it looks like in my settings:

"location": { "country": "us", "country_from_server": "US", "timestamp": "1384558601600000000" },

Not sure about the timestamp - he reported that it didn't seem to matter, so just try changing the other two as in my settings (for a US location you'd get google.com) and see what it does for you.

 

 

Vilket löste problemet.

 

Och Local State ligger i 

C:\Users\användarnamn\AppData\Roaming\Opera Software\Opera Stable\

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...